Bruno Mars gav os den mest overdådige popfest, Roskilde Festival længe har set
Flabet, overskudsagtig, uimodståelig, formidabel – der er ikke tal på, hvor mange rosende adjektiver man kunne kaste i nakken på Bruno Mars, efter hans 24 karats popmaskineri ramte Orange Scene torsdag aften.
Allerede før koncertstart prydede kongekroner og laurbærkranse storskærmene, og det var dermed slået fast fra begyndelsen, at Mars absolut ikke havde tænkt sig at skorte på selvtilliden – han var kommet for at blære sig.
Efter halvanden times overdrevet pop-extravaganza, hvor det ene hit tog det andet, var det umuligt ikke at være overvældet af Bruno Mars’ rendyrkede talent. Koncerten er måske en af de absolut mest overdådige orgier af nøje koordinerede dansemoves, flødefraseringer, fyrværkeri og varmhjertet fællessang, Orange Scene har set.
Med et så stort hitkartotek som Mars’, så han ingen problemer i at køre sin funkinspirerede popkavalkade i stilling med sit mest aktuelle hit ’Finesse’, der bød på fyrværkeri over scenen fra allerførste omkvæd. Herfra fortsatte turen gennem sange fra det feststemte ’24K Magic’-album, mens bandet The Hooligans både spillede og dansede overlegent med på Mars’ showmanship-niveau. ’24K Magic’-seancen sluttede med den sexede ’Versace On the Floor’, hvorefter Mars med det overromantiske hit ’Marry You’ vendte sig mod ældre og mere ærkepoppede sange – hvilket egentlig var et ret modigt valg.
Siden Mars bevægede sig i en mere funkinflueret retning, har han udvidet sit publikum og for alvor skabt sig et renommé som den energiske og overlegne entertainer, han er. Men let’s face it: Der er virkelig langt fra ’Lazy Song’ til ’24K Magic’, og flere af Bruno Mars’ ældre sange dræber lidt sig selv i trivielle eller lidt for pladderromantiske tekster.
Men med sit uovertrufne overskud og en flabet attitude lykkedes det Mars at løfte sine ældre sange til noget, der sagtens kunne matche de nyere. ’When I Was Your Man’ blev fremført med masser af nærvær og en imponerende vokal, mens ’Grenade’ havde fået et ordentligt lag distortion på lydsiden og blev suppleret med masser af pyroteknik på scenen.
Koncerten blev afsluttet med den catchy ’Locked Out of Heaven’ og det uimodståelige hit ’Just the Way You Are’, hvor publikums ivrige fællessang nærmest overdøvede hovedpersonens egen vokal. Det pumpende energiniveau blandt publikum blev dog kun endnu vildere, da han vendte tilbage for at sejle popfesten sikkert i land med ’Uptown Funk’.
Bruno Mars sigtede tydeligvis efter en form for royal popstatus lig de store idoler, han gavmildt refererer til i sin musik. Hans sange har måske ikke helt samme emotionelle tyngde som hos disse poppede og funky forgængere, men Mars’ formidable Orange-opvisning bragte ham ét skridt tættere på tronen. Som publikum kunne man ikke andet end at bøje sig ærbødigt i støvet.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival
Læs også: Hvis publikum kunne bestemme: Ønsker til Roskilde Festival 2019
Læs også: Roskilde Festival: Publikums yndlingskoncerter – plus de største skuffelser