SERIE. Three 6 Mafia har haft en enorm indflydelse på hiphopscenen i mange år, men den er ikke altid nem at kortlægge. Dels fordi gruppen hele tiden havde medlemmer, der kom og gik. Dels fordi de folk, der er inspireret af gruppen, er så forskellige som Lil Jon, ASAP Rocky og Blood Orange. Samtidig var crewet fra byen Memphis, der ikke ligefrem er hiphoppens hovedstad.
Det lignede længe, at Three 6 Mafias skæbne var at være undergrundsikoner snarere end mainstreamstjerner. Men omkring årtusindskiftet var det som om, alle brikkerne faldt på plads.
‘When the Smoke Clears’ var det første Three 6 Mafia-album, der gik platin, og hittet ‘Sippin On Some Syrup’ var deres første nummer, der for alvor vakte opmærksomhed hinsides undergrundscirkler. Men albummet som helhed er langt fra den smooth lyd fra ‘Sippin On Some Syrup’, der foregriber eksplosionen Houston-hiphop, der fulgte få år efter. Det er i stedet grundlæggelsen af en ny, voldelig genre, der kom til at dominere hitlisterne i årene efter: Crunk.
‘When the Smoke Clears’ er nemlig et album, der indkapsler essensen af voldsom, druggy slåskampsmusik. Der er råbte omkvæd, hele kor af opildnende stemmer i baggrunden og beats så tunge, at producere som Lex Luger og Mike Will Made It stadig efterligner dem i dag. Albummet skabte skole og inspirerede alt fra crunk-bølgen til trap til Soundcloud-rap.
Samtidig er det her et album, der inkarnerer Three 6 Mafias lyd, alt imens man kan høre dem bryde igennem til mainstreamen. Produktionerne og sangstrukturerne er marginalt mere polerede end på det stilskabende gennembrud ‘Mystic Stylez’ fra 1995, hvor gruppen stadig var en slags uhyggelige lo-fi-satanister. Men det er endnu langt fra den helt mainstream-orienterede stil, gruppen vendte sig mod på 2005-albummet ‘Most Known Unknown’, hvor de hittede med ‘Stay Fly’.
Det er altså et højdepunkt for Three 6 Mafia og samtidig grundstenen for en række moderne hiphopstilretninger. Og så er det bare fucking voldsomt: ‘When the Smoke Clears’ var en bombe i 2000, og da røgen havde lagt sig, havde hiphoplandskabet formet sig efter Three 6 Mafia.
Hvordan blev det til?
Three 6 Mafia lavede hiphop i Memphis på et tidspunkt, hvor der ikke var specielt meget hiphop i Memphis. Og de lavede crunk, før crunk egentlig eksisterede.
Efter en række år i undergrunden gennem 90’erne, havde gruppen fået bredere berømmelse med ’Chapter 2: World Domination’-albummet i 1998 og sangene ’Late Night Tip’ og ’Tear Da Club Up ’97’. Men det er med ’When the Smoke Clears’, at Three 6 Mafia for alvor krystalliserer deres lyd til den slags crunk, der bliver stilskabende. Det er også her, de for første gang går platin, og det er det sidste album, hvor alle de oprindelige seks medlemmer er med.
Alle gruppens mest karismatiske rappere er nemlig til stede her. Producerne DJ Paul og Juicy J, der også rapper, er stadig fundamentet, men her får de et par ikoniske stemmer til at hjælpe dem på mikrofonen, som DJ Pauls okkult anlagte bror Lord Infamous, den nu legendariske Project Pat (der i høj grad har inspireret ASAP Rocky) og den hårdtslående kvindelige rapper Gangsta Boo.
Det er langt hen af vejen et stort, skørt familieforetagende. DJ Paul og Juicy J er gruppens overhoveder, men Lord Infamous er Pauls halvbror, og Project Pat er Juicy J’s bror. Siden er gruppen sprængt og samlet i flere omgange, og medlemmerne Lord Infamous og Koopsta Knicca er døde.
Så det her er på en måde sidste gang, familien er samlet under Three 6 Mafia-flaget. Memphis-gruppen selv brugte ’When the Smoke Clears’ som platform for mere succes. De hittede endnu større med ’Stay Fly’ i 2005 og vandt endda en Oscar i 2006, utroligt nok, for sangen ’Hard Out Here For a Pimp’. Men kunstnerisk nåede de aldrig op til højderne fra 2000 igen.
Hvordan lyder det?
Hvordan lyder Three 6 Mafia? Three 6 Mafia lyder ondt, bombastisk og fucking voldeligt. Det lyder som om nogle exceptionelt skøre gangstere (der vist nok også er en smule satanistiske) netop er dukket op på klubben, og ingen ved, om de skal danse eller slås. Det er, med andre ord, noget af det første moshpit-musik i hiphopgenren.
Og det har sjældent lydt så effektivt som på ’When the Smoke Clears’. Den hardcore lo-fi-crunk fra det tidlige mesterstykke ’Mystic Stylez’ er rystet af, så sangene slår med maksimal styrke, og produktionerne har den dystre og gotiske orkester-vibe, som folk som Waka Flocka Flame og Rick Ross senere efterligner.
Producerne Juicy J og DJ Paul har i det hele taget skabt et lydbillede, der nærmest har et helt stamtræ af efterkommere. Tænk bare på de intensive vokalsamples, der her gentages ikke kun på omkvæd, men gennem hele sange som på ’44 Killers’, ’Touched Wit It’ eller ’Im So Hi’. Især det rowdy »yeah, hoe« fra ’Mafia Niggaz’ er blevet kopieret vidt og bredt (blandt andet af Young Jeezy, Lil Wayne og Rae Sremmurd), men også ting som DJ Mustards rytmiske »hey«-udråb, der gentages gennem utallige hiphopsange, er inspireret af det her.
Alle rappernes flows har også noget instuderet mekanisk, der passer godt til de her repetitive stemmesamples. Lord Infamous’ hakkende flow er måske det mest effektive, og nogle vil måske mene, at Migos’ mekaniske flow er en slags avanceret version af et Lord Infamous-flow. I det hele taget er det element af staccato, der præger alle de her flows, sunket ind i nutidens rapstil. Måske er det også derfor, Juicy J har fået en slags renæssance som trap-hyggeonkel, der gæster alle de nye rapperes tracks.
Der er næppe noget, man ville kalde ‘poppede’ øjeblikke på ‘When the Smoke Clears’, men på et album, der er så langt (22 sange, 73 minutter), at man skulle tro det kom ud i streaming-tidsalderen, er der selvfølgelig højdepunkter, der skiller sig ud. ‘Sippin On Some Syrup’ er et ukarakteristisk afslappet øjeblik, hvor Three 6 Mafia slår sig sammen med den legendariske Houston-duo UGK og foregriber den sløve Houston-lyd, der kort efter dominerer hele scenen gennem sange som Mike Jones’ ‘Still Tippin”. Det er desuden også en af de første større sange, der handler om hostesaft.
Derudover er der selvfølgelig ‘Who Run It’, en bombastisk banger, der faktisk er blevet genoplivet så sent som i år. I 2018 opstod ‘Who Run It Challenge’ nemlig, hvor G Herbo udgav et remix af sangen, hvorefter alle fra Lil Uzi Vert til ASAP Rocky og Lil Yachty prøvede kræfter med beatet. Et godt tegn på, hvor holdbar den her musik er, og hvor meget den unge generation er inspireret af den energiske Three 6 Mafia-crunk fra 2000.
Andre højdepunkter er ‘Put Yo Signs’, muligvis den mest voldsomme sang nogensinde, der bare handler om at kaste sine bandehåndtegn op i luften og slås med den nærmeste person – og ja, det er her, Waka Flocka Flame har hele sin stil fra. Og så er der posse-sangen ‘M.E.M.P.H.I.S.’, der har et genialt »mafia!«-stemmesample kørende gennem hele sangen. Og så er der… nej, okay, jeg stopper her, du må selv gå på opdagelse i de her 22 vanvittigt voldsomme crunk-eksplosioner.
Hvad har det betydet?
Det interessante ved Three 6 Mafia er, hvor forskelligartede kunstnere, gruppen har præget.
Først blev crunk et globalt fænomen, da folk som Lil Jon populariserede den her voldsomme festmusik. ‘Fuck Ya’ll Hoes’ og ‘Weak Azz Bitch’ fra ‘When the Smoke Clears’ er nærmest skabeloner, som Lil Jon har fulgt efterfølgende. Senere tog Waka Flocka og Rick Ross de mest bombastiske elementer af Memphis-lyden til sig og skabte hovedværker som henholdsvis ’Flockaveli’ og ’Teflon Don’-albummene.
Næsten samtidig opdagede ASAP Rocky og dennes tidlige mentor Spaceghostpurrp Three 6 Mafia og begyndte at lave opdaterede versioner af den lyd, alt imens de namedroppede folk som Project Pat. Sidstnævnte dukkede i øvrigt op i en helt ny kontekst, nemlig på Blood Orange-nummeret ’Chewing Gum’, der også gæstes af ASAP Rocky. Jep, den er god nok: Memphis-lyden er nået hele vejen til samtidens progressive r’n’b.
Især Spaceghostpurrp har bragt arven fra Memphis-giganterne videre. Han udviklede nemlig en lo-fi-crunkscene i Florida, der siden blev arnestedet for Soundcloud-rap. Det er her folk som XXXTentacion, Ski Mask the Slump God, Denzel Curry og Lil Pump skabte deres stil gennem en variant af Three 6 Mafia.
ASAP Rocky og Soundcloud-rap bølgen er nok til højere grad inspireret af Memphis-crewets eksperimenterende 90’er-sange – selv om de uhyggelige horrorcore-lyde også dukker op her, som for eksempel på ‘Act Like You Know Me (Point Em Out)’. Den tydeligste tråd fra ‘When the Smoke Clears’ fører til Lil Jon og derefter videre til Waka Flocka og derfra til moderne trap. Det er en helt tydelig videreudvikling af crunk-lyden, som den er udviklet af Three 6 Mafia.
Udover den generelle crunk-lyd er der også enkelte sange, der har haft sin egen historie. ‘Sippin On Some Syrup’ er en milepæl for både Houston-rap og hostesafts-fascination. I årene efter blev Houston-artister som Mike Jones, Slim Thug og Paul Wall nationale stjerner, men det første store Houston-hit i den nye bølge er ironisk nok lavet af Memphis-gruppen Three 6 Mafia (dog med Houston-rapperne UGK som gæster). Sangen er stadig populær: Unge rappere som Jay Critch, Rich the Kid, Suicideboys og Spaceghostpurrp har remixet den i forskellige versioner.
Og så er der selvfølgelig ‘Who Run It’, der nok er den bedste i forhold til den utæmmede energi, crunk-gudfædrene kunne udløse på deres sange. En energi så voldsom, at hiphoppens yngste og vildeste stjerner remixer den 18 år senere. Den her kontinuerlige genopdagelse af sangene fra ‘When the Smoke Clears’ er nok den højeste kompliment, man kan give et album.