TDE-signede Zacari debuterer med elektronisk r’n’b, der lidt for let går i glemmebogen
Amerikanske Zacari gjorde sig for alvor bemærket, da han tilbage i 2017 agerede feature på Kendrick Lamars store hit ’Love’ fra albummet ’Damn’. Hans fløjlsbløde falset fyrede op for romantikken på den populære single, folk blev nysgerrige, og Zacari blev hurtigt udpeget som én, der var værd at holde øje med.
Og Zacari har da også flere fornemme bedrifter i bagagen. Foruden sin medvirken på ’Love’ optræder r’n’b-sangeren på det Kendrick-kuraterede ’Black Panther’-soundtrack. Derudover har han arbejdet sammen med både Ab-Soul og Isaiah Rashad, der begge, ligesom Kendrick, er tilknyttet pladeselskabet Top Dawg Entertainment. Zacari er med tiden landet på selvsamme pladeselskab, og med debut-ep’en, ’Run Wild Run Free’, er det nu blevet tid til at vise verden, hvad han kan, når han står på egne ben.
Zacari leger med en lyd, der trækker på moderne, elektronisk r’n’b og en afdæmpet form for trap. Lydbilledet på ep’en er bredt og luftigt, og der er ingen tvivl om, at én af den unge kunstners forcer er hans rummelige arrangementer og lette produktion. Ved at sætte beats på hold og ved brugen at flygtige akkorder formår Zacari at skabe nogle bemærkelsesværdige, stillestående øjeblikke i sine tracks, og det er noget af det, der gør Zacari interessant. Musikken er skrabet og gør plads til sangerens karakteristiske stemme, hvilket især er tydeligt på ’You Can Do Anything’.
Tunge beats, dominerende synthesizere og ambiente baggrundsvokaler er gennemgående komponenter i Zacaris lydunivers, og det betyder, at mange af sangene er indhyllet i en tilbagelænet og noget statisk atmosfære. På et nummer som ’Don’t Trip’ fungerer det rigtig godt. Her understreger den statiske lyd Zacaris ord, der beskriver den endeløse diskussion i et forhold, hvor den ene ikke stoler på den anden: »What you trippin’ on, trippin on, trippin’ on me for? / yeah, trippin’ out, trippin’ over nothin’«. Musik og tekst smelter sammen og gør ’Don’t Trip’ til ep’ens stærkeste nummer.
Den stillestående stemning bliver dog lidt kedelig i længden, og man kommer til at savne flere numre med bid i. ’Ten Outta Ten’ forsøger. Arrangementet har en pondus, der er svær at finde på mange af de andre numre. Teksten er til gengæld ikke ligefrem prangende. Her begiver Zacari sig ud i en kærlighedserklæring, men han snubler over platte og uromantiske vendinger som »You’re ten outta ten«, »You’re five stars« og »She gave me top in the morning«.
Generelt synes Zacari at komme til kort rent lyrisk, for teksterne bliver ofte usammenhængende og gentagende. Eksempelvis på ’Young & Invincible’, hvor flere fraser gentages, tilsyneladende uden noget særligt formål. Dertil stemmer den nedtonede stil i sangen ikke overens med teksten, der beskriver et dristigt ungdomsliv: »Riding around the town / bumping our music loud / emptying bank accounts«.
Skønt Zacaris sangtekster til tider kan virke som en tynd kop te, er der dog lyspunkter, og musikken er generelt velproduceret og velovervejet. Ep’en præsenterer en lyd med potentiale, men overordnet savner universet kontraster og dynamik. Det bider sig ikke rigtigt fast. Men formår Zacari i fremtiden at udvide selve lyduniverset, vil der være mindre risiko for, at sangene så let går i glemmebogen, som de desværre tenderer til at gøre på ’Run Wild Run Free’. For vokalen er der. Indtil det sker, vil Zacari dog hovedsageligt blive husket som stemmen på ’Love’.
Kort sagt:
’Run Wild Run Free’ er en harmonisk debut-ep, der viser Zacaris potentiale som selvstændig artist. Stilen er interessant, men ensformig, og lyrikken halter. Derfor er ep’en af den slags, der ikke rigtig bider sig fast, men som man hurtigt glemmer.