KOMMENTAR. Da jeg forleden interviewede Tessa, spurgte jeg hende, hvorvidt hun skrev sine rim selv. Det var jeg ikke den første, der gjorde.
»Jeg er blevet spurgt 50 gange minimum«, sukkede den 21-årige rapper fra Hundige, der er i gang med årets måske største hiphopgennembrud: »Jeg er helt træt af at svare på det«.
Den fremstormende rapper var heldigvis så tålmodig at svare alligevel (»JEG – SKRIVER – MIT – EGET – SHIT!«), men et eller andet sted følte jeg samtidig, at det var urimeligt, at hun skulle konfronteres med det spørgsmål gang på gang. Og at jeg vel bidrog til problemet ved at være nummer 51, der satte spørgsmålstegn ved, om hun selv skrev sit, ja, eget shit.
Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at det må være på tide, at vi stopper med per automatik at spørge Tessa – og andre kvindelige rappere – om de selv står bag deres tekster.
For nej, jeg ville sjældent spørge en mandlig rapper om det samme. Jeg har interviewet folk som Artigeardit, Jamaika, MellemFingaMuzik, Kesi, Marvelous Mosell og jeg ved ikke hvor mange andre. Men jeg har sjældent følt et behov for at spørge, om de egentlig selv skriver deres tekster.
Med Tessa var mistanken fra starten en del af den offentlige samtale omkring hende – i hvert fald hvis man tjekkede kommentarsporene på de sociale medier eller under hendes sange på Youtube.
Her blev den unge rappers kreative samarbejde med mentoren Livid (blandt andet kendt fra gruppen Kaliber) hurtigt mistænkeliggjort for at være en slags puppet master-forhold, hvor den ældre mandlige rapper var den, der egentlig orkestrerede det hele.
Dén mistanke kunne man selvfølgelig snildt sende mod en hvilken som helst af alle de andre (mandlige) rappere, der selv har eller har haft en ældre artist som manager, mentor eller noget lignende. Men dem mistænker folk jo ikke – kun kvinderne.
Det er selvfølgelig ikke noget nyt, at kvinder i hiphop mødes med fordomme. Selv de største nulevende kvindelige rappere som Cardi B og Nicki Minaj har kæmpet hårdt mod anklager om, at de ikke skriver deres tekster selv. Og begge har brugt meget energi på at fremvise, at de selv er den kreative drivkraft bag deres rim.
Her er det dog også vigtigt at sige, at der selvfølgelig har været andre tekstforfattere involveret hos eksempelvis Cardi B, hvor en rapper ved navn Pardison Fontaine har været med til at skrive en række af stjernens sange. Det er dog ikke det samme som, at hun har en ghostwriter, der laver alle rim fra ende til ende.
Cardi B siger selv, at Pardison Fontaine er »en co-writer, ikke en ghostwriter«. Denne her brug af co-writers er total normal praksis – både inden for hiphop og en hel masse andet musik – og bruges som oftest kun som anklage mod de kvindelige rappere, ikke mod mændene.
Den form for fælles sangskrivning går i øvrigt langt tilbage. Pardison Fontaine nævner selv i et interview, at den berømte Nas-linje »All I need is one mic« kom fra hiphoplegendens bror. Raekwon og Ghostface Killah – nogle af de helt store New York-rappere – har også forklaret, hvordan alle, der er i studiet, foreslår linjer til hinanden, som man bruger på kryds og tværs.
»Vi griber alle hinandens linjer, for sådan er det i studiet«, som Ghostface har sagt. Det er simpelthen sådan, det foregår, når man er i studiet.
Eller som Cardi B har sagt på Twitter: »Sagen er, at jeg skriver en masse af mit eget shit. Ja, ligesom alle andre artister har jeg et par tekstforfattere, der hjælper med omkvæd, men jeg skrev masser af sange på mit album, og især på mit mixtape«.
Because I do write a lot of my shit that’s the thing .Yes just like every other artist I do have a couple writer that help with hooks but I wrote plenty of songs on my album specially my mixtape .Ya just flip shit and ya want to believe the fuck shit so bad but EAT IT UP BITCH! https://t.co/sJI2q1o9zO
— iamcardib (@iamcardib) June 7, 2019
Man kunne næsten forestille sig Tessa sige det samme med henblik på samarbejdet med Livid. Ja, selvfølgelig foreslår han rettelser hist og pist, når de er i studiet, og tilføjer måske en linje her og der – men derfor er han jo ikke en form for hemmelig ghostwriter på hele projektet. Det er bare sådan det er i et kreativt samarbejde, og det er urimeligt, at det kun er hos de kvindelige rappere, hvor det gøres til noget odiøst.
En anden pudsig udvikling er, at samtidig med at kvindelige rappere stadig mistænkeliggøres for ikke at kunne skrive, er nogle af de største mandlige stjerner blevet mere åbne omkring, at de ikke skriver alt selv. Kanye West og Drake opererer eksempelvis begge i setups, hvor de har en række tekstforfattere og producere omkring sig til at hjælpe dem.
Drake blev endda afsløret i at bruge tekstforfattere, uden at det skadede hans berømmelse det mindste – og efterfølgende kom det også frem, at en række Kanye-sange omvendt faktisk havde Drake som medforfatter. En anden af Kanyes samarbejdspartnere var i øvrigt Pardison Fontaine – selvsamme person, internettet anklager for at være Cardi B’s ghostwriter.
Det store tabu om, at en rapper absolut skal skrive enhver stavelse i enhver af sine egne bars er altså ikke så vigtigt længere. Med mindre man er kvinde, åbenbart.
For mens mandlige artister som Kanye og Drake frit kan stå frem og forklare, at de ikke skriver enhver linje selv, bruges anklagen stadig mod kvindelige rappere – som alle spørgsmålene til Tessa tydeligt viser.
Det er urimeligt. Og derfor synes jeg helt ærligt, at det er på tide at stoppe med at spamme kvindelige rappere med spørgsmål om, hvorvidt de skriver deres tekster selv. Enten det, eller også skal vi udsætte alle mandlige rappere for samme forhør.
Læs interview: Tessa er klar til at overtage spillet: »Det skal være Gilli-størrelse, før jeg er tilfreds«