‘Burnout’: Den danske soulsanger Calby viser internationalt format på flot varieret debutalbum
Calbys sange har braget igennem på både streaming og i radioen, og her to små år efter den første single er danskeren nu klar med sit imødesete debutalbum ’Burnout’.
De flotte resultater er én ting, for vigtigst af alt gjorde Calby sin musikalske entré med en færdigudviklet og klart defineret identitet som moderne soulsanger med et umiskendeligt talent.
Calby har produceret albummet i tæt samarbejde med Magnus Larsson, tidligere bassist i Lukas Graham, og fra dét foretagende er der ligeledes hentet hjælp fra trommeslager Mark ‘Lovestick’ Falgren og Morten Ristorp på tangenter.
Men selv om Calby bevæger sig inden for samme sfære af analoge grooves og inderlige vokalpræstationer som de succesfulde åndsfæller, er det i kraft af hans eget originale take på traditionsrig soul og r’n’b, at Calbys debutalbum lægger op til en potentiel stjerne af samme støbning.
Talentet bejler (og rækker) i hvert fald til en tilsvarende international karriere. Titelnummeret og ‘The Million Dollar Song’ er ‘instant classic’-karat, og de overlegent veloplagte fraseringer i ‘Be That Guy’ konsoliderer blot det positive indtryk.
Det tjener ligeledes Calby til ære, når det soul-dominerede udtryk varieres med andre genreelementer. Det være sig barokpop i de kompositoriske versfraseringer på ‘Frequent Flyer’, den folkede præriestemning på ‘Old Friends’ og den intime instrumentering på ‘Broken’. Udsøgte sange som demonstrerer, at Calby stort set kan iklæde sine sange hvad som helst.
Med et så fornemt og nuanceret melodimateriale er det ved første øjekast en kende ærgerligt, at lyrikken ikke matcher et tilsvarende niveau.
Med strofer som »I wish this night could last until the end of time and back« og »I never wanna see you again / have a nice life without me« står Calby ikke just forrest i rækken som kandidat til Nobelprisen i litteratur.
Men der er egentligt ikke en synderlig diskrepans mellem de enkle tekster og den musikalske fernis. For helt i balance med soulmusikkens dna vinder Calbys sange nemlig på de direkte og relaterbare tilkendegivelser, hvor metaforer og snirklede sprogblomster ville virke som påtagede distanceblændere.
Med Tom Elmhirst (Amy Winehouse, Adele m.fl.) til at finpudse de sidste detaljer i produktion og mix er blikket utvivlsomt rettet mod det internationale marked, hvorfor man ikke kunne fortænke Calby i at tænke i betydeligt mere kalkulerede og kommercielle baner end tilfældet er.
I stedet har han trakteret os med et personligt, rørende og autentisk værk, hvor talent og troen på egne evner sameksisterer i formfuldendt harmoni.
Kort sagt:
Debutalbummet fra danskeren med det internationale format imponerer og bevæger med sin harmoniske og organiske vekslen mellem soul, r’n’b og pop i stilsikre arrangementer, som forløser hver enkelt sangs potentiale.