KOMMENTAR. Jeg kan ikke huske, hvornår en popstjernes ydre sidst blev diskuteret så meget, som det er tilfældet med Billie Eilish.
Hun smadrer internettet, bare hun afbleger håret, hendes krop bliver gennemanalyseret på internettet på nærmest sygelig vis, og det føles som om, alle har en holdning til, hvordan hun bør se ud eller opføre sig.
Den ekstreme opmærksomhed ville være drænenede for enhver, men det må især have været hårdt, fordi Eilishs gennembrud faldt sammen med tidsrummet fra da hun var 13 til nu, hvor hun er 19 år gammel.
Hvilket vil sige, at i de år af ens liv, hvor man er mest usikker og sårbar, har alverdens øjne været rettet mod Eilish med samme gennemborende, altseende syn som Saurons øjne kaster mod ringen.
Det er selvfølgelig ikke noget nyt, at mikroskoperne bliver fundet frem, når en (ung, kvindelig) popstjerne bryder igennem eller skifter stil. Det er ikke så forfærdelig lang tid siden, det var åh-så-chokerende, at Miley Cyrus gik fra Hannah Montana-image til at twerke i hiphopinspirerede musikvideoer – for bare at nævne et enkelt eksempel.
Men i Billie Eilishs tilfælde føles det som om, der er tale om en større, mere kompleks problemstilling.
Alle gør krav på Eilish
Den 19-årige sanger er endt i en position, hvor en række forskellige bevægelser har udset hende som en slags forkvinde.
Modeverdenen hylder hende for at kombinere designerbrands med oversize-elementer, mens andre ser hende som et talerør for kropspositivisme, fordi hun siger fra, når hendes krop seksualiseres eller kritiseres. En helt tredje gruppe ser hende som en modvægt til den klassiske kvindelige popsanger, der (i deres øjne) viser for meget hud.
På den måde har Eilish været både modeikon, feministisk rollemodel og et kyskhedsideal. Uden at hun nødvendigvis har lyst til at være galionsfigur for nogen af de ting.
Den modvilje fremstår tydeligt i Billie Eilishs meget omtalte nye Vogue-forsideartikel, hvor hun gør krav på retten til at »gøre, hvad end jeg vil«. Det, der stråler igennem de ord, er en uvillighed mod at blive spændt foran en vogn. Uanset hvilken.
I fotoserien gør hun således op med sit gamle look. Her er ingen bøllehat, sneakers og oversize-tøj. I stedet får vi latex, korset og blonde-bh. Der er lyserøde toner og mere hud end nogensinde før.
Fotoserien er næsten helt henne i Marilyn Monroe-æstetik og er ifølge Eilish selv inspireret af »klassisk, gammeldags pin-up« fra midten af 1900-tallet. Måske ikke umiddelbart det mest oplagte kildemateriale for en person, der bliver set som vor tids mest progressive, feministiske popstjerne.
Det her er »Billie Eilish som vi aldrig har set hende før«, skriver Vogues chefredaktør Edward Enninful da også i magasinet, og det udsagn er svært at være uenig i.
Netop det er nok også pointen: Her får vi den diametrale modsætning til den stil, Eilish ellers har dyrket. Popstjernen flasher endda en hoftetatovering, som hun ellers havde udtalt, vi »aldrig ville få at se« i et interview med Vanity Fair så sent som sidste år.
Den her nye, genopfundne Eilish har været et nødvendigt træk for sangeren, for det er hendes måde at frigøre sig fra de blikke og forventninger, der har fulgt hende gennem teenageårene.
Den dybeste kilde til usikkerhed
Når man ser på Eilishs Vogue-fotos, er det nemlig vigtigt at huske på, at hendes oversize-tøj jo også i høj grad var en forsvarsmekanisme mod den bodyshaming, der foregik på internettet.
Sangeren har før udtalt, at hun skjulte sin krop, fordi hun hadede den, og i Vogue-interviewet fortæller hun desuden, at hendes krop var hendes »dybeste kilde til usikkerhed« og den oprindelige grund til, at hun fik en depression. Hun gemte sig væk for at undslippe blikkene.
Når hun nu ikke gør det længere, er det også en måde at genvinde overherredømmet over sin egen krop på. Set i den kontekst var oversize-tøjet måske lige så meget et skjul – eller et fængsel – som det var et oprør.
Når hun gør op med den stil på ret frygtløs vis, gør hun også op med måden, hun er blevet fortolket på. Nu kan ingen længere hævde at have patent på den 19-årige popstjerne.
Billie Eilish kan ikke længere entydigt fortolkes som værende for eksempel en forkæmper for mere tildækkede kvindekroppe i popmusikken – en tolkning der selvfølgelig alle dage var noget af et stretch.
»At vise din krop og vise din hud – eller ej – bør ikke tage noget respekt fra dig«, som hun siger til Vogue.
Men Billie Eilish gør lige så meget op med forestillingen om, at hun ikke skulle kunne være sexet på en mere klassisk måde. »Jeg føler mig mere som en kvinde, på en eller anden måde«, udtaler popstjernen selv om sit nye, blonde hår hos Vogue.
Billie Eilishs opslag med fotos fra billedserien er allerede på vej til at blive nogle af de mest likede Instagram-posts nogensinde. Hun har (endnu) et break the internet-øjeblik.
Men den sande sejr er, at hun har frigjort sig fra alle forventningerne og taget magten over sin krop og sin fortælling tilbage.
Så kan det godt være, hele verden forsat vil vende og dreje hendes ydre. Men nu gør de det på Billies egne præmisser.