Tessa fældede en tåre under decideret drømmekoncert i Roskilde
Der kan være omkring 1.000 mennesker til Roskilde Festivals Summer Days, men lørdag eftermiddag føltes det som om, man stod i et tætpakket Arena-telt på en kogende Dyrskueplads.
Tessa var på scenen, og hun fik folkets kærlighed at føle. I en helt igennem vanvittig grad.
Folk hujede, klappede i takt, råbte og skreg. Efter en formidabel levering af ’Snakker for meget’ blev bifaldet bare ved. Som skulle Tessa klappes tilbage på scenen. Men hun stod jo lige der, klar til at rappe næste nummer med et overskud og en karisma, som er de færreste forundt .
»Nu tuder jeg«, sagde en tydeligt rørt Tessa, mens hun kørte en finger op i øjenkrogen og efterfølgende gejlede stemningen endnu mere op.
»Det var den fucking makeup«, lød det fra den paf hovedperson på Gloria-scenen.
Og man forstod hende jo godt. Tessa er på kort tid blevet en af landets største (rap)stjerner, men coronaen har et par gange udskudt hendes forsøg på at komme ud og spille større koncerter.
Så selv om hun har mærket folkets hyldest via streamingtal, SoMe-beskeder og til Zulu Awards-optrædener, så stod hun nu her; til sin første store fulde koncert i eget navn. Og publikum gik amok.
Tessa selv var som en slags superhelt, der blev stærkere af folkets kærlighed. Hun var med egne ord en smule nervøs, hvilket godt kunne høres under for eksempel den indledende ’Okay’, men hun fandt sig hurtigt til rette på scenen foran et par kæmpestore vinger lavet til at ligne hendes egen tatovering.
Derfra voksede hun med opgaven og leverede en decideret drømmekoncert.
Der var i grunden noget meget klassisk over det. Der var en dj og så Tessa, der rappede røven ud af bukserne. Nogle gange næsten råbende af selvtillid, andre steder i dobbelttempo som under ’Ghetto Fabolous’ og en komplet overlegen freestyle mod slutningen.
Som idolet Nicki Minaj mestrede Tessa også at skifte mellem personligheder og stemninger i én og samme sang, og ikke overraskende var hun den fødte performer, der dirigerede publikum til at rappe med på de skarpeste punchlines i ’Glo på mig’.
Det var en rapkoncert uden vildt meget pis. Men det var også – som det nu engang er med Tessa – mere end musik.
»Har jeg nogle bad bitches i huset som går med oprejst pande og oprejst ryg«, indledte Tessa ’Sjakalina’, og der opstod både en følelse af fællesskab og en motiverende stemning under showet som helhed.
Sange som ’Mums’ og den nye ’Hallo Kitty’ (som Tessa rappede i en landsholdstrøje efter et hurtigt tøjskifte) handler jo ikke kun om bare at rappe om sex. Men om retten og friheden til at gøre det. Tessa har nedbrudt et hav af barrierer, og endelig fik succesen lov til at få luft under vingerne live.
For vi kender rapperen Tessa. Og efter DR3-dokumentaren ’Tessas hævn’ kender vi også til mennesket Tessa. Men før nu kendte vi ikke for alvor livekunstneren Tessa.
Hun er ret god, skulle jeg hilse og sige. Og det er vanvittigt at tænke på, hvor meget, der er sket, siden hun for to år siden spillede sin allerførste ’koncert’ (et par numre) på netop Roskilde Festival.
Til Summer Days troppede hun op med et toptunet og tilrettelagt show, der ikke overlod meget til tilfældighederne – det var skarpt, tempofyldt og virkelig underholdende.
Hun lod sig ikke engang slå ud af, at en eller anden fortabt sjæl kastede noget (var det et landsholdstørklæde?) direkte i hovedet på hende på scenen.
»FUCK DET«, sagde Tessa, hvorefter hun kastede sig over sin del af ’Til banken’ og efterfølgende pegede op mod himlen for at hylde Natasja.
Hendes vers fra ’Blæstegnen’ og Suspekts ’Vil du med…’ løftede temperaturen, inden hun uden at have mistet pusten sluttede af med ’Ben’ og efterfølgende solede sig i klapsalverne og rystede på hovedet.
Jeg har ikke oplevet den slags stemning siden, ja, den rigtige Roskilde Festival. Og jeg er sikker på, at når Tessa vender tilbage til Dyrskuepladsen – for det gør hun – så bliver det på den rigtige Arena-scene.
Kort sagt:
Tessa fik i den grad folkets kærlighed at føle under en stramt koordineret og ekstremt underholdende rapkoncert til Summer Days i Roskilde.