Den tidligere Disney-stjerne Olivia Rodrigo og den 22-årige rapper Lil Nas X er ikke bare to af pophimlens yngste nye stjerner. De er også to af de musikere, der har præget året mere end nogen andre – og til weekendens MTV Video Music Awards viste de præcis, hvorfor de er så toneangivende.
Olivia Rodrigo blæste prisuddelingen bagover med det poppunkede verdenshit ‘Good 4 U’, der fik en syng-med-modtagelse, der er sjælden til den her slags prisceremonier.
Men i modsætning til så mange andre popstjerner, der optræder til VMA’s, var den kun 18-årige sanger ikke afhængig af playback, men sang det hele live.
Det gjorde hun på overbevisende vis, for selvom vokalen haltede hist og pist, viste Rodrigo imponerende overskud: Hun grinede for eksempel med glimt i øjet, da »what the fuck is up with that«-linjen blev censureret. Det hele sluttede med, at hun smadrede tv-kameraet med sin mikrofon.
Masser af attitude, meget få fucks til overs: Flere af den slags popstjerner, tak.
Lil Nas X fortsatte derimod sin kampagne for at normalisere åben homoseksualitet i pop- og hiphopverdenen.
Til VMA’s havde han fået opført et stort fængsel og befolket det med lyserødtklædte mandlige fanger, der dansede side om side med rapperen, da han spillede ‘Industry Baby’ med Jack Harlow og derefter storhittet ‘Montero’.
Showet var måske ikke helt lige så eksplosivt som tidligere optrædener, hvor Lil Nas X blandt andet har tungekysset en mand ved en hiphop-prisceremoni hos BET. Men det var stadig noget af et statement midt i et af popmusikkens store udstillingsvinduer.
Olivia Rodrigo og Lil Nas X leverede prisceremoniens mest iøjefaldende optrædener, fordi de viste, hvordan popstjernerollen kan fortolkes på nye måder. Men der var faktisk en række andre, der også markerede sig positivt.
Kacey Musgraves skabte et smukt øjeblik foran et flammende hjerte, Busta Rhymes fik en velfortjent hædersrunde gennem sine største hits, og Doja Cat kastede sig ud i noget, der vel mest lignede en Cirque du Soleil-seance.
Normani og Chlöe viste derudover, at der ikke mangler nye r’n’b-talenter på den amerikanske scene. Se et udvalg af de vigtigste optrædener forneden.