KOMMENTAR. Der sker mange nye ting på Gillis album ’Carnival’, der udkom i fredags og straks – forudsigeligt nok – indtog størstedelen af top-10 på Spotify-charten.
Det er blandt andet første gang, den danske rapper udgiver et album uden gæsterappere. Derudover er der masser af nye musikalske greb som for eksempel et skrålende mandekor og en gyngende jødeharpe.
Men den største overraskelse er nok albummets sidste nummer. Ikke nødvendigvis fordi sangens kombination af pulserende beat, violin og skramlede, sydlandske trommer er pænt original, eller fordi omkvædet er blandt de bedste på ’Carnival’.
Nej, ’Urørlig’ er selvfølgelig et nybrud, fordi det er en sang, der er dedikeret til Gillis datter. En datter, som størstedelen af Danmark nok ikke anede eksisterede.
»Jeg har min datter med mig, så jeg sørger for vi flyver«, udbryder Gilli. »Min baby, du er urørlig«, lyder det et andet sted. Der er også en sød linje, hvor han rapper om at lade sit barn sove.
Rapstjerne og far – de to roller kan vel, med lidt god vilje, godt gå hånd i hånd. Men der er tegn på, at noget har ændret sig hos Gilli.
Det er således påfaldende, at soloartisten Gilli er mere optaget af sol, fest, kærlighed og de obligatoriske »gode vibes« end gruppemedlemmet Gilli, der tit også har en hårdere side.
Okay, der er stadig virkelig mange referencer til gangsterforbilledet Tony Montana (aka Scarface) og masser af tekster om fester med kvinder, der samtidig fungerer som omvandrende apoteker med Xanax, Tramadol og 2CB i håndtasken.
Man hovedsporet på ’Carnival’ er sange om kærlighed. Og teksterne drejer sig – udover datteren – også om rapperens mor og hans »baby mama«.
Den slags mere familieorienterede tematikker er selvfølgelig ikke nødvendigvis noget helt nyt for den danske stjerne.
»Alt, hvad jeg gjorde, har jeg gjort for min mama«, lød det for eksempel allerede på ’Helwa’ i 2016. En sang, der i øvrigt handlede om, at Gilli gerne ville finde sig en kone. Moren er i det hele taget et af de store motiver i sangskrivningen. Se eventuelt bare sangen ’Mama’ fra 2018 for at finde endnu et eksempel.
Men én ting er at hylde sin mor. Det har stort set alle rappere gjort – helt tilbage til Tupacs ’Dear Mama’ og så videre. Noget andet er alligevel, når der pludselig også er en egen familie i billedet.
Det kan vel ikke undgå at ændre noget. Især hos en artist som Gilli, der hidtil mest færdedes som del af en drengeflok. Det er svært ikke at bide mærke i, at hans første album som far er en soloaffære. Som om han har orienteret sig væk fra drengegrupperne og over til en anden konstellation.
For at se, hvordan faderskabet kan præge en tidligere meget ungkarleagtig gaderapper, kan man jo også bare se på Gillis tidligere samarbejdspartner Branco.
Hele hans fortælling ændrede sig, da han blev familiefar. Han gik fra MellemFingaMuziks hårde ghettofortællinger til den noget mere ansvarsbevidste solokunstner fra ’Baba Business’-albummene. Fra at fræse gennem kvarteret om natten med blå blink i bagruden til at forsøge at holde sig på den rette side af loven for familiens skyld.
Nu siger jeg ikke, at ’Carnival’ er Gillis ’Baba Business’. Men albummet er unægtelig et nybrud for rapperen. Han står på egne ben og er mere åben omkring sit følelsesliv. Og så er det da interessant, at værket slutter med netop datterhyldesten ’Urørlig’.
Det bliver spændende at se, hvordan den nye rolle kommer til at præge rapperen fremover. Indtil videre har farrollen i hvert fald allerede ført til én pænt genial linje, hvor Gilli med et glimt i øjet skifter den hurtige bil ud med barnevognen: »Vroom, vroom: Skubber klapvogn!«