’Stardust’ indeholder noget af Yung Leans bedste materiale til dato – men også noget af hans værste
Er det for tidligt at kåre årets sommersang knap to uger inde i april?
Hvis ikke, vil jeg gerne have lov til at nominere ’SummerTime Blood’ – et mildest talt overraskende samarbejde mellem Yung Lean, Ecco2k, Bladee og Skrillex.
Og ja, du læste rigtigt. Skrillex. Men lad dig endelig ikke skræmme væk af den grund: ’SummerTime Blood’ er (gudskelov) ikke nogen genoplivning af ’Bangarang’-dagene, men er nærmere beslægtet med dj’en og producerens Diplo-samarbejde ’Jack Ü’ – og i særdeleshed Justin Bieber-nummeret ’Where Are Ü Now’.
’SummerTime Blood’ er et af den slags numre, hvor man nærmest kan dufte saltvandet og smage kolde øl på stranden. Og det er ikke den eneste gang, Skrillex optræder på Yung Leans nye mixtape, ’Stardust’, hvor han også står for produktionen på den mere lavmælte (og knap så vellykkede) ’Lips’.
Yung Lean har aldrig været bleg for at benytte sig af features, men på ’Stardust’ er listen længere end nogensinde før. Mange af dem er gamle kendinge – Drain Gang-medlemmerne Bladee, Ecco2k og Thaiboy Digital – men der er også nye legekammerater, som foruden Skrillex tæller FKA Twigs på åbningsnummeret ’Bliss’.
Twigs omfavnede tidligere i år også selv mixtape-formatet på det eksperimenterende, hæmningsløse ’Caprisongs’, og der er ingen tvivl om, at hendes feature her kanaliserer netop den side af hende. Over et glitchende beat (genialt samplet fra et sovjetisk postpunk-nummer fra 80’erne) leverer hun vidunderligt skabede »bliss on, bliss on, bliss on«-ad-libs, alt imens Lean rapper om at sniffe lim og om at leve livet som Pauly D fra ’Jersey Shore’.
Resultatet? Et af Leans bedste numre til dato. ’Bliss’ markerer den svenske kultrappers første samarbejde med Twigs, men lad os krydse fingre for, at det ikke bliver det sidste. De to sprudler ganske enkelt af kemi.
Førstesinglen ’Trip’ – endnu en solid tilføjelse til årets sommerplayliste – leverer samme høje energiniveau, og det klæder rapperen at skrue op for tempoet i sine ellers notorisk sløve flows. Man kunne til gengæld godt have undværet Leans nærmest humlebisummende nynnen. En gimmick, som går igen på mixtapets absolut svageste nummer, ’Starz2theRainbow’.
Lean har ganske vist aldrig været den store sanger, og det er sådan set fint nok. Hans uperfekte vokal er en del af charmen på et nummer som ’Hennessy & Sailor Moon’ fra 2016-mixtapet ’Frost God’. Men på ’Starz2theRainbow’ er vokalpræstationen overlagt skinger i en sådan grad, at det er decideret anstrengende at lytte til. Kombinér det med føromtalte humlebisummen og et dovent gæstevers fra Thaiboy Digital, og så har du en solid kandidat til Leans værste nummer til dato.
Så grelt står det gudskelov ikke til på resten af ’Stardust’. Et par af numrene – ’Gold’ og ’All the Things’ – er lige lovligt run of the mill-Lean og går mestendels ubemærket hen, hvis altså ikke man bider mærke i interpoleringerne af henholdsvis Blink-182 og t.A.T.u. Men især mixtapets slutspurt går rent ind.
På ’Waterfall’ er Leans vokal nærmest hypnotiserende. Og så er der ’Nobody Else’, det eneste nummer på ’Stardust’ produceret af Sadboy-kollegaen Yung Sherman, der med sit iskolde beat rammer lige præcis den melankolske nerve, som Lean har bygget en karriere på.
’Starz’, Leans mesterlige album fra 2020, føltes som en fuldendt kunstnerisk vision. Alene navnet gør det oplagt at læse ’Stardust’ som en slags spirituel efterfølger, men de to udgivelser kunne ikke være meget mere forskellige. Det ville være en underdrivelse at kalde ’Stardust’ for en blandet fornøjelse.
»Playful is back in fashion«, lyder det fra Ecco2k på ‘SummerTime Blood’. Dét mantra synes Lean at have taget til sig på ’Stardust’ – på godt og ondt.
Kort sagt:
Den svenske kultrapper slår sig sammen med så forskellige skikkelser som Skrillex og FKA Twigs på dette nye mixtape, der indeholder noget af Yung Leans bedste materiale til dato, men også noget af hans værste.