Lil Nas X’ ikoniske Roskilde Festival-koncert var så meget mere end et gigantisk show
Jo, den kæmpe, langhårede hest med guldkæde var fantastisk.
Og ja, det var den gigantiske giftslange og det tårnhøje tyremonster også.
Ligesom de afrofuturistiske videoer, de otte krigsdansere og Lil Nas X’ tøjskift fra ødsel pels til intet andet end et blåt lændeklæde.
Sceneshowet til det amerikanske meme-genis vidunderligt energiske koncert på Orange var nok til at få selv de mest blaserte TikTok-junkier til at dø af fascination.
Alt skete. Og det skete hele tiden. Hurtigt.
Det ene øjeblik ulmede eksplosiv subbas og lystne tresillo-rytmer, mens fem dansere fik en kæmpe slange til at sno sig rundt om bare 24-årige Montero Lamar Hill.
»Y’all wanna see my snake?«, havde han drillet. Og bum, så sneg skrækdyret sig ind fra bagscenen.
Det næste øjeblik kom han ridende ind på en flere meter høj hest til tonerne af ‘Old Town Road’, der udartede sig til et gyldent medley af alt fra Ginuwine og ‘Pulp Fiction’-guitar til Nirvana.
Det var, som om hele internettet stod på scenen. Var det for meget? Ja, konstant for meget. Og det var fantastisk. Publikum elskede ham.
Lil Nas X ved om nogen, hvordan man henvender sig til en generation, der er vokset op med memes og non-stop temposkift.
Men det var ikke bare de flashy indslag, der gjorde hans koncert til lige præcis det overdådige show, som nogle måske havde savnet dagen før hos Kendrick Lamar.
Det var følsomheden bag det svulstige udtryk, der fik besøget fra Lil Nas X til at ramme noget så tåget som tidsånden lige i hjertet.
Popikonet har traumer i bagagen. Racisme, homofobi, ensomhed – Montero Lamar Hill har oplevet det hele på egen krop.
Og det var dét, der fik hans samling af gigantiske fantasivæsner og svulstige symboler i showet til at virke poetisk.
Det var ikke et cirkusshow. Det var et besøg i den fantasiverden, han i sin opvækst er flygtet ind i for at komme væk fra en verden, der ikke havde plads til en som ham.
Hits som ‘Montero (Call Me by Your Name)’ og ‘Scoop’ startede en euforisk fest med masser af overgearet backing, men også med Lil Nas X’ flair for dynamisk opbygning og stærke omkvæd.
En langsom giftpil blev sendt afsted med ‘Dead Right Now’, og melankolien satte ind sammen med den nøgne klaveroutro i ‘Sun Goes Down’, hvor han til slut strøg et af fabeldyrene kærligt over dets spidse næb.
Decideret rørende var lalleglade ‘That’s What I Want’. Her blev det tydeligt, at Lil Nas X jo bare – ligesom de gamle egyptiske vægmalerier i videoen bag ham – søger kærligheden.
Han sluttede med at snave en af sine dansere i gulvet og rejehoppe væk med ham hånd i hånd.
For jo, Lil Nas X’ show var vildt imponerende. Men det var også poetisk og fuld af melankolsk skønhed bag de intense tracks og ikonets utrættelige energi.
De ni mennesker på scenen var krigere. Men de kæmpede for kærligheden og fandt den i et lykkeligt publikum.
Så smuk kan Orange Scene tage sig ud.