–
1. ‘Naked – Dagbog fra Porn Valley’
25 år er ingen alder – bortset fra i pornobranchen. Det må den danske pornomodel Denice K. sande, da hun forsøger at få comeback i Porn Valley i Los Angeles.
Dokumentartalentet Nicole Horanyi, der tidligere har skildret bagsiden af den amerikanske drøm i den glimrende ‘The Devilles’, er med hele vejen, da Denice flytter ind i sin agents hus som den ældste beboer og efterhånden erkender, at pornobranchen er blevet mere og mere hårdkogt.
Filmen har allerede vakt opsigt, da Denice Klarskov har taget afstand fra dele af dens beskrivelser af hende.
Vises 5. november 11.00 i Viften, 7. november 20.30 på Bremen Teater (mød instruktøren), 10. november 21.30 i Palads, 14. november 10.00 i Palads og 14. november 21.00 i Empire. Læs mere her.
2. ’Palestine Marathon’
Et maraton lige gennem Betlehem i et område, hvor der slet ikke findes 42 kilometers strækning i træk på grund af kontrolposter og afspærringer? Jo, hvorfor ikke.
Iværksætterne Lærke Hein og Signe Fischer tog den nærmest umulige opgave på deres skuldre som led i bevægelsen Right to Movement, der kæmper for menneskers grundlæggende ret til at bevæge sig frit. De slog sig sammen med en flok dedikerede palæstinensiske kvinder og satte alt ind for at stable løbet på benene. Og så filmede de det hele, hvilket banede vejen for ’Palestine Marathon’, der allerede her før festivalstart tegner sig som en af årets publikumsfavoritter.
Vises 8. november 19.30 og 20.00 i Empire, 9. november 21.45 i Falkoner Biografen, 11. november 21.30 i Park Bio og 12. november 18.30 i Ishøj Bio. Læs mere her.
–
3. ’Mig og min far – hvem fanden gider klappe’
Det er en ekstremt personlig film, man nu for første gang kan se på biograflærredet under CPH:DOX. ’Mig og min far – hvem fanden gider klappe’? er lavet af den unge instruktør Kathrine Ravn Kruse og er historien om hende selv og hendes far, den dybt alkoholiserede Palle.
Ravn Kruse har optaget filmen over tre år og tager afsæt i, hvordan hun efter mange år væk fra Danmark flytter ind i opgangen ved siden af sin far. Konfrontationen er uundgåelig, og der venter en ærlig fortælling om den smertelige opvækst med en fordrukken far – men også en fortælling med humor og et gryende håb, da Palle pludselig beslutter sig for at gå på afvænning efter 20 års misbrug.
Projektet vandt talentprisen på CPH:DOX i 2011, og under festivalen kan man efter flere af visningerne møde instruktøren ved en Q&A.
Vises 9. november 17.00 i Grand, 10. november 10.00 i Bremen Teater, 11. november 20.00 på Birkerød Bibliotek og 12. november 12. november 17.00. Læs mere her.
4. ’Songs for Alexis’
Historien lyder ærkeamerikansk, men ’Songs for Alexis’ er faktisk fra Danmark, for det er danske Elvira Lind, der her debuterer som instruktør.
Filmen handler om den 18-årige transperson Ryan og den 16-årige Alexis, der er stormende forelskede og tager på roadtrip fra New York til San Francisco, på eventyr, men også på flugt fra deres forældre, der ikke vil acceptere deres kærlighed.
Undervejs bliver deres forhold testet, for de to er også bare et helt almindeligt teenagepar som alle andre. Filmen ånder af outsider-ånd og nyforelskelse og er i det hele taget en smittende varm coming of age-historie.
Vises 7. november 22.00 i Bremen Teater, 10. november 19.00 i Palads og 13. november 22.30 i Empire. Læs mere her.
5. ’Cirkusdynastiet’
Alt fra ’Bliktrommen’ til ’Carnivale’ har vist os, hvordan cirkusmiljøet er kilde til evig fascination. Og nu får vi en højdramatisk, dansk fortælling fra en cirkusverden, der synes at eksistere parallelt med resten af samfundet.
’Cirkusdynastiet’ tager os med i kulissen på Cirkus Arena, hvor alle tror, at fremtiden er sikret, da cirkussets kronprins, Patrick Berdino, bliver kærester med artisten Merrylu Casselly. Netop som alle altid har håbet på.
Men så nemt går det ikke. Parret er blot 20 år, selv cirkusverdenen mærker, at tiderne er under forandring, og forventningerne er så høje, at de næsten er umulige at leve op til. Anders Riis-Hansen, der tidligere har stået bag ’Blekingegadebanden’, har lavet en film, der både vækker et eksotisk miljø til live og fortæller en almengyldig historie om kærlighed.
Vises 8. november 19.30 på Cirkuspladsen på Bellahøj og 12. november 12.00 i Grand. Læs mere her.
6. ‘1989’
Vi har ventet i seks år på Anders Østergaards opfølger på den Oscar-nominerede ‘Burma VJ’ om modige videojournalister, der dokumenterede det burmesiske styres mord på buddhistiske munke.
Nu er den danske dokumentarist, der også kendes fra film som ’Gasolin’ og ’Tintin og mig’, tilbage med en ambitiøs international film om et storpolitisk emne. Med rekonstruktioner, arkivmateriale og helt nye vidnesbyrd genopliver Østergaard nemlig de begivenheder, der førte til Jerntæppets opløsning. Heriblandt de tilfældigheder og omstændigheder omkring Ungarns statsminister Miklós Németh, der førte til murens endelige fald.
Filmen er åbningsfilm på festivalen, og simultant får den premiere i flere europæiske lande. Det er nemlig en film om europæisk storpolitik, som utvivlsomt vil vække interesse langt ud over Danmarks grænser. Østergaard har lavet filmen sammen med ungarske Erzsébet Rácz.
Vises 5. november 20.00 i Koncerthuset i DR Byen (åbningsgalla), 7. november 14.00 og 8. november 14.30 i Bremen Teater og 11. november 12.00 i Palads. Læs mere her.
7. ’We Are Journalists’
I Danmark har journalister generelt et dårligt ry i befolkningen. Måske fordi nogle mener, at medierne ikke selv sætter noget på spil, men bare svælger i andres død og elendighed.
Den kritik kan man ikke rette mod journalisterne i Iran, hvor det kan være et decideret livsfarligt hverv. Det dokumenterer den iranske journalist Ahmad Farahani i ’We Are Journalists’. Farahani så i 2009 en uskyldig mand blive dræbt på gaden, men hverken han eller kollegerne turde dække mordet i landet, hvor medier bliver lukket eller truet for et godt ord.
I filmen møder vi nogle af de journalister, der risikerer livet og da også forfølges, alene fordi de prøver at tilvejebringe sandheden. Farahani viste sin forrige film på CPH:DOX i 2010, en rejse, der betød, at han aldrig kan vende hjem til Iran igen. Han bosatte sig derfor i Danmark, hvor han har teamet op med producenten Anja Dahlhoff. Meget apropos filmens tematik hævdede en stor iransk avis for nylig, at Farahani og Dahlhoff arbejdede for CIA…
Vises 8. november 19.00 og 10. november 19.00 i Palads. Læs mere her.
–
8. ’Olmo & the Seagull’
CPH:DOX har altid været dygtig til at sætte fokus på hybridfilm, der lægger sig et sted mellem dokumentar og fiktion. Og nu har hybridgenren også fået en dansk afart. Eller i hvert fald halvdansk, for danske Lea Glob har stået bag ’Olmo & the Seagull’ sammen med brasilianske Petra Costa.
Filmen, der er produceret af Zentropa, handler om teaterskuespilleren Olivia, der bliver gravid med kæresten Serge, og den bruger iscenesættelser og poetiske beskrivelser af Olivias sindstilstand til at fortælle om den emotionelle ambivalens, graviditeten medfører. Den truer nemlig hurtigt Olivias karriere.
Vises 11. november 21.45 i Cinemateket (mød instruktørerne), 13. november 14.20 i Dagmar og 15. november 21.30 i Gloria. Læs mere her.
9. ’The Man Who Saved the World’
Vi har allerede flere gange her på sitet beskrevet Peter Anthonys nervepirrende film om den russiske officer, der nærmest egenhændigt forhindrede tredje verdenskrig. Det er en humoristisk og rørende oplevelse, som Soundvenue er med til at præsentere med en europæisk premiere på fredag. Læs mere og køb billet til filmen HER – og læs anmeldelse til fem stjerner HER.
Læs også: CPH:DOX: Vi anbefaler film fra hele kloden
Læs også: CPH:DOX: Amerikanske film, du skal se på festivalen
Læs også: CPH:DOX: Events, du ikke må gå glip af