NorthSide: Respektindgydende Underworld skabte kollektiv ekstase
Regnen silede stadig ned over muddermarkerne på festivalpladsen, da klokken slog ét lørdag nat. Men for de tilbageværende – der heldigvis stadig var ganske talstærke – kom belønningen i så overvældende og stilsikker grad, som det sjældent kan have lydt før i festivalens korte historie.
Den britiske 90’er-raves grand old men beviste over halvanden time, at de har lavet nogle af den elektroniske musiks mest slidstærke anthems, og de leverede dem med respektindgydende sans for opbygning.
De startede med ‘Mmm…Skyscraper I Love You’, der trods 20 år på bagen stadig rykker gedigent igennem med sit langsomt kværnende beat og udtrukne basflader. Den mindre kendte ‘Spoonman’ tog over med en ekstra spand kul til den knaldhårde electrohouse, før første ekstatiske peak indfandt sig med den kradse, melodiske og nærmest hypnosefremkaldende ‘Rez’.
Rick Smith og Darren Price, der skruede på knapper, leverede et fuldstændig fejlfrit og stramt orkestreret powerhouse af en hitparade, der elektrificerede kroppen, så man ikke kunne andet end at danse i trance. Men det var den nu 58-årige forsanger Karl Hyde, der for alvor kom under huden på publikum. Ud over sin rablende og messende sangstil har Hyde altid været berygtet for sin hæmningsløse lemmedaskerdans, og den fik vi da også oplevet i flere omgange. Det virkede, som om danselysten og den vokale magtdemonstration kom direkte fra hjertet, og som publikum følte man sig i stærk symbiose med bandet.
Som koncerten skred frem, og hits som ‘Jumbo’, ‘Cowgirl’ og ‘Pearl’s Girl’ afløste hinanden, den ene smukkere og mere intens end den anden, blev vildskaben drevet mere og mere i vejret.
Det var selvfølgelig ’Trainspotting’-hittet ‘Born Slippy’, der lukkede koncerten som et ultimativt klimaks, den perfekte kollektive ekstase, og satte kronen på en absurd veleksekveret koncert, der i øvrigt havde fået regnen til at forsvinde.
Læs også: Savages medbragte deres helt eget uvejr til NorthSide
Se hele vores NorthSide-dækning HER.