Elias – ærefrygtindgydende gospelseance
Elias skal skynde sig ud og skrive nogle flere sange. Det stod klart, da den 19-årige svensker på helt overrumplende maner forvandlede den ellers så festfordrende Apollo-scene til en dyster, elektrificeret gospelkatedral. Elias’ sparsomme bagkatalog gjorde, at han spillede et noget amputeret set på kun seks sange. Men hvilke!
Flankeret af to meget efne korsangerinder og tre bandmedlemmer på keys, synthesizer og trommer åbnede den hvidklædte svensker koncerten med bløde pianotoner og en bjergtagende vokal. Skælvende og følelsesfuld steg den fra dyb baryton til himmelstræbende falset, og sammen med den både sjælfuldt soulede og køligt elektroniske instrumentering sendte den sin ophavsmand op i samme liga som James Blake og Sohn.
Særligt samspillet imellem Elias og de to korsangerinder gjorde indtryk. Under koncertens andet nummer komplementerede de to lyse vokaler Elias’ mørkrandede, modne stemmebånd på flot vis hen over et slæbende beat og dystre synthtåger. Under flere sange bidrog de dundrende trommer til at give de gospelklingende hymner en dragende dramatisk bund.
Den protestklingende single ’Revolution’ fungerede som det perfekte klimaks med synkoperede strygere, tunge trommer og Elias’ næsten prædikende vokal. Det vil blive stort at se Elias i en mørk sal med et større bagkatalog.
Læs også: Roskilde Festival: Her er vores syv must see-koncerter onsdag