For to år siden leverede Pusha T en af årets stærkeste hiphopkoncerter, da han debuterede som soloartist på dansk jord med en koncert på Roskilde Festival. Dengang havde han den dugfriske solodebut ’My Name Is My Name’ med i bagagen. Siden da er stregen under hans navn kun blevet tykkere.
Med sin trademark kombination af lyrisk skarphed og glat elegance – som en blankpoleret japansk Honyaki-kniv – er Pusha T ubesværet trådt ud af skyggen fra sit medlemskab i en af 00’ernes i særklasse bedste rapgrupper, Clipse, og har etableret sig blandt hiphoppens mest respekterede solonavne. Hertil tiltrådte han i november stillingen som chef for Kanye Wests G.O.O.D. Music pladeselskab – en seriøs tillidserklæring.
Men selv om han omgiver sig med glamourøse producere som Kanye og P. Diddy står hans integritet som begavet gaderapper aldrig til diskussion. Hans mareridtsvision ’King Push – Darkest Before Dawn: The Prelude’ fra slutningen af sidste år ramte hovedet som et akut dopamindyk efter en kokainrus. Et endeløst, men ikke desto mindre dragende mørke. Det var en af sidste års bedste hiphopskiver til trods for, at det kun var de indledende opvarmningsøvelser til hans imødesete ’King Push’-album, der skulle være lige på trapperne.
Der er med andre ord god grund til at håbe på en intens forestilling, når Pusha T gæster Store Vega d. 30. april. Forhåbentligt både med masser af højdepunkter fra ’Darkest Before Dawn’ og eksklusive smagsprøver fra ’King Push’.
Vi fik fat i rapperen over telefonen – det blev til en snak om samarbejdet med de dyre drenge, hans kommende album og ikke mindst hans forhold til Kanye West.
En af de ting, der virkelig sprang i øjnene ved Darkest Before Dawn’ var, hvor kort, sammenhængende og fokuseret det er i forhold til mange af de store hiphop-udgivelser, der er kommet i løbet af de sidste par år. Var det et bevidst valg fra din side?
»Det var i dén grad et bevidst valg! Det er den måde, jeg kan lide at høre min musik på. Det er den måde, jeg føler mine fans bedst kan fordøje musikken på. Du ved, jeg vil gerne have, at folk har mulighed for at lægge mærke til alle detaljerne i mine tekster og nemt kan vende tilbage til alle de her forskellige små øjeblikke på pladen. Hvis den hænger godt sammen tror jeg, det gør processen nemmere. Så er det lettere at forelske sig i pladen og fordøje den som helhed«.
Pladen er stadig kun et ’Prelude’. Hvordan vil ’King Push’-albummet adskille sig fra ’Darkest Before Dawn’?
»’King Push’-pladen kommer til at have flere farver. ’Darkest Before Dawn’ er et slags konceptalbum – et album, der er bygget op omkring en stemning. ’King Push’ er lidt mere en rutsjebanetur med flere forskellige farver, men jeg tror folk kommer til at holde ligeså meget af det«.
Er det færdigt?
»Nej, det er ikke helt klart endnu, men vi er lige ved målstregen. Og når jeg siger det, mener jeg, at vi er i den sidste fase af produktionen – dér, hvor det bliver til en film«.
Du havde nogle kæmpe hits meget tidligt i din karriere, blandt andet ’Grindin’ og ’Like I Love You’ med Justin Timberlake. Føler du som street-rapper, at de numre har været med til at lægge et ekstra pres på dig i årenes løb i forhold til, at folk har forventet, at du også skulle levere radiohits?
»No, sir. Der har ikke været noget pres overhovedet, mand. Min karriere har været en rutsjebanetur: Jeg har haft store kommercielle hits, jeg har haft undergrundshits, og jeg har haft numre, som det kun er hardcore fans på nettet, der har trippet over, men som stadig betyder meget for mig. Der er ikke noget pres overhovedet. Jeg gør præcis, hvad jeg har lyst til. Det her er den bedste position, jeg har været i i mit liv musikalsk set«.
Du har mere eller mindre arbejdet med alle de mest succesfulde producere i gennem de seneste 20 år – fra Pharrell og Timbaland til Kanye West og P. Diddy. Men når man lytter til din musik lyder det altid som om, at det er dem, der tilpasser sig din stil, snarere end det er dig, der tilpasser dig deres trademark-lyd. Hvad er din kunstneriske tilgang til at arbejde med superproducere som dem?
»Du ved, jeg tror de synes, det er sjovt. Jeg prøver at lave ting, der ikke kun er fede for mig, men også for dem. Det skaber en virkelig dårlig energi, hvis du tager i studiet med folk som dem og begynder på alt det der ’lav et hit til mig, lav et nummer, der kan komme i radioen’. Jeg er tilhænger af at se, hvad der opstår organisk, eller prøve at tænke ud af boksen uden nogle forventninger til resultatet. Det er den indstilling, jeg tager med i studiet, og det tror jeg virkelig, at de sætter pris på«.
Hvordan mødte dig og Kanye hinanden?
»Første gang jeg mødte ham var i studiet, da jeg arbejdede på ’Lord Willin’. Han kom forbi studiet på en scooter og fortalte os, at han gerne ville arbejde med os – altså Clipse – en dag. Efter vi havde udgivet vores næste album ’Hell Hath No Fury’ ringede hans manager Don C og spurgte mig, om vi ville komme og spille hele pladen til Kanyes fødselsdag. Derfra klikkede vi bare og siden da er det gået forrygende«.
Det virker som om det falder jer utrolig naturligt at arbejde sammen. Hvordan fungerer jeres samarbejde?
»For mig handler det om at lære af ham. Jeg lærer altid af at arbejde med ham, og som jeg sagde før, så er der ikke noget stress på, for vi spiller ikke efter nogen regler. Det er det bedste nogensinde! Jeg lærer stadig ting af ham hver eneste dag«.
Pusha T spiller i Store Vega den 30. april.
Læs anmeldelse: ‘King Push – Darkest Before Dawn: The Prelude’