Chvrches på Roskilde Festival: En velsmurt og energifyldt popmaskine

Man skulle ikke mange minutter ind i Chvrches’ koncert, før folk fik svaj i hofterne. At den skotske trios sange appellerer til fysisk udfoldelse stod krystalklart i åbneren ‘Never Ending Circles’, og frontfigur Lauren Mayberry var da også et eksempel til efterfølgelse, idet hun dansede som en dynamo med talrige aerobics-moves.

Chvrches var kommet for at tænde de kulørte lamper, og der var maksimeret for de hertil indrettede effekter i form af synthstabs, glitchede keyboards og effektindsvøbte drumpads. Gruppen har skam også materialet til at kickstarte en luksuøs popfest, og ‘Keep You On My Side’, ‘Make Them Gold’ og ‘Empty Threat’ fungerede som rendyrkede og catchy bangers.

Til gengæld gik pusten ud af den melodiøse ballon, da Martin Doherty greb mikrofonen i ‘High Enough to Carry You Over’ og ‘Under the Tide’. Han havde ikke det vokale pondus til at løfte opgaven, ligesom han forsøgte at gøre Mayberry kunsten efter med nogle overgearede bevægelser – her blev der prøvet lidt for hårdt.

Til trods for de feststemte rammer følte Mayberry også trang til at snakke samhørighed i lyset af hjemlandets nylige Brexit, og hendes holdning stod klar: »What the fuck did we do? I’m so sorry. This next song is about connecting«.

Hvorefter Chvrches takkede af med storhittet ‘The Mother We Share’, der bød på fællessang og en sidste svingom med sidemanden i en popmaskine, der omend velsmurt ikke helt kunne holde den energifyldte kadence kørende.

Se hele vores dækning af Roskilde Festival HER.

Chvrches. Koncert. Roskilde Festival, Arena.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af