Norske Ary på Roskilde Festival: Stilforvirret elektropop båret frem af spilleglæde
Festivalens nordmænd havde pligtopfyldende fundet sig til rette foran Countdown-scenen, da nationalhåbet Ariadne ’Ary’ Loinswortha skulle vise, om hendes popsnedkeri kunne skrive hende ind i rækken af norske electropop-prinsesser.
Flankeret af to backingmusikere, der håndterede synths og trommer, var Ary fri til at danse sig karismatisk rundt på scenen og udfolde sin stemme. Den unge sangerinde fik hurtigt publikum på sin side med et fastfrosset smil som symbol på en smittende spilleglæde og dybfølt taknemmelighed.
Ary beviste, at hun har karismaen, en fantastisk stemme og et godt øre for en popsang på den Hot Chip-lydende ’Higher’ og lukkeren ’Childhood Dreams’, der retfærdigt satte gang i festivalpublikummets fødder og stemmer.
Andetsteds i sættet lod hun backingmusikerne folde sig mere abstrakt ud i en grad, der helt sikkert talte til fans af The Knife. Beklageligvis fik det hovedpersonen selv til at virke midlertidigt overflødig på den scene, hun ellers så fint havde indtaget. Den glimrende single ’The Sea’ med sit bastante beat, krybende tempo og klimakssøgende opbygning lagde sig også til den mere eksperimentelle del af koncerten.
På linje med de forskelligartede singler, hun hidtil har udgivet, blev det på de 35 minutter tydeligt, at Ary endnu ikke har sit musikalske udtryk helt på plads. Til gengæld har hun hurtigt fundet sig tilpas som performer, og potentialet til et større gennembrud, der giver adgang til de ’rigtige’ scener på Roskilde Festival, er uden tvivl til stede. Indtil udtrykket er på plads, må kroningsceremonien dog vente.
Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival