Dreamville-rapperen Cozz går mentoren J. Cole i bedene med eksistentiel storytelling
Ung, lovende rapper bryder mod alle odds gennem undergrundens lydmur og opsnappes af et pladeselskab dirigeret af en ældre, mere velbevandret rapper, der i en saga for ikke så længe siden befandt sig i stort set samme position.
Cozz’ kunstneriske oprindelseshistorie kunne ikke komme tættere på en vaskeægte eventyrklassiker i hiphopregi: Håbet om at alle, så længe talent og ambition rækker, kan rime sig til et bedre liv. Uanset om man stammer fra samfundslagenes højeste tinde eller en tilværelse, der får socialgruppe 4 til at ligne adel.
’Effected’, Cody Osagies andet studiealbum, peger øjeblikkeligt i retning af sidstnævnte. Han udspringer fra kår, der gennem tiden har fremelsket mangt en undertippet rapper. Kår, der giver appetit på langt grønnere enge end de udpinte, solblegnede Los Angeles-stepper, Dreamville-rapperen har betrådt hele sit liv.
Netop appetit på livet gennemsyrer Cozz’ verden. Åbneren ’Questions’ tjatter til eksistentielle spørgsmål som arbejdsmoral og ussel mammons indvirkning på samfundet, ’Demons N Distractions’ handler om, ja, indre dæmoner og benspænd, og ’Proof’ er et selvafstivende manifest om, at han har the juice.
Der hersker ingen tvivl om, at Cozz er sin mentors lærling: Hver linje spyttes skrupsultent ud med en bismag af halv hunger, halv stædighed, fuldstændig ligesom dengang pladeselskabsboss J. Cole selv var en håbefuld rimsmed foran usikre horisonter.
At påstå at Cozz ligeledes har arvet fortællergenet fra Cole ville ikke være en tilsnigelse, om end hans vestkystlige rødder ligger milevidt fra mentorens North Carolina. I stedet oser de solbrændte beats af Los Angeles’ bagende lyskryds og disses småsnuskede spirituskiosker.
Særligt titelnummeret svajer højt med vestkystfanerne. Her fremmaner Dreamville-medlemmet sin bedste YG-imitation over karakteristisk g-funk-klaver tilsat sprælsk lyrik, der inkluderer sjældne Pokémon-kort og langfingrede sjakalfætre i en historie om tillidsbrud blandt egne (familie)rækker.
Nummeret indkapsler næsten til perfektion, hvilken type rapper Cozz essentielt er: En selvransagende nostalgiker, der fortrinsvis tager udgangspunkt i egne hvidknoede livserfaringer. Af og til flyver han dog også op i 360 graders helikopterudsyn, der holder ham skarpere, end hvis han udelukkende var navlebeskuende.
Et præmieeksempel herpå er den Kendrick Lamar-assisterede ’Hustla’s Story’, hvor Cozz’ i virkeligheden ret så panamerikanske storytelling ventileres over voluminøs hiphopfunk: »Selling pills straight out her crib, and break into another home / (…) this ain’t my story that I’m singing nigga, but this is another song / this probably your uncle song / probably your big brother song«. Cozz skildrer ikke blot egne issues, men flere omkringliggende vanskæbner, der ligger hans hjerte nært. Lidt ligesom en vis anden, der navigerer rundt i denne Cole world.
Det kan imidlertid diskuteres, hvorvidt Cozz er en lige så stor poet, som han er en storyteller. Purister af den ældre rapskole vil formodentlig have et godt øje til hans bundsolide, lineære narrativer med noget på hjerte, men hagen er, at de kommer på bekostning af mere begejstrende momenter som spektakulære rim eller virtuose flows.
Selv om han ifølge ’That’s the Thing’ blev pålagt hjemmerullede skriveøvelser af lærermester Cole, bærer sangene nemlig ikke tydeligt nok præg af lingvistiske bootcamps bortset fra et par glimrende undtagelser hist og her. Man savner flere tracks som bulldozer-bangeren ’Ignorant Confidence’, hvor Cozz afklapser beatet som en sandsæk.
Potentialet er der dog. Og hvis Cozz’ lyriske opfindsomhed får en omgang eller to over slibestenen, er det ikke fuldkommen utænkeligt, at han en dag kan gøre et stort navn ud af sig selv.
Kort fortalt:
’Effected’ er et solidt nyt kapitel i vestkysthiphoppens traditionsrige kanon. Dreamville-rapperen Cozz går mentoren J. Cole i bedene med eksistentiel storytelling og solbrændte produktioner, der demonstrerer højt potentiale. Men visse steder halter den lyriske opfindsomhed.