Saul Williams
Man kan kun bøje sig i støvet. Saul Williams er en verbal brintbombe med et mundtøj, der kan omdanne en skudsikker vest til gennemhullet schweizer-ost.
Den amerikanske multiartist startede oprindeligt med at skyde med skarpt fra New Yorks poetry slam scener, men har siden med succes etableret sig som musiker, skuespiller og digter.
I sin rolle som musiker kan det ikke overraske, at Saul Williams lader ordene og deres indhold styre sigtekornet i sin heftige blanding af rap, rock og hiphop.
‘Talk to Strangers’ åbner Williams’ andet og selvbetitlede album – og fra start fylder ordene alt. Et dystert piano loop er eneste supplement til lyrikken. Ordene er vægtigere end tonerne.
Tematikken kredser hele albummet igennem omkring emner som krig, det kooperative samfunds fallit, den afroamerikanske kultur anno 2005 og hiphoppens vilkår.
“I gave hip-hop to white boys when nobody was looking. They found it locked in a basement when they gentrified Brooklyn. So substitute the anger and oppression. With guilt and depression. And it’s yours”, spyr Williams i ‘Grippo’.
Undervejs i kampen får kampherren fløjet ekstra tropper ind.
Serj Tankian (System of a Down) har produceret dele af albummet, og i ‘Act III Scene 2 (Shakespeare)’ kaster Zach de la Rocha (ex. Rage Against the Machine) sig ind i flammehavet.
‘Saul Williams’ kan med sin heftige og altdominerende lyrik fremstå kompleks for mange, men dyrk albummet i bidder, tag imod skudsalverne – og bøj dig!