El Grupo Nuevo de Omar Rodriguez-Lopez
Det er ikke fordi, der er meget nyt ved El Grupo Nuevo de Omar Rodriguez-Lopez. For det første har Omar Rodriguez-Lopez slæbt både sanger og bassist med fra dagjobbet i The Mars Volta, og for det andet kan udtrykket for en stor dels vedkommende beskrives som et udsnit af stamgruppens eklektiske genremix.
Det nye kommer i form af trommeslager Zack Hill, der spiller spastiske trommer i avantgarde-gruppen Hella. Og det spastiske, til tider nærmest drill’n’ bass-lignende rytmiske udtryk er i høj grad tonebærende for ‘Cryptomnesia’, der er båret af knudrede, rastløse beats, der repeteres med næsten maskinel præcision. Faktisk er det rytmiske fundament så opmærksomhedspåkaldende, at både Rodriguez-Lopez’ guitarfraser og Cedric Bixler-Zavalas vokal ofte spiller andenviolin i forhold til rytmegruppen.
Til tider giver det interessante resultater, som i åbningsnummeret ‘Tuberculoids’ hvor magtkampen mellem rytmegruppe og vokal giver en konfliktfyldt spænding. Men det er tydeligt, at der har været et væsentligt større fokus på proces, form og udtryk end på indhold. Det er altid en problematisk afvejning, når man vil skubbe til grænserne i et avantgardistisk ærinde, og i dette tilfælde bliver albummet som helhed lidt for navlepillende og insulært. For selvom ‘Cryptomnesia’ på mange områder er en fascinerende størrelse, så er det i længden frustrerende at lægge øre til en række kompositioner, der aldrig kommer nogen vegne men i stedet nøjes med at råbe og skrige og flagre med armene, mens de hopper på stedet.