TEMA: ET NYBRUD I SORT AMERIKANSK FILM. I en serie propfyldt med dødsfald og tragedier var historien om den unge og lovende Wallace, der blev ødelagt og til sidst dræbt af bandelivet, den mest tragiske i ’The Wire’. Alle, der har set serien, husker den let splejsede dreng med cornrows og et bredt smil. Skuespilleren, der portrætterede Wallace, er dog ikke længere et barn – eller splejset.
Michael B. Jordan er blevet et stort navn i Hollywood, særligt efter titelrollen i ’Creed’ og som skurken Killmonger i ’Black Panther’. Og det er næsten svært lige at fatte, at det er den samme person, der var så skrøbelig i ’The Wire’. Vejen dertil har været lang for Jordan, men den er også kun lige begyndt. Der er mere endnu, Michael B. Jordan vil opnå. Meget, meget mere.
Jordan var 15 år gammel, da han i 2002 fik rollen i ’The Wire’. Han havde ikke meget erfaring, men havde karismaen og ikke mindst talentet til at bære rollen og skabe en mindeværdig karakterer i en serie spækket med dem. Med det store smil fulgte også et reelt talent for skuespil.
’The Wire’ førte Jordan til en rolle i den populære sæbeopera ’All My Children’ over de følgende tre år. Selvom rollen gav ham en stor mængde erfaring, har han til Variety senere kaldt den en »fucking sterotypisk sort rolle«.
Efter ’All My Children’ var Jordan 19 år og helt sikker på sin fremtid, så han drog til Los Angeles for at skabe sig et navn. Men han tog kun et meget begrænset antal roller de næste år. Ikke fordi han ikke fik tilbudt noget, men fordi han trods sin unge alder allerede var bevidst om, at han ikke ville typecastes i den type rolle, han spillede i ’The Wire’ og ’All My Children’.
Han ledte efter nuancerede og ærlige portrætter af unge afroamerikanere. Men de få, der var, blev alle eftersøgt af en den samme gruppe skuespillere, hvoraf mange var Jordans venner.
»Når jeg ser tilbage på det, føltes det, som om vi blev sat op imod hinanden«, har Jordan fortalt til magasinet GQ. »Jeg tænkte: Damn! Alle burde kunne få lov til at arbejde og udvikle sig. Det kan vi ikke. Det må betyde, at der ikke er nok roller. Det eneste logiske må være selv at skabe rollerne’«.
»Tag dig sammen«
Jordan var dog endnu langt fra i en position, hvor han kunne skabe roller til andre. Først skulle han finde noget selv. Efter en mindre ørkenvandring var han ved at give op og rejse hjem til sin familie i Newark, der ligger i New Jersey, ikke langt fra New York City. Selvom Jordans familie ikke var velhavende, ville han stadig have en stabilitet og sikkerhed at vende hjem til.
Men så snakkede han til en fest med Andre Royo, en erfaren skuespiller, som Jordan havde mødt på ’The Wire’.
»[Jordan] var stresset og sagde: ’Jeg arbejder slet ikke nok, jeg tror, jeg tager tilbage til New York«, har Royo fortalt til Vanity Fair. »Og jeg sagde: ’Tager du fucking pis på mig? Du er i start-20’erne og er omgivet af motherfuckers, der også skal sørge for mad til hele deres familie, men ikke får noget arbejde. Tag dig sammen«.
Det blev en øjenåbner for Jordan, der blev i filmbyen. I 2009 gav det endelig pote for skuespilleren, der fik en rolle i den Emmy-vindende serie ’Friday Night Lights’, hvor han spillede en stor rolle i de to sidste sæsoner. Ligesom ’The Wire’ har ’Friday Night Lights’ kun fået mere og mere anerkendelse, i årene efter den blev vist, og Jordan fik i rollen som det uslebne quarterback-talent Vince Howard, for hvem football kan blive redningen fra et liv i kriminalitet, for alvor mulighed for at udvise og udvikle sine evner som skuespiller.
Han kan det ene øjeblik være energisk og intens og det næste følsom og jordbunden. Karismaen, det brede smil og den sympatiske udstråling gør ham enormt svær ikke at holde af, så når det gør ondt på ham, gør det ondt på publikum.
Gik efter hvide roller
Det var ikke længe efter afskeden med ’Friday Night Lights’, at Jordan havde sit første møde med Ryan Coogler, et aspirerende instruktørtalent, der skulle vise sig altafgørende for Jordans vej mod stjernehimlen. Sammen lavede de ’Fruitvale Station’, der kom ud i 2013. Den var baseret på en sand historie om en ung afroamerikaner, der blev skudt af en hvid politibetjent. Filmen ramte en nerve, da den stort set kolliderede med oprettelsen af Black Lives Matter-protesterne mod politivold.
Filmen blev en succes, vandt priser på blandt andet Sundance-festivalen og understregede, at Jordan kunne bære en film på sine skuldre. ’Fruitvale Station’ løftede ham op i en ny liga, og han blev selv opmærksom på, at han havde potentialet til at gå efter noget endnu større.
Jordan ville være et navn, der alene kunne trække folk i biografen, ligesom Tom Cruise og Leonardo DiCaprio, men især afroamerikanere som Will Smith og Denzel Washington: »De nedbrød barriererne for os«, har Jordan sagt til Vanity Fair. »Nu er det på tide, at vi hæver det til et nyt niveau«. Og »det nye niveau« handler om mere end bare film – han vil være et brand.
Efter ’Fruitvale Station’ kom Jordan under agenten Philip Suns vinger, der har assisteret afroamerikanske stjerner som Donald Glover, Idris Elba, John Boyega og Letitia Wright. Jordan fortalte Sun, at han gerne ville have større roller – og gerne nogle, der egentlig var til »hvide mænd«. Han ville for alt i verden undgå, at hans hudfarve skulle definere hans videre karriere.
Fra flop til succes
Jordans mission lykkedes i 2015, da han fik rollen som Johnny Storm i superheltefilmen ’Fantastic Four’. For Johnny Storm havde i tegneserieforlægget altid været hvid. Castingen mødte da også en vis kritik fra seriens fans, men det skulle desværre vise sig at være filmens mindste problem.
’Fantastic Four’ kunne alvor have gjort Jordan til en stjerne, men diverse produktionsvanskeligheder og reshoots gjorde filmen til et stort rod, der hverken gjorde anmelderne eller publikum glade. Filmen intjente blot lidt over 50 millioner dollars i USA. I forhold til dens astronomiske budget, og superheltefilm generelt, var den et flop.
Samme år var der dog også premiere på ’Creed’. Filmen, der var Jordans andet samarbejde med Ryan Coogler, var som udgangspunkt en lidt bizar størrelse. Det var den syvende film i ’Rocky’-serien om bokseren spillet af Sylvester Stallone. Det var den første uden Stallone i hovedrollen – og med en ny titel. Jordan skulle i stedet spille den nye titelrolle som Adonis Creed, søn af Rockys nemesis og senere ven Apollo, der medvirkede i de første film i serien.
I USA alene indtjente den over 100 millioner dollars, og den blev også et hit hos kritikerne. En så massiv succes havde kun de færreste forudset. Men Jordan kunne trække det unge, afroamerikansk publikum ind i salene, samtidig med at ’Rocky’-mærkatet tiltrak seriens ældre fans.
Den blev ikke markedsført som en ’sort’ film, som det ellers ofte er tilfældet i film med afroamerikanske hovedroller. Derfor var det et oplagt valg fra Marvel at hyre Coogler til at instruere ’Black Panther’, der ikke bare var selskabets første sorte superhelt, men også deres første film med et overvejende afroamerikansk cast. Coogler insisterede på at beholde det samme filmhold som på ’Fruitvale Station’ og ’Creed’ – herunder Jordan.
’Black Panther’ lykkedes med bravur og er indtil videre årets største kassesucces i USA med en indtjening på over 700 millioner dollars. På verdensplan er den kun overgået af ’Avengers: Infinity War’. Den blev et fænomen, der ligesom ’Creed’ langt oversteg forventningerne.
Selvom Jordan ikke ses i titelrollen i, formår han stadig at gøre et betragteligt indtryk som antagonisten Killmonger. Marvel har haft notorisk mange forglemmelige skurke, men Jordan bruger sin charmeoffensiv til at skabe en mere sympatisk og moralsk interessant skurk.
En enmandsinstitution
Jordan har nu endelig opnået en position, hvor han kan skabe roller til sig selv og sine afroamerikanske kollegaer. Han har startet et produktionsselskab og arbejder hårdt på at gøre sit navn til et brand. Faktisk har han, sammen med sit hold, skelet til sportens verden for at finde en model, der afspejler Jordans ønsker. Her er det især basketballspilleren LeBron James, der har givet inspiration, da hans aktiviteter rækker langt ud over sportsbanen.
»Hver gang jeg ser James, er der altid kærlighed, han forsøger at repræsentere vores generation, repræsentere vores kultur«, har Jordan sagt til Vanity Fair. »Han tænker: ’Hvorfor ikke os?’. Tingene behøver ikke at være, som de altid har været. Og jeg laver tilfældigvis andet end bare at spille skuespil«.
Selvom Jordans produktionsselskab er i sine spæde år, er ambitionerne, som alt andet i hans karriere, gigantiske: »Jeg vil lave projekter til Brad Pitt, men samtidig vil jeg også lave film til Will Smith eller Denzel eller Lupita (Nyong’o, red.). Det bliver eklektisk. Det bliver animation. Det bliver improvisation. Det bliver digitalt. Det bliver film og tv. Det bliver computerspil«.
Jordan stiler efter at nå til det punkt, hvor de ting, han står bag, tjener penge, fordi hans navn er associeret med det. En af selskabets første produktioner bliver et remake af ’The Thomas Crown Affair’ med afroamerikanske skuespillere.
Skuespillet bliver dog ikke lagt på hylden. Udover den kommende ’Creed 2’ (dansk premiere 20. december) arbejder han også på en ny film med Ryan Coogler, en science fiction-serie, (som han også producerer), og så skal han spille over for Brie Larson og Jamie Foxx i filmen ’Just Mercy’. Samtidig er han ved at tage de første spæde skridt til en debut som instruktør.
Selvom Jordan stadig har et stykke vej endnu for at realisere alle sine drømme, har han til GQ fortalt, at han allerede har nået en vigtig milepæl: »Jeg kan huske, da folk plejede at sige: ’Han er den næste Will Smith’. Nu er jeg eksemplet på det næste – de leder efter den næste mig«.
Læs også: De 15 vigtigste stemmer i ny sort amerikansk film
Læs også: Skal en film have hvide hovedroller for at sælge billetter i Danmark?