The Cave Singers
Når nu Ryan Adams har travlt med at være en gift mand med Hollywood-hustru og en ellers utrættelig musikalsk skabertrang på foreløbig stand-by, er det jo fint, at andre kan holde hjulene i gang imens.
Det Seattle-baserede trekløver The Cave Singers gør på deres anden udgivelse ‘Welcome Joy’ i hvert fald alt, hvad de kan for at lyde, som Ryan Adams & The Cardinals har gjort i de sidste par år.
Det lyder måske ikke synderligt originalt, og det er det heller ikke, men ‘Welcome Joy’ er faktisk et helt fint og helstøbt album, når lige man har accepteret, at The Cave Singers først og fremmest lyder som alle mulige andre end sig selv.
I forhold til debuten ‘Seeds of Night’ fra 2007 har trioen denne gang valgt at angribe country- og folk-genren med et lidt mere solidt greb om guitarhalsen. Der er stadig masser af håndspillet, akustisk americana på ‘Welcome Joy’, men der er også saft og kraft og en troværdig bidskhed, der klæder bandet overraskende godt.
Den hårdt rockende ‘At the Cut’ og den charmerende ‘Beach House’ skiller sig ud i en samling af sange, der ellers næsten alle sammen lyder ens på den der behagelige og velsmurte folkpoppede facon. Det er ganske sympatisk, nogenlunde iørefaldende og en anelse kedeligt. Men det fungerer fint som vellydende tidsfordriv inden det næste rigtige Ryan Adams-album.