Kommentar. »Hoo / huh-uh-uh-oh / uh, huh-uh-uh-uh / oh woh / huh-uh-uh-uh-uhhhhhhhh«.
Det er ret svært at transskribere, hvad det helt præcist er, Lady Gaga synger der i broen. Men det er faktisk også komplet ligegyldigt: Det virker. Og ligesom den frådende intensitet i vokalstykket bare stiger og stiger, har jeg den seneste måneds tid holdt øje med ’Shallow’s sejrsgang på den danske Spotify-hitliste.
Singlen har langsomt, men sikkert bevæget sig opad, og i dag (19. februar) har powerballaden fra Bradley Coopers Oscar-nominerede ’A Star Is Born’ så ramt førstepladsen. Og det altså foran (relativt) nye singler fra Gilli og Branco, Ariana Grande, Post Malone, Kesi og Billie Eilish. ’Shallow’ er næsten fem måneder gammel.
Dén bedrift er der noget smukt i. For ’Shallow’s succes beviser, at selv disse intense streamingtider ikke kan holde en god sang nede. At selv om der konstant udgives hits skræddersyet til at streame så meget så muligt på så kort tid som muligt, så kan en countryballade med Bradley Coopers sagte whiskey-røst og Lady Gagas festfyrværkeri af en vokalpræstation altså godt gå nummer et.
Oven i resultatet ligger det smukke også i selve rejsen – lidt som det er tilfældet med Ally og Jackson Maine i ’A Star Is Born’. For hvor de store Spotify-hits ofte starter direkte som nummer ét for så langsomt af bevæge sig nedad, har ’Shallow’ i Danmark kæmpet en lang og sej kamp for at ende på tronen. Den ligger i skrivende stund nummer fem på den danske Viral Chart (stigende), hvilket bevidner om god gammeldags word of mouth: Den er simpelthen en af de sange, der bliver delt mest.
Hvorfor? Fordi den er fantastisk. Storslået. Klassisk. Og nogle gange tager det tid, før et budskab for alvor går igennem.
’Shallow’ er et levende bevis på den der utopiske idé om, at hvis en sang er god nok, så skal den nok blive en succes. At hvis budskabet er ægte, sangskrivning tidløs og leveringen ekstraordinær, så skal sangen nok ende med at få den bekræftelse, den fortjener.
Ja ja, der har været fire sangskrivere om at skrive ’Shallow’, den synges af to af underholdningsindustriens største stjerner, den er nomineret til en Oscar. Men stadig: Den er ikke et ’normalt’ hit her i 2019. Langt fra.
Hertil skal det siges, at vi selvfølgelig altid er notorisk bagud i Danmark. ‘Shallow’ har for længst toppet i USA, og som nævnt er den altså næsten fem måneder gammel. Men sangens lokale succes er også afhængig af, at folk skal have set filmen, tror jeg. Eller det ved jeg.
‘A Star Is Born’ havde først dansk premiere i december (to måneder efter USA), og da jeg efter julen kom tilbage fra ferie, spurgte min filmredaktør-kollega spøgende (men dybt seriøst!), hvorfor ’Shallow’ ikke var med på musikredaktionens decemberliste over de bedste sange fra 2018.
Jamen… Jeg havde jo ikke fået set ’A Star Is Born’ endnu? Og man er nødt til at have siddet i det plyssede biografsæde og ved lejlighed ’kløet sig i øjet’ for at sætte endegyldigt pris på, hvor stor en sang ’Shallow’ er. Scenen, hvor Ally og Jackson synger den sammen for første gang, var for mig øjeblikket, der for alvor fik hårene til at rejse sig – »huh-uh-uh-uh-uhhhhhhhh«, du ved. Legendarisk.
Ligesom det var tilfældet med mig, har budskabet om ’A Star Is Born’ bredt sig stille og roligt (den er nu set af 450.000 i Danmark!), og succesen omkring ’Shallow’ er så fulgt med. Derfor kan vi nu her fejre, at sangen er gået nummer et på Spotify.
I morgen er førstepladsen måske væk, Gaga og Cooper har trods alt Ariana Grande og Gilli og Branco lige i hælene.
Men på denne dag – 19. februar, 2019 – tillader jeg mig selv at svælge i, hvor smukt og betryggende det er, at selv streamingtidsalderen ikke kan holde en god sang nede.
Læs også: Bradley Cooper og Lady Gaga spiller ’A Star Is Born’-duet live for første gang