’Usynligt hjerte’: Ny dansk film med Victoria Carmen Sonne bryder seksuelle tabuer – men ikke kun på den gode måde
Laurits Flensted-Jensen vil gerne bryde seksuelle tabuer i sin debutfilm ‘Usynligt hjerte’, hvor han tager os med på pornooptagelser, med to handicappede mænd på bordel og med en teenagedreng i Ørstedparken. Ydermere kommer filmen omkring vold, hooliganisme og misbrug.
Hvad instruktøren lige præcis vil sige, når grænserne er nedbrudt, står mindre klart.
‘Usynligt hjerte’ sammenfletter tre unge menneskers historier over et døgns tid. Laura, Niklas og Frederik befinder sig alle på kanten af samfundet, kæmper på hver deres måde med eksistentielle kriser eller konsekvenserne af fortidens valg og døjer med forskellige problematikker omkring sex.
Laura (Victoria Carmen Sonne) er tilbage i København efter at have arbejdet som pornoskuespiller i USA – en fortsættelse af Sonnes rolle som webcam-girl i instruktørens afgangsfilm ‘Melon Rainbow’ fra 2015. Nu kæmper Laura for at ryste fortiden af sig og få et liv med sin nye baby kombineret med et job som handicaphjælper til at fungere. Hun forsøger at få fat på sin ekskæreste Niklas (Niklas Herskind), men han er også optaget af at starte på en frisk. Han går i behandling for stofmisbrug, forsøger at genopbygge forholdet til sin familie og gør sit bedste for at arrangere en god fødselsdagsudflugt for to mænd med Down’s Syndrom, som han passer.
Niklas fortæller til et møde for anonyme narkomaner, at han er vokset op i et kvindekollektiv. Måske er det en af grundene til, at hans 14-årige spinkle, bløde lillebror Frederik (Noah Skovgaard Skands) er så optaget af at hævde sin maskulinitet og slutter sig til en gruppe hooligans sammen med en kammerat. Han har i øvrigt et crush på Laura, som han ser pornovideoer med på en netcafé og forsøger at samle mod til at tale med i virkeligheden. Senere kommer han på dyb vand, da han forsøger at spille macho ved at udnytte en homoseksuel mands seksualitet.
Selvom filmen har empati for sine karakterer, er der kun få varme og håbefulde øjeblikke i de tre portrætter. Filmen har en kold og kynisk stemning, og mange scener fik det til at vende sig i mig. Det kan være en kvalitet i film, der afdækker menneskets skyggesider, men jeg synes desværre ikke, at ‘Usynligt hjerte’ har så meget på hjerte udover at konfrontere os med ubehaget over seksualmoralske gråzoner.
Især en række udpenslede flashbacks fra Laura pornokarriere virker unødvendige. De bryder filmens flow, og man forstår udmærket Lauras tyngende fortid ud fra Viktoria Carmen Sonnes sårbare spil. Scenerne viser, hvordan Laura bliver udnyttet og mishandlet af sin agent/instruktør, men pointen om, at det ikke er sjovt at være kvinde i pornobranchen, er ærligt talt ikke overraskende. De voldsomme scener føles eksploitative, når de ikke tilføjer vigtige nuancer til historien eller bringer nye erkendelser – i kontrast til Sonnes voldtægtsscene i ‘Holiday’, som var en vigtig brik i skildringen af et giftigt magtforhold og ikke svælgede i volden.
Hvis man laver den slags scener, skal man virkelig have en grund til det.
Filmens skildring af handicap og seksualitet er mere interessant og nuanceret. Én scene viser en spastisk lammet mand som grænseoverskridende og ubehagelig, mens Niklas’ to gutter med Down’s, Kevin og Christian, er søde, som dagen er lang. Scenen, hvor Niklas tager dem med på bordel, er overraskende øm og fin – og udfordrede faktisk min personlige holdning om, at ingen mennesker har ret til sex på andres menneskers bekostning.
Til gengæld finder jeg optagelsen af scenen etisk problematisk både over for de mentalt handicappede førstegangsskuespillere og for de ægte prostituerede, der optræder.
Den efterfølgende scene, hvor Niklas øver deres dækhistorie med Kevin og Christian, er til gengæld ret sjov, og i det hele taget er den kærlige kemi mellem de tre mænd filmens højdepunkt.
Kort sagt:
Laurits Flensted-Jensens viser i sin spillefilmdebut talent for og mod til at skildre seksuelle gråzoner, bryde tabuer og skabe ubehag hos tilskueren – men for denne anmelder landede filmen flere steder på den forkerte side at den etiske grænse og bragte få nye erkendelser.