Meth, Ghost & Rae
Hvis planen har været at sende tre af sine største profiler i byen for at give en status på det legendariske hiphop-kollektivs ve og vel her i begyndelsen af et nyt årti, ja så ser fremtiden lysere ud for Wu-Tang Clan, end den har gjort længe.
Raekwon sluttede 00’erne af med det fremragende ‘Only Built 4 Cuban Linx Pt. II’, og på ‘Wu-Massacre’ har noget af Raeks genfundne form tilsyneladende forplantet sig hos i hvert fald to af hans gamle Wu-kolleger, også selv om der egentlig ikke er de fjerneste nye boller på suppen. Derimod er ‘Wu-Massacre’ med sit ofte hæsblæsende tempo og blot halv time spilletid en stram og usædvanlig fokuseret omgang Wu-produktioner.
Method Man og Ghostface Killah lægger stærkt ud på et banalt, men frækt remix af Raekwon-klassikeren ‘Criminology’, og herfra ruller tingene ligesom i en vant, men sikker, gammel rille: Motown- og blackxploitation-prægede stryger- og hornsamples agerer mellemlagspapir til Meths hæse flow, Ghostfaces kontante kastral-vokal og Raeks ubesværede temporap, og en egentlig overraskelse indfinder sig først på sidsteskæringen ‘It’s That Wu Shit’, hvor et electro-sample af Fantasy Threes ‘It’s Your Rock’ bringer løjerne ud i mere urørte vande.
Det lugter med andre ord af både medium anstrengelser og materiale, men i tilfældene Method Man, Ghostface Killah og Raekwon synes rutinepræget håndværk stadig at kunne bide skeer med yngre opkomlinges vilje og vovemod.