Miss Kittin
»Bat in a box, show me what you goth«, lyder det på titelnummeret fra Miss Kittins længe ventede opfølger til 2004-debuten ‘I.Com’. Og så er banen ligesom kridtet op til et univers, hvor stampende beats, sortklædt dysterhed og rå seksualitet i skøn forening bemægtiger sig nattemørket som flagermus på coke.
Den franske electroclash-dronning har brugt de sidste to år på at indspille ‘BatBox’, hvor kunstneren Rob Regers diabolske nattevæsener på coveret er helt i tråd med en musik, som nok bygger på dansemusikkens opløftende kropslighed, men hvor teksterne ofte kan få selv Ian Curtis til at fremstå munter. Linjerne i sange som ‘Pollution Of The Mind’, ‘Sunset Strip’ og ‘Wash’n’dry’ emmer af eksistentielt ravmørke, men gør det desværre hverken særligt raffineret eller overbevisende.
Miss Kittin er straks mere på hjemmebane, når det handler om at skrue dunkle dansebeats sammen. Numre som ‘Metalhead’, ‘Playmate Of The Century’ og åbneren ‘Kittin Is High’ er effektfuld electro-noir til mere kantede klubgulve, uden dog at føje afgørende nyt til hendes produktionsmæssige signatur.
Der er imidlertid ikke tilstrækkelig substans i melodierne, ligesom Miss Kittins vokal er for unuanceret til at stå distancen over et helt album. ‘BatBox’ flyver forholdsvis sikkert i retning mod dansegulvet, men der kommer ikke for alvor luft under de baskende flagermusvinger undervejs.