Med Marvels indtil videre succesfulde indtog i serieformatet på Disney+ ligner ’The Falcon and the Winter Soldier’ på papiret endnu en triumf for Kevin Feiges transmediale storfortælling.
Serien foregår på samme tidspunkt som ‘WandaVision’, altså efter ’Avengers: Endgame’, hvor Iron Man heroisk ofrede sig for at omgøre Thanos’ knips med Infinity-handsken, der udslettede halvdelen af alt liv i universet.
To af de karakterer, der blev pulveriseret i den nu ikoniske slutscene i ’Avengers: Infinity War’, var Anthony Mackies Sam Wilson/Falcon og Sebastian Stans Bucky Barnes/Winter Soldier. Og i slutningen af ‘Endgame’ fik Sam overrakt den aldrende Steve Rogers/Captain Americas legendariske skjold.
Samtidig er Bucky, der stadig kæmper med efterslæbet fra tiden som hjernevasket hos Hydra, alene i en ny verden, som han aldrig har nået at vænne sig til – han er jo trods alt, ligesom Steve, over 100 år.
Fokus på posttraumatisk stress
I ‘The Falcon and the Winter Soldier’ lærer vi mere om Sam og Bucky, der ikke umiddelbart ligner det perfekte match. Limen i deres forhold var trods alt Steve, og når han ikke længere er der som en regulær stødpude mellem de to potentielle kamphaner, vil konflikter uden tvivl opstå.
Men graver man lidt dybere ned i deres forhold – som serien gør – er der også en række ligheder mellem de to superhelte. Blandt andet er Sam og Bucky begge krigsveteraner, og derfor har serien også et stort fokus på PTSD.
»Hele fokusset på PTSD og den erfaring, de begge deler som soldater, er en af de ting, som ryster dem sammen«, siger Sebastian Stan ved en virtuel pressekonference, som Soundvenue var med til. Han fortsætter:
»Der er også en form for æreskodeks mellem dem, selvom de har vidt forskellige meninger om tingene. Der er en fælles respekt, og som alle ved, så er PTSD ikke bare noget, man kommer af med«.
Marvel-guru Kevin Feige mener, at båndet mellem det umage par bliver styrket af deres fælles krigstraumer, og understreger samtidig, at det er den slags menneskelige følelser, der er med til at holde Marvels projekter på jorden.
»Det er egentlig noget, vi altid har forsøgt at gøre. ’Iron Man 3’ handlede nærmest kun om Tony Starks PTSD fra ’The Avengers’. Det, der er fantastisk ved Marvels karakterer, er, at de er fejlbarlige, og det handler om at gøre MCU, der både kan være skørt, ekstraordinært, sci-fi og fantasypræget, jordnært gennem disse karakterers oplevelser og følelser«, siger han.
Udgangspunkt i buddy-genren
Selvom ’The Falcon and the Winter Soldier’tackler et så alvorligt emne som posttraumatisk stress, finder serien også inspiration i en mere munter afdeling. Seriens hovedforfatter, Malcolm Spellman, har nemlig bygget serien op om som en buddy-komedie – en genre, der gav ham frie hænder til at eksperimentere.
»Du kan gå fra noget så hårdkogt som ’48 Hours’ til noget mere humoristisk som ’Rush Hour’, men midt imellem er der (film som, red.) den første ’Dødbringende våben’ og den første ’Bad Boys’. Og det, vi fandt interessant ved denne (genre, red.), var, at det giver Sebastian og Anthony mulighed for at gøre det, de er bedst til, samtidig med at det åbner op for et kreativt overlap mellem reelle problemer og det mere Marvel-agtige. Så det er en meget holdbar form for historiefortælling«, siger han.
Serieformatet er også meget givende i forhold til udviklingen af de ellers velkendte karakterer, mener Kari Skogland, som er instruktøren bag alle seks afsnit i serien. Hun mener således, at filmene har fungeret som en slags mellemmåltid, mens serierne nu ankommer som det store hovedmåltid.
»Du kan virkelig blive investeret i karaktererne på en måde i løbet af de seks timer, som du ikke kan i en film. Især fordi filmene ofte foregår i et meget højt tempo«, siger hun og tilføjer:
»Så det er (i filmene, red.) svært at zoome ind på en karakter i et stille øjeblik, fordi der er så meget på spil. Men i en serie har du mere tid til det, og vi har mulighed for at kigge nærmere på vores karakterers liv. Og vi er samtidig i stand til at lave drejninger og twists, som i sidste ende er en anelse mindre strømlinede«.
Steve Rogers ville være stolt
Kevin Feige kunne under pressekonferencen fortælle, hvilke karakterer fra tidligere eller kommende Marvel-projekter der muligvis dukker op i serien. Samtidig fortæller han mere om muligheden for fortsættelser af ’WandaVision’ og ’The Falcon and the Winter Soldier’, der som udgangspunkt er tænkt som afsluttede miniserier.
»Hvis vi skulle lave en mere, så er der helt sikkert idéer. Forskellen er dog, som jeg har sagt før, og som er blevet indlysende med ’WandaVision’, at de (MCU-karaktererne, red.) vil bevæge sig frem og tilbage mellem Disney+-serierne og MCU-filmene. Så karaktererne vil nogle gange dukke op i en direkte sæson 2, nogle gange i en film, og så tilbage i en supplerende serie. Men vi har ikke tænkt os at sige, hvem der gør hvad på nuværende tidspunkt«, siger han en anelse kryptisk.
Ifølge Anthony Mackie er det første delmål, inden spekulationen om fremtiden kunne begynde, at ’The Falcon and the Winter Soldier’ skal undgå at være det første dårlige Marvel-projekt.
»Vores job var at overtage faklen og undgå at lave en dårlig serie. Vi ville ikke lave det første dårlige Marvel-projekt, og jeg er meget glad for at kunne sige, at Steve Rogers ville være stolt af, at vores serie ikke stinker«.
‘The Falcon and the Winter Soldier’ kan ses på Disney+.