Mount Eerie
På ‘No Flashligt’, med undertitlen ‘Songs of the Fulfilled Night’, lyder det produktive, unge amerikanske lo-fi ikon, Phil Elvrum alias Mount Eerie og før det The Microphones, som sig selv. I hans tilfælde vil dét sige, at han lyder som ingen andre. Vanen tro akkompagneres hans unikt melankolske vokal af en minimalistisk lo-fi instrumentering, der ofte antager, hvad der tilsyneladende er en art simpel skitsestruktur, men som alligevel er fascinerende og effektiv.
Foruden Elvrums særegne vokal udgøres lydbilledet hovedsageligt af hans nærmest sjuskede guitar- og klaverspil, dybe monotone trommer og simple støjcollager, og selvom den gode melodi finder vej til flere af albummets skæringer, så er det altså hverken den eller Elvrums tekniske formåen, der udmærker ‘No Flashlight’.
Det gør til gengæld den helt utrolige følelse af nærværd og ægthed, man som lytter oplever i Elvrums kunst. Alene på baggrund af hans musik mærker man, at han vitterligt er en sympatisk, spændende og eftertænksom person. Det kan synes irrationelt, men det er ikke desto mindre sandt.
Mens man fryder sig over det, kan man passende undre sig over, hvordan han dog gør det? Hvordan kan så simple midler virke så stærkt, og er det i virkeligheden ikke den mystik, der om noget definerer Phil Elvrum som sangskriver?