Der har været fordums ‘Paradise Hotel’-værdige konflikter under opsejling, siden DR’s anden sæson af det ellers så naturfikserede og økologiske datingprogram ‘Vild kærlighed’ lagde fra land.
For programmet siger godt nok, at det handler om, hvorvidt naturen kan hjælpe en gruppe unge singler med at finde kærligheden, men ligesom tendensen er i de fleste datingkoncepter, spiller matchenes succesrate larmende andenviolin.
Den sande hovedrolle er dramaet. I ‘Vild kærlighed’ er de gode, men mest de dårlige, sociale gnidninger motoren, når gruppen af »unge singler« rejser »væk fra civilisationen« for at finde kærligheden på et stykke drivtømmer, der ellers kun ville bevæge sig i sneglefart ned ad den svenske å.
Meget tyder i hvert fald på, at ‘Vild kærlighed’ i denne sæson, som Vox skrev om den seneste ‘Love Is Blind’-sæson, er gået ind i sin »villain era«.
Økologisk ‘Love is Blind’
Selvom deltagerne går med friluftstøj og har efterladt iPhones og datingapps derhjemme, hygger de sig også med at sladre ved adskillige gruppesammenkomster, som vi kender det fra koncepter som ‘Love Is Blind’ og ‘Paradise Hotel’.
På bålpladsen minder et spil S, P eller K næsten om Pandoras æske-legen, og forrige sæson sluttede med et reunion-meetup.
Grundessensen i ‘Vild kærlighed’ er muligvis tømmerflådens tosomhed. Men allerede da første sæson løb over skærmen, stod det klart, at to mennesker på et stykke træ ikke var lige så ophidsende som flere mennesker med øl og glampingtelte, der talte om hinanden efter endt flydning.
Den lærdom er tydeligvis taget med ind i anden sæson. Der er skruet op for alle de ting, der truer tosomheden og gør programmet mere underholdende. Uden at have målt skærmtiden virker sejladsen nedtonet, og nu må deltagerne også samles, når de slår telt op hver for sig på flodbredden.
Der er nærmest bajerhygge og mulighed for snak i krogene hver eneste aften.
Det er højst sandsynligt produktionen, der har matchet deltagerne med øje for både kærlighed og konflikt (aka godt tv). På den måde er ‘Vild kærlighed’ ikke mere et datingseksperiment med bedre odds end en kanotur i en gymnasieklasse.
At det går galt mellem nogle af deltagerne, er heller ikke nyt. Sidste år opstod der en grænseoverskridende situation, da en mandlig deltager talte om sin partners krop på en upassende måde. Men i år er der en deltager med, der spytter giftigheder ud, så man næsten skulle tro, han pisser folk af med vilje.
Både i programmet og i samtalen om det.
Fra matchbøvl til hverdagssexisme
Til at starte med var det egentlig bare klassisk matchbøvl, der førte til ‘Vild kærlighed’s drama.
I stedet for sin åbenlyse sønderjyske soulmate Rune endte den søde jordemoder Ida Emilie med idrætsstuderende Jonas, der lader til at have inkorporeret Tinders ja/nej-syn på andre mennesker til resten af sin personlighed.
De rolige Benjamin og Simone repræsenterer en klassisk kommunikationskonflikt. Deres kemi er fin, men hun står for at holde samtalen i gang. Han fortæller ellers stolt de andre i mandegruppen om deres dybe snakke, men må erklære sig svar skyldig til et spørgsmål om, hvor Simone mon bor henne. Well done!
De unge turtelduer Laurits og Ida lægger intenst ud, indtil hun bliver usikker over, at det er gået for hurtigt. Løbende afslører hun også, at hun synes, han er alt for flabet.
Hverdagssexismen stikker eksempelvis sit hoved frem, da Laurits ikke vil lade en anden af de kvindelige deltagere hjælpe ham med at hive tømmerflåden i land. Heller ikke da hun byder sig til med ordene: »Jeg kan sgu da godt hjæpe. Jeg er ret stærk faktisk«.
Samtidig er der noget håbløst træt over den måde, »drengene« og »pigerne« (som de konsekvent omtaler sig selv) deler sig op for at drøfte, hvordan det går for parrene.
»Fem år ynge og femten kilo lettere«
Det er i en snak mellem »drengene«, at sæsonens hidtil største katastrofe indtræffer.
Og situationens helt store skurk er igen Jonas, der har pustet velvilligt til den dramatiske ‘Paradise Hotel’-ild hele vejen igennem. Som deltager lader han nemlig til at spille et spil med en attitude, der afslører, at ‘Vild kærlighed’ altid kun er et broddent kar fra at være lige så overfladisk som sine kommercielle søsterprogrammer.
Først gik Jonas, der i sin hverdag går på tre-fire Tinder-dates om ugen, kontra på sit match med førnævnte Ida Emilie og kortsluttede alle hendes samtaleforsøg for ikke at give hende den forkerte idé. »Jeg føler, hun har meget mere interesse i det, end jeg har«. Interessen bestod i spørgsmål, de fleste ville karakterisere som almindelig høflighed.
Da han efter en parrokade endte med 26-årige Camilla, gjorde han det hurtigt klart, hvad han synes om hendes »Brøndby-look« og personlighed, der i hans optik var kedelig og baseret på ris, kylling og træning.
Camilla lader til at være ekstremt ukomfortabel med konceptet, men tydeligvis frustreret over makkerens attitude, som hun rammende kalder hans »Tinder-shit«.
Men adfærden gik fra barnlig usamarbejdsvillighed til ubehagelig bodyshaming, der fik ‘Vild kærlighed’ til at gå fra dramatisk underholdende til decideret ubehageligt at se på.
I en gennemgang af de kvindelige deltagere delte Jonas (27 år), at han muligvis kunne have været interesseret i Simone (29 år), hvis hun var »fem år yngre og femten kilo lettere«.
Der er uden tvivl også dobbeltmoral at komme efter i kvindernes lejr, men da de ord blev sagt, lå min kæbe helt nede på gulvet. Ikke over at snæversynet findes, men at der ikke for alvor var nogle af de andre »drenge«, der sagde ham ordentligt imod.
Det blev ikke til meget mere end nervøs latter og opblødningsforsøg a la »Så er der jo næsten intet tilbage«. Det tætteste på en irettesættelse var et: »Sagde du lige det der?«. Stemningen forblev umiddelbart munter.
Er vægt virkelig så vigtigt, spørges der, hvorefter Jonas uddyber sine issues med »for meget omkring maveregionen« og grinende indrømmer, at det er »hårdt sagt«.
Sekvensen er blevet kritiseret af Everyday Sexism Project og Simone Kovaltsenko selv i interview med Radio4, der ikke mente DR var deres ansvar bevidst i videreformidlingen af et kropssyn, som kan skævvride de unge seeres selvbilleder og risikerer at fodre spiseforstyrret adfærd.
Programmets DR-redaktør Linda Etgar håbede til gengæld, at de ved at vise situationen kunne inspirere til »interessant selvrefleksion i målgruppen«.
Jeg kom til at tænke på den hedengangne ‘For lækker til love’-deltager Boffy, der havde et håndtegn til at signalere en acceptabel størrelse på en kvinderøv (den afstand der er mellem de strittende lillefingre, hvis man sætter tommelfingerspidserne sammen). TV3’s kropsidealer anno 2011 længe leve!
Problemerne sejler med
At menneskelige møder – især dem der bliver fulgt af tv-kameraer – kan gå galt og føre til misforståelser og overskredne grænser, er ikke noget nyt.
Det værste er, at der ikke engang for alvor er nogen at skyde skylden på andre end manden og hans ærgerlige kropskrav. I ‘Vild kærlighed’ er det tydeligt, at produktionen har skabt en fortælling, der understreger Jonas’ rolle som ekstrem.
Og som programmets skurk bliver han heftigt diskuteret i vennesamtaler såvel som i spiddende kommentarer på Twitter og hos Instagram-profilen Kraenkelseskulturellememes, hvor over 36.000 følger med.
Det fylder mindre, at der faktisk er ægte kærlighed på vej mellem parret Rune og Ida Emilie, der på rørende vis bliver enige om, at det er sexet at være sårbar. Det er røvhullet, vi snakker om. En skæbne, mangen barnagtig midaldrende mand har lidt i ‘Gift ved første blik’.
Når noget går galt i et datingprogram, afspejler det ofte virkelighedens tendenser. I første sæson af ‘Matchet på mælkevejen’s astrologidating var der en, der blev ghostet for rullende kameraer. I den seneste sæson af samme program var der en ærgerlig tendens til, at kvindernes almindelige interesse blev overfortolket som vild forelskelse.
Tv-programmernes stereotyper som Tinder-skurken og forestillingen om den overengagerede kvinde afspejler på det brede plan den kedelige kassetænkning, der bliver til en ond cirkel. En forsimplet feministisk forestillingsverden, hvor kvinder er fra Venus, og mænd er fra Mars.
Selvom ‘Vild kærlighed’ kun har én helt stor skurk, er han desværre endnu et eksempel på, at den underspillede sexisme, der ligger bag den type manipulerende og overfladiske udtalelser, har det med at hægte sig fast, lige meget hvor naturlig en tømmerflåde man forsøger at sejle væk fra den på.
‘Vild kærlighed’ kan ses på DRTV.