Kundo, Dibset og Merro8 på Roskilde Festival: Tre bud på dansk hiphops fremtid
Hvordan ser fremtiden ud for dansk hiphop?
At dømme ud fra Roskilde Festivals tre-i-en-koncert med Kundo, Dibset og Merro8 kan den tage flere forskellige former.
Den kan være eftertænksom og teksttung. Den kan også være en eksplosion af traumebehandlende drill. Og så kan den lande et sted imellem.
Kundo repræsenterer den introspektive ende af spektrummet. Lækre, soulede produktioner og et tilbagelænet flow, der vidner om en ulmende tilbagekomst af lyrisk hiphop med inderligheden i højsædet.
Da han gik på scenen som den første af de tre rappere, var det imidlertid ikke eftertænksomheden, der var i centrum. Det var den gode stemning.
Rent musikalsk hedder Kundos forbilleder Artigeardit og Hans Philip, men i en live-setting synes den unge Vejle-rapper at have skelet mere til humørbomben Kesi.
I begyndelsen skinnede usikkerheden stedvist igennem. Floskler som »er I varme?« blev leveret mere mekanisk end menneskeligt, og stemmen knækkede flere gange under den nedbarberede åbner ‘Bar’ en drøm’.
Men Kundo voksede med opgaven. Han blev gradvist mere selvsikker. Og han sluttede på toppen. Først med en overlegen call-and-response på ‘Frihed’, derefter med hoppedans på hjemstavnshyldesten ‘7100’.
Det var en kneben sejr, men den vidnede om et enormt potentiale. Hvis han kan rykke sig så meget på bare 15 minutter, er det ikke til at sige, hvor langt han kan gå.
Dernæst gjaldt det Dibset, og kontrasten kunne ikke have været meget større.
Den maskerede Aarhus-rapper ramte scenen som et jordskælv med en hyperaktiv hypeman og en stentung subbas. Der var moshpits. Publikum fik besked på at smide deres »gun« i vejret.
Det var vidunderligt voldsomt. Måske endda en tand for voldsomt til et 15 minutter langt sæt klokken seks om aftenen under First Days.
Det virkede i hvert fald til at være holdningen blandt publikum.
Roskildes rap-fiesta sluttede med Merro8, hvis ditto tunge gademelankoli på et nummer som ‘Draco’ unægteligt har mere til fælles med Dibset end med Kundo. Det blev en glat overgang.
Men modsat sjælefællen fra Aarhus fandt Merro8 også plads til følsomhed, og den kom i form af et nedslået ‘Rider Lykke’-sample. Et overraskende kultursammenstød, men et kærkomment et af slagsen.
Publikumskontakten var upåklagelig, og på mange måder ramte Nordvest-rapperen i bedste Guldlok-stil den perfekte balance mellem Kundos gode humør og Dibsets kraftfulde energiudladning.
Roskildes tre bud på dansk hiphops fremtid var slet ikke så dumme endda.