Editors – skizofrene mørkemænd
Det var en mørk og stormfuld aften – helt bogstaveligt – at Editors havde valgt at lægge vejen forbi Vesterbro og et udsolgt Store Vega. Og scenen kunne ikke være sat ret meget bedre, for vejret underbyggede perfekt bandets stemningsfulde, mørke postpunk.
Kvartetten fra Birmingham lagde ud med titelnummeret fra deres aktuelle album ‘In This Light and on This Evening’, og det var hurtigt tydeligt, at den synth-prægede lyd, bandet har tillagt sig, ville komme til at præge aftenens koncert. Desværre er materialet fra albummet en halvsløj omgang, og de nye sange virkede meget langtrukne og monotone, især når keyboardtemaerne satte ind for femte eller sjette gang i samme nummer. Helt anderledes stod det til med det guitarbårne bagkatalog, hvor numre som ‘An End Has a Start’ og ‘Bones’ blev leveret imponerende stramt med en lyd, der fik alle instrumenter til at fremstå helt klart.
Det var derfor en næsten skizofren oplevelse at lægge øre til et band, der skiftevis glimtede og skuffede. Og var det ikke for Tom Smiths letgenkendelige og som altid træfsikre røst, kunne man sagtens få tanken, at det var to forskellige bands, der stod på scenen.
Koncerten vandt heldigvis mod slutningen med fire velvalgte ekstranumre, der både bød på kæmpehittet ‘Munich’ – vi fik endda starten to gange på grund af et par tabte trommestikker – og det nye albums eneste stærke nummer ‘Papillon’, hvor de tunge synthesizer-temaer endelig fungerede optimalt sammen med Smiths vokal. Men næste gang kan bandet roligt lade keyboardparken blive hjemme.