’Shattered Glass’
Billy Rays film fra 2003 fortæller den sande historie om journalisten Stephen Glass, der i 90’erne blev afsløret i at opdigte sine historier for magasinet The New Republic.
Glass løber zigzag gennem den ene undskyldning efter den anden, og om det så er misinformation fra kilden eller dårlig research, så er det aldrig hans skyld, lige indtil historien, han ikke kan løbe fra, bliver trykt.
Glass-skandalen rystede medieverdenen, og filmen formår at komme ind under huden på psykologien bag journalistens fupnumre. ’Star Wars’-skuespiller Hayden Christensen har sin vel nok bedste rolle, og Peter Sarsgaard brillerer som journalisten og redaktøren Chuck Lane, der får færden af snyderierne.
Kan ses på Viaplay.
’Sweet Smell of Success’
Vi lægger et smut forbi sladderbladene på Broadway i Alexander Mackendricks ‘Sweet Smell of Success’, der er fyldt med sprød og spydig dialog og lækre sort-hvide billeder.
J.J. Hunsecker er manden, man skal holde sig gode venner med, hvis man skal klare skærene i underholdningsbranchen, som i Mackendricks film fremstilles som et usundt dræb- eller bliv dræbt-miljø.
’Sweet Smell of Success’ blev ikke specielt godt modtaget i 1957, men har senere opnået klassikerstatus, ikke mindst på grund af dens skildring af en medieverden, hvor man ingen midler skyer i den gode histories navn.
Kan fås på bluray fra Criterion og dvd.
’Ace in the Hole’
»You can have me for nothing«. Kirk Douglas har en af sit livs roller som journalisten Chuck Tatum i Billy Wilders ’Forsidesensation!’ fra 1951.
Efter mere end 11 fyringer på grund af moralske ugerninger lander Chuck hos den lille avis Albuquerque Sun-Bulletin. Han opdager hurtigt et scoop, der kan sende ham tilbage til toppen og pisker en stemning op for at holde sin historie i live.
Filmen er ikke bare Wilders skoldende portræt af journalistik, men af hele det sensationshungerende samfund.
Kan fås på Bluray fra Criterion og DVD.
’Anchorman:The Legend of Ron Burgundy’
Medieverdenen og nyhedsværterne bliver på absurd vis udstillet i den vanvittigt morsomme ’Anchorman’.
Vi er i 1970’erne, og Ron Burgundy, spillet af Will Ferrell, er vært på ’Channel 4 News’ i San Diego. Der opstår konkurrence om hans plads på nyhedsholdet, og Ron kaster sig ud i en masse åndssvage ting for at bibeholde status quo.
Han flankeres i kampens hede af sine lige så chauvinistiske og retarderede kammerater fra ’Channel 4 News Team’, og så er der ellers lagt i ovnen til en absurd og sort komedie, der under al platkomikken faktisk rammer mediernes stedvise selvsving overraskende præcist.
Kan ses på Netflix.
’Citizen Kane’
Orson Welles debuterede i 1941 med ’Citizen Kane’, der går for at være en af de bedste film nogensinde.
Welles spiller selv hovedrollen Charles Foster Kane, der har klaret vejen fra fattige kår til rigdom som ejer af et avisimperium. På sit dødsleje hvisker avismagnaten ordet »rosebud«, og det er startskuddet på vores rejse ind i mandens fortid.
Karakteren var bygget på avismogulen William Randolph Hearst, der ikke just var tilfreds med skildringen og prøvede at bremse filmen. ’Citizen Kane’ lærer os nemlig, at det kan være meget koldt og ensomt at sidde på toppen af medieverdenens magthierarki.
Kan fås på bluray og dvd.
’Network’
I Sidney Lumets film fra 1976 er det tv-verdenen, der står for skud i en besk kritik af mediernes over-sensationalisering af virkeligheden.
Peter Finch spiller Howard Beale, en nyhedsvært på tv-stationen UBS, der kæmper med elendige seertal. Da han får at vide, at han bliver afskediget, erklærer han i næste udsendelse, at han vil begå selvmord for åben skærm.
Han fyres omgående, men de skrupelløse herrer i jakkesæt ser muligheder i at øge seertallene drastisk, hvis nu Beale skulle gøre alvor af sin udtalelse. Penge er dermed vigtigere end menneskeliv på det kyniske ’Network’.
Beale er blevet et ikon som den sandsigende tosse, der siger fra over for sensationslysten:
»I’M AS MAD AS HELL, AND I’M NOT GOING TO TAKE THIS ANYMORE!«
Kan fås på bluray og dvd.
’La Dolce Vita’
Guldpalmevinderen ’La Dolce Vita’ er et af mesterinstruktøren Federico Fellinis helt store værker, og også her er det sladderpressen, der er i fokus.
Filmen følger journalisten Marcello, spillet af den uretfærdigt fotogene Marcello Mastroianni, der skøjter rundt i Roms dekadente byliv på jagt efter det næste store scoop.
’La Dolce Vita’ nailer tom- og meningsløsheden i celebrity-dyrkelsen, og så er den årsagen til, at vi i dag har paparazzi-begrebet, der er navngivet efter Marcellos fotograf-kollega, Paparazzo.
Kan fås på bluray og dvd.
Læs også: On demand: Tre serier, to film og et talkshow, du skal streame i maj
Læs også: 10 film, vi gerne vil se som tv-serier
Læs også: Fem film, du er nødt til at se i maj