Eloq – beatsmed håndfodrede folket med bas
I Kidd har kollektivet Cheff Records en genkendelig stemme, men det er Eloq, der er bossen med beatsne. På sine ep’er rykker han, alias August Fenger, den efterhånden lidt stagnerede københavnerbas nye steder hen med en rastløshed, der lader beats og synths falde skævt af hinanden i stil med britiske kolleger som Rustie og Hudson Mohawke. Men søndag dominerede hans mere primitive side ud fra en devise om, at der ikke er den dumme melodilinje, der ikke kan gøres til en banger med mere bas. Det sagde meget om planen for koncerten, at Eloq ofte forhørte sig, om »har I det dumt nu?« og »er I ved at være stive?«.
Læs også: Se billeder – Så er Roskilde 2012 i gang
Når det er sagt, har Eloq en distinkt lyd, og spiller mere effektivt end størstedelen af Danmarks elektroniske kunstnere, og publikum spiste beats fra hans fingre, som budding fra en ske. Røv rystede de også. Efter at have smurt publikums ører med nogle kælne ’dame-tunes’, lod han sjældent 30 sekunder gå uden at kaste en buldrende bas ned over os, hvad enten det var i form af opdateret dubstep, klunkerystende crunk eller over remixes af Rihanna, Queen eller tysk folkemusik.
Det lyder måske mere varieret end det egentlig var, og den tydeligt benovede Roskilde-debutant kunne sagtens have spillet mindre sikkert og forudsigeligt. Men han skabte en fest. Han gjorde – som de siger – sin ting.