1. ’Mænd og høns’
Anders Thomas Jensen og hans slæng af forvoksede drengerøve fortsætter tonen fra tidligere bedrifter i ’Mænd og høns’, en crazy-komedie med træk fra thriller-genren. Thomas Jensen jonglerer ofte det komiske med det foruroligende og med en setting på en afsidesliggende gård på en lille ø med under 100 indbyggere ligner ’Mænd og høns’ en åndsfælle til ’Blinkende lygter’, ’Adams æbler’ og ’De grønne slagtere’.
Filmen følger brødrene Elias og Gabriel (spillet af Mads Mikkelsen og David Dencik), som efter deres fars død opsøger deres biologiske familie. Jagten på deres stamtræ leder dem til deres tre biologiske brøde (Nikolaj Lie Kaas, Nicolas Bro, Søren Malling), hvis isolation fra omverdenen mildest talt har forstyrret deres mentale balance. Herfra eskalerer galskaben blot.
’Mænd og høns’ kører efter den klassiske Anders Thomas Jensen-formel med et gennemført excentrisk univers som bagtæppe for hændelserne. Instruktøren har endnu til gode at skyde ved siden af som spillefilminstruktør, og med cremen af det danske skuespilmiljø i hovedrollerne er oddsene gode for, at han laver sin fjerde storsucces på stribe.
Premiere 5. februar.
2. ’Inherent Vice’
Intet kan bringe julelysene frem i en filmfanatikers øjne som udsigten til en ny PTA-film.
Hans seneste film var ’The Master’, en intellektuelt beregnende udforskning af den menneskelige psyke, ufatteligt velspillet, men også uden den helt store følelsesmæssig resonans. Med filmatiseringen af Thomas Pynchons kringlede kultroman ’Inherent Vice’ foretager instruktøren et kursskifte mod et mere letbenet univers, måske med henblik på at undslippe skyggen fra mesterværket ’There Will Be Blood’.
Anderson har tidligere vist sin sans for skæv komik i ’Boogie Nights’ og ’Punch-Drunk Love’ foruden en række Saturday Night Live-sketches af højeste kaliber. I ’Inherent Vice’ fortsætter han samarbejdet med Joaquin Phoenix i en tåget krimikomedie om gud ved hvad, men udsigten til to en halv time uden hoved og hale på handlingsplan kan ikke rokke ved de skyhøje forventninger – alene, fordi afsenderen er Paul Thomas Anderson.
Premiere 12. februar.
3. ’Fifty Shades of Grey’
Det ville nok være klogest at klappe hesten, når snakken falder på E.L. James’ monsterhit, ’Fifty Shades of Grey’. Modvinden kan sikkert hurtigt blive hård og kølig, hvis gloserne ikke vælges med omhu.
Ikke desto mindre bør man nok bevæbne sig med en sund skepsis over for Sam Taylor-Johnsons filmatisering af romanen, som ifølge Salman Rushdie fik ’Twilight’ til at ligne ’Krig og fred’. Kan fortællingen overbevise på det store lærred som andet end bondage for husmødre? Restricted-ratingen er et skridt i den rigtige retning, da de kommercielle interesser, som formodentligt har født projektet, her trumfes af respekten for originalmaterialet. Og så er der også noget for husarerne.
Filmen fokuserer på forholdet mellem den litteraturstuderende Anastasia Steele og den mystiske millionær Christian Grey, hvis fælles lagengymnastik er fokus for romanen. Producerne skal have ros for at se bort fra etablerede billetslugere i castingprocessen og i stedet satse på de relativt uprøvede kræfter Jamie Dorman (’The Fall’) og Dakota Johnson (små roller i ’The Social Network’ og ’21 Jump Street) som Grey og Steele.
Premiere 12. februar.
4. ’Der Kreis’
Det tyske dokudrama ’Der Kreis’ blander dramatiseringer med dokumentariske optagelser fra 50’erne i beretningen om de indledende faser af en homoseksuel frigørelse. Den unge lærer Ernst Ostertag forelsker sig i transvestit-stjernen Robi Rapp og bekender efterfølgende sin seksualitet ved at tilslutte sig Der Kreis, et indflydelsesrigt tidsskrift for homoseksuelle. Sammen med sine kollegaer på magasinet må han kæmpe en opslidende kamp for at nedbryde samfundets forsvarsværk mod alt, der ikke er »normalt«.
I en vis forstand lykkedes det, da Der Kreis i samtiden blev betragtet som en hjørnesten i kampen for homoseksuelles rettigheder. Der er således tale om et vigtigt historisk dokument om samfundets undertrykkelse af afvigende seksualitet – noget, der ikke kun hører fortiden til.
Stefan Haupts film kommer hertil med glimrende anmeldelser i bagagen.
Premiere 12. februar.
5. ’Steppeulven’
Eik Skaløe fristede en begivenhedsrig tilværelse i hippiebevægelsens hashtågede storhedstid, hvor han gjorde sig som digter, redaktør og aktivist, inden han sammen med en flok ligesindede syrehoveder dannede Steppeulvene. I 1967 skabte bandet dansk rockhistorie med kultpladen ’HIP’, undfanget i en euforiserende rus af alt godt fra Apoteket.
Som bekendt formåede Skaløe aldrig at undslippe »den onde person«, der jf. hans selvmordsnote boede i ham. Multikunsteren er på den måde en umådeligt interessant figur, en mand splittet mellem hippiebevægelsens hedonistiske frisind og en udmagrende kamp mod sig selv.
I Ole Christian Madsens biopic ses de relativt nye ansigter Joachim Fjelstrup og Marie Tourell Søderberg som Skaløe og kæresten Iben Nagel Rasmussen (Halfdan Rasmussens datter).
Premiere 19. februar.
6. ‘Whiplash’
’Whiplash’ har været en af prissæsonens store sensationer med Oscar-nomineringer i tunge kategorier som ’bedste film’ og ’bedste originale manuskript’. Derudover ligger J.K. Simmons lunt i svinget til at hjemtage sin første statuette for sin intense præstation som musiklæreren Terrence Fletcher, der i håbet om at fostre den næste Bird udsætter sine musikstuderende for psykisk terror. Filmen er instrueret af Damien Chazelle, som inden ’Whiplash’ blot havde en enkelt spillefilm på CV’et, den smalle jazz-musical ’Guy and Madeline on a Park Bench’.
Den unge trommeslager Andrew, spillet af Miles Teller (’The Spectacular Now’), sætter efter sin optagelse på New Yorks førende musikuniversitet alt andet end sin jagt på hæder og berømmelse på standby. ’Whiplash’ gør klichéen om blod, sved og tårer helt bogstavelig i fortællingen om drømmeren, hvis tunnelsyn mod klart definerede mål holder kollapset på afstand – så længe det varer – mens han piskes til succes.
Premiere 19. februar.
7. ‘Song of the Sea’
Tomm Moores Oscar-nominerede ‘Song of the Sea’ ligner en stemningsfuld rejse ind i fantasiens rige, en pendant til Hayao Miyazakis drømmende universer.
Filmen handler om den fireårige pige Saoirse og hendes storebror Ben, som efter deres mors forsvinden tvinges til at flytte ind hos deres bedstemor i storbyen. De længes dog efter deres liv på havets bølger og beslutter sig for at forlade det urbane fængsel og begive sig ud på en farefuld hjemrejse.
Som i den ligeledes Oscar-nominerede ’Secret of Kells’ forener instruktør Tomm Moore mørke, melankoli og magi i et univers, der suspenderer virkelighedens begrænsninger, men stadig forholder sig til dens problematikker. Traileren er et mindre kunststykke i sig selv, så der er muligvis noget stort i vente fra Moores kyndige hånd.
Premiere 19. februar.
8. ‘Under the Skin’
Ordet underlig er ikke dækkende for Jonathan Glazers ’Under the Skin’, der blander grynede skjult kamera-optagelser med Salvador Dali’sk surrealisme i en slags krydsning mellem Kubrick og Lynch.
Forklædt i kødelige klæder bevæger Scarlett Johanssons alien sig rundt i en skotsk by og hiver uvidende mænd med sig hjem til en overraskelse eller to. Den grå, skotske hverdag flyder sammen med det overnaturlige i Glazers radikale eksperiment, som unægtelig vil dele vandene – men ikke vil efterlade nogen uberørt. Vi havde den således på vores top 10 over årets bedste film sidste år.
’Under the Skin’ var åbenbart for aparte til at komme i ordinær biografdistribution, men Cinemateket har heldigvis opstøvet en kopi og gjort den til månedens film i februar.
Vises fra 12. til 22. februar i Cinemateket.
9. ’Teorien om alting’
Nok har ‘Teorien om alting’ Oscar-bait skrevet ud over sig med fede typer, men den filmiske biografi over fysikeren Stephen Hawkings liv lader ikke desto mindre til at have mere end forudsigelige plot-points på menuen.
Filmen er instrueret af James Marsh, der i 2008 stod bag den mesterlige dokumentar ’Man on Wire’ og øjensynligt bringer sit unikke visuelle øje med sig til fortællingen om fysikeren, der med kærligheden som drivkraft trodsede sin egen dødsdom. Hawking fik konstateret ALS i en alder af 21, men fortsatte trods den gradvise fysiske degenerering ufortrødent sin forskning i det ydre rum med væsentlige opdagelser til følge.
Eddie Redmayne vandt en Golden Globe for sin utrolige imitation af Hawkings særegne fysiske fremtoning, mens Felicity Jones ligeledes har sikret sig nomineringer ved prissæsonens tungeste uddelinger. Tårekanalerne kommer med garanti på overarbejde i ’Teorien om alting’.
Premiere 26. februar.
10. ‘Kingsman: The Secret Service’
Colin Firth som actionhelt? Så har man hørt det med.
Matthew Vaughn elsker action-overdrevet som få og har tidligere stimuleret sin trang til bulder og brag, afrevne lemmer og vilde slow-motion-zooms i den noget pubertære ’Kick-Ass’. Ud fra devisen ’more is more’ lader han til at skrue endnu et hak op for galskaben i ’The Kingsman’, hvor Firth fører an som usandsynligt adræt gunslinger, og Samuel L. Jackson følger trop som læspende weirdo med en paradoksal fobi for blod.
Man kan frygte, at instruktørens begejstring for Hollywood-maskineriet på højeste tryk lader talentet drukne i Mark Millar’sk tegneserievold (Millar skrev både forlægget til ’Kick-Ass’ og ’The Kingsman’). Debutfilmen ’Layer Cake’ er fortsat Vaughns bedste film, og her afholdt han sig netop fra de helt store armbevægelser.
Men som ren rutsjebanetur er ’The Kingsman’ ganske givet et godt bud på to timers fornøjelig virkelighedsflugt.
Premiere 26. februar.
Læs også: Awards Season – Skuespillere, der står over for gennembruddet
Læs også: ‘Mænd og høns’ – I det her slæng er Ole Thestrup den normale