1. ’Mortdecai’
Med ’Mortdecai’ har Depp ramt bunden på alle tænkelige parametre, og det er denne aktuelle film, der gør, at mange for alvor begynder at stille spørgsmålstegn ved Depps kunstneriske valg og kommercielle gennemslagskraft.
Filmen er hans værst anmeldte til dato med sølle 11 procent på Rotten Tomatoes, der samler en lang række anmeldelser, og den har – sit betydelige budget taget i betragtning – floppet stort ved billetlugerne siden sidste uges premiere. Med Depps internationale appel in mente har filmen fortsat mulighed for at hive det investerede beløb tilbage i sparekassen, men ‘Mortdecai’ er ikke desto mindre et skånselsløst vidnesbyrd om, at skuespilleren ikke længere er et fejlsikkert box-office-anker.
2. ‘Transcendence’
Det lovede godt, da Christopher Nolans hoffotograf Wally Pfister gik i sin læremesters fodspor med en hjernevridende thriller om kunstig intelligens. I sidste ende var det dog kun Razzie-komitéen, som satte pris på ’Transcendence’. Depp overspiller ulideligt i en, indrømmet, utaknemmelig rolle som dreven forsker, hvis bevidsthed uploades i cyberspace med fatale følger (eller noget).
Samtidig tjente filmen kun akkurat sit budget på 100 mio. dollar hjem via sin færd på det internationale marked. Ved de amerikanske billetluger hev filmen blot en femtedel af omkostningerne hjem, hvilket peger på, at Depp har tabt terræn på hjemlig grund.
3. ‘The Lone Ranger’
Jerry Bruckheimer og Gore Verbinski satsede stort, da de castede ’The Social Network’s Armie Hammer i ’The Lone Ranger’s titelrolle. Om det skyldtes det relativt ukendte navn på plakaten, Depps forklædning som indfødt stammekriger eller bare det faktum, at filmen var imponerende intetsigende, vides ikke, men den stort anlagte blockbuster var under alle omstændigheder et stort økonomisk flop.
Johnny Depp er (som vanligt) sminket til ukendelighed i rollen som indiansk åndekriger, en spacet pendant til Jack Sparrow. Vidste man ikke bedre, skulle man tro, at Hollywoods producere pr. automatik kontakter Depp, når en underlig rolle skal besættes. Og filmen blev i hvert fald ikke den succesrige efterfølger til ‘Pirates of the Caribbean’-filmene, som producerne havde håbet på. Faktisk var den ved at bringe Walt Disney-filmstudiet i knæ.
4. ‘The Tourist’
Til Depps forsvar var det naturligt at slå pjalterne sammen med Florian Henckel von Donnersmarck i kølvandet på den tyske instruktørs ’De andres liv’, som fortjent hjemtog Oscar-statuetten for bedste udenlandske film i 2007. Omvendt er det svært at begribe, hvorfor Depp og Angelina Jolie valgte at medvirke i dette forvoksede postkort fra Venedigs kanaler, for både i handling og dialog er filmen en skarp parodi på sig selv. De to megastjerner har ikke det fjerneste anstrøg af kemi og tynges tydeligt af bevidstheden om, at de lægger navn til noget bras.
‘The Tourist’ blev slagtet af kritikerne og floppede stort på det amerikanske marked. Depp og Jolies stjernestøv sikrede dog succes ved billetlugerne uden for landets grænser, og mod fortjeneste endte von Donnersmarcks amerikanske mareridt alligevel i positive tal på bundlinjen. Den moderate økonomiske succes kunne dog ikke redde filmholdet fra Ricky Gervais’ sylespidse stikpiller under den efterfølgende Golden Globe-uddeling.
5. ‘The Rum Diary’
Da traileren til ‘The Rum Diary’ ramte cyberspace, var vi mange, der straks genkaldte Depps udødelige rolle som Hunter S. Thompson i ‘Fear and Loathing in Las Vegas’. I Gilliams syrede kultfilm bragte skuespilleren nerve og komisk timing til portrættet af den psykisk skrantende, hallucinerende forfatter, men i ’The Rum Diary’, baseret på Thompsons roman af samme navn, får han mindre at arbejde med i en noget ufokuseret film.
’The Rum Diary’ fik en lunken modtagelse af kritikerne og floppede ved billetlugerne, hvor Depps internationale appel for en gangs skyld svigtede ham. Filmen indtjente således kun halvdelen af sit budget.
6. ‘Dark Shadows’
Det må næsten være på sin plads at inkludere en Tim Burton-film på listen, for nok skabte den excentriske instruktør Johnny Depps karriere, men han har ligeledes bidraget til at sabotere den. Burton har vedvarende insisteret på at caste Depp i alskens tåbelige roller, hvor skuespilleren på det nærmeste er forsvundet under de kulørte facader. Hermed illustreres en af de primære årsager til Depps deroute: Hans loyalitet. Uanset hvilke ugudelige kostumer, Tim Burton hiver op af hatten, melder han sig frivilligt under fanerne.
Konstellationen Depp-Burton er som regel rimelig skudsikker i box office-sammenhæng, men ’Dark Shadows’, der blev flænset af kritikerne, var med en skuffende indtjening på det amerikanske marked et alarmerende tegn for parret. Til gengæld tog filmen revanche internationalt og skaffede i sidste ende et tilforladeligt resultat på bundlinjen.
Så længe Depp har det meste af verden med sig, udebliver de astronomiske kommercielle fiaskoer, men skuespilleren har afgjort mistet vind i sejlene den seneste tid. Når de kunstneriske selvmål samtidig står i kø, må tiden være moden til at bringe karrieren op til revision. Man kan håbe, at Scott Coopers ’Black Mass’ bliver første skridt på vejen mod en renæssance – selv om både ’Alice in Wonderland 2’ og piratfilm nr. 117 truer i horisonten.
Læs også: Fincher vandt, men Johnny Depp stjal billedet ved Hollywood Film Award
Læs også: Razzies – Se kandidaterne til årets værste film