Instruktør: Sebastian Schipper. Medvirkende: Laia Costa, Frederick Lau, Franz Rogowski, Burak Yigit, Max Mauff. Indkøbt til dansk premiere.
Tre trailer-tanker:
1. Den ubrudte kameraoptagelse har igennem filmhistorien været en sand Moby Dick for mange storhedsvanvittige instruktører fra Hitchcocks forfejlede forsøg (i den forstand, at han måtte klippe tydeligt undervejs) i ‘Rebet’ til Sokurovs megalomane ’Russian Ark’, hvor kameraet umærkeligt svævede gennem forskellige historiske epoker. Med ’Birdman’s overvældende succes i indeværende prissæson har one-taket muligvis fået sit endelige gennembrud. Nok måtte instruktør Alejandro González Iñárritu og hans fotograf Emmanuel Lubezki ty til forklædte klip i fingeringen af den sømløse optagelse, men filmmagerne beviste med al ønskelig tydelighed, at one-taket kan benyttes som andet og mere end blot teknisk lir. Den erkendelse understøttes angiveligt af en af den netop overståede Berlin-festivals store åbenbaringer, ’Victoria’.
2. Filmen sikrede sig en Sølvbjørn for enestående artistisk bidrag og tvang jury-formand Darren Aronofsky (‘Requiem for a Dream’, ‘Black Swan’) ud i nærmest infantil begejstring: »The film rocked my world!« Sebastian Schippers halsbrækkende helaftensfilm starter efter sigende i Linklater’sk stil i en dialogtung sekvens på et diskotek i Berlin, men udvikler sig til en rå, eksplosiv heist-thriller, hvor dans og druk erstattes af skruppelløs kriminalitet. Victoria, et frisindet festmenneske uden bekymringer, slutter sig til en bande af sociale udskud og får en central rolle i deres bankrøveri.
3. Hvor one-take-sensationer som ’Birdman’ og ’Russian Ark’ benyttede en bred vifte af filmtekniske fiksfakserier til at skabe et tiltalende æstetisk univers, lægger ‘Victoria’ ved første øjekast et mere råt udtryk for dagen. Trods det håndholdte kameras strejf af den socialrealistiske tradition ser Sebastian Schiffers Berlin-åbenbaring dog ikke ud til at mangle visuelt overskud, selv ikke i de brudstykker, som traileren nødvendigvis må begrænse sig til. Diskotekets flakkende lys og de æteriske toner på lydsporet samvirker om at skabe et lyrisk tungsind ikke ulig Joachim Triers (‘Reprise’, ‘Oslo 31. August’) filmiske sensibilitet. Det er i øvrigt danske Sturla Brandt Grøvlen og Olivia Neergaard-Holm, der har henholdsvis fotograferet og klippet samt medforfattet filmen.
Læs også: Her er filmene fra Berlin-festivalen, du skal glæde dig mest til
Læs også: Se Mia Wasikowska og Jessica Chastain i Guillermo Del Toros spøgelsesfilm ‘Crimson Peak’