Instruktion: Alex Garland. Medvirkende: Domnhall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Sonoya Mizuno. Dansk premiere 28. maj.
Tre trailer-tanker:
1) Der er nok delte meninger om forfatteren Alex Garlands færd i filmbranchen. Hans debutroman ’The Beach’ blev levendegjort af den faste samarbejdspartner, Danny Boyle, og siden nedsablet af et arrigt kritikerkorps (jeg hører selv til filmens få fans). Siden skrev Garland den sublime sci-fi-thriller ’Sunshine’, den hypnotiske zombie-film ’28 Days Later’ – begge instrueret af Boyle – og det nostalgiske drama ’Never Let Me Go’, inden han floppede stort med den ellers forbandet underholdende ’Dredd’.
2) Garlands instruktørdebut, ’Ex Machina’, er et psykologisk trekantsdrama med klare træk fra science fiction-genren. Oscar Isaacs enigmatiske direktør, Nathan Bateman, inviterer en af sine underordnede (Domnhall Gleeson) ud til sit afsidesliggende palæ for at teste en yndefuld robot udstyret med kunstig intelligens. Langsomt tiltrækkes Gleesons programmør til robotten, mens Batemans egentlige intentioner gradvist kommer til overfladen.
3) Traileren tilegner sig et klaustrofobisk feel, hvor de bærende karakterers mentale tilstand skaber og former udtrykket. Garland har fået sin filmiske opdragelse hos Danny Boyle, og ’Ex Machina’ ligner ved første øjekast et kryds mellem ’Shallow Grave’ og ’Sunshine’ – dog uden forbilledets karakteristiske filmiske energi. I stedet fokuserer filmen entydigt på trekantsdramaet, hvor de kommende ‘Star Wars’-skuespillere Gleeson og Isaac ser ud til at brillere i udfordrende roller, på grænsen til det mentale sammenbrud.
Læs også: De bedste alternative science fiction-film i nyere tid
Læs også: Se teaseren til ‘Star Wars: The Force Awakens’