1. ’Mad Max: Fury Road’
Årets actionbrag?
Dømt ud fra ovenstående trailer ser det sådan ud. I vrimlen af evnesvage genoplivninger af gamle klassikere lader ’Mad Max: Fury Road’ til at være et sjældent kærkomment gensyn med et ikonisk filmunivers fra svundne tider. Det skyldes for det første, at den oprindelige trilogis instruktør George Miller også denne gang er bag roret, for det andet at det 21. århundredes teknologiske nyskabelser gør Miller og co. i stand til at tage vanviddet til hidtil usete ekstremer.
Helt ærligt, hvem frydes ikke ved synet af et barbarisk udskud på toppen af en tungt pansret kampvogn med ild i elguitaren? Her er rungende eksplosioner, afrevne lemmer og halsbrækkende kamerature alt, vi drømmer om.
Og så er Tom Hardy umiddelbart et godt valg i rollen som den postapokalyptiske ødemarks sidste idealistiske islæt, Max Rockatansky, fordi han både er god som Hollywood-(anti)helt (’Locke’, ’Inception’) og voldshungrende galning (’Bronson’, ’The Dark Knight Rises’). I en verden af menneskeligt forfald er det kun naturligt, at han gradvist mister grebet om sig selv og slipper helvedet løs i sin glubske dræbermaskine af et køretøj. Det er trods alt det, vi ønsker at se.
Premiere 14. maj.
2. ‘While We’re Young’
I ’While We’re Young’ forsøger Ben Stiller og Naomi Watts at genantænde ungdommens gnist med hjælp fra Adam Driver og Amanda Seyfrieds frisindede hipsterpar.
Noah Baumbach har tidligere leveret et mesterligt generationsportræt med ‘Frances Ha’, hvor Greta Gerwigs titelkarakter – som en mindre hysterisk Dunham-pendant i sort-hvid – forblev fastklynget til ungdommens ubeslutsomhed, mens alle omkring hende trådte ind i de voksnes rækker. I ’While We’re Young’ bevæger Baumbach sit skarpe, Woody Allen’ske blik fra 30’erne til 40’erne og skifter dermed ungdommens frygt for voksenlivet ud med voksenlivets længsel efter ungdommen.
Stiller og Watts’ småinfantile forsøg på at være unge med de unge udmunder sig i en række barokke situationer, som da Watts halser efter veldrejede fitness-kvinder til hiphop-undervisning, og Stiller indtager hallucinogener og raver i strobelys.
Som i Baumbachs ’Greenberg’ er musikken komponeret af electronica-geniet James Murphy fra det hedengangne LCD Soundsystem.
Premiere 28. maj.
3. ’I dine hænder’
Som det andet aktiv dødshjælp-drama på kort tid kan man frygte, at ’I dine hænder’ føles redundant, men meget taler for, at det ikke er tilfældet: Filmen er instrueret af det fransk-danske stortalent Samanou Sahlström, har en brandvarm Peter Plaugborg (’Idealisten’, ’Skammerens datter’) i hovedrollen og blev overstrømmet med roser i forbindelse med dens forpremiere på årets CPH PIX-festival.
I minimalistisk, lyrisk stil skildrer filmen det voksende venskab mellem en uhelbredeligt syg kræftpatient (Plaugborg) og en fastkørt, ung sygeplejerske (Lisa Carlehed), idet de drager fra Danmark til Schweiz, hvor aktiv dødshjælp ikke strider mod lovens forskrifter.
Livet spirer på vejen mod døden i Sahlströms debutfilm, der givetvis vil sparke nyt liv i den hjemlige debat om assisteret selvmord.
Premiere 21. maj.
4. ‘Tomorrowland’
Med ‘Tomorrowland’ lader ‘Brad Bird’ til at forene de to grene i sin foreløbige filmografi: Den fabulerende, humanistiske animationsfilm og den højoktane actionfilm i (mere eller mindre) realistiske rammer. Efter Pixar-genistregerne ’De utrolige’ og ’Ratatouille’ tog Bird turen til live action med ’Mission Impossible: Ghost Protocol’, der gik rent ind i mangt et bankende actionhjerte, særligt qua en halsbrækkende scene på siden af skyskraberen Burj Khalifa.
George Clooney spiller en falleret wunderkind, der vågner op til dåd, da han opsøges af Britt Robertsons nysgerrige drømmer og hiver hende med på en farefuld færd til det fjerne fantasirige Tomorrowland. Hvilke prøvelser, der præcist venter dem i morgendagens land, er uvist, men med parallelverdenens undfangelse i Brad Birds krøllede skaberhjerne bliver det med garanti ikke kedeligt.
Kan instruktøren krydre det eskapistiske joyride med et anstrøg af oprigtig, humanistisk varme – som han gjorde det i ’Drengen og jernkæmpen’ foruden Pixar-filmene – er ’Tomorrowland’ et godt bud på sommerens familiefilm.
Premiere 21. maj.
5. ’Blade Runner’
På den ene side er det til at kløjes over de 117 forskellige ’Blade Runner’-versioner, der hidtil har ramt biograferne, al den stund at den usle mammon må vælte ind i producenternes sparegrise. Omvendt er ethvert gensyn med Ridley Scotts banebrydende sci-fi-noir kærkomment.
Til pengemændenes forsvar lægger der ikke kun kommercielle hensyn til grund for de mange genudgivelser af ’Blade Runner’. ’Director’s Cut’-versionen gjorde kål på originalversionens malplacerede slutscene, og den efterfølgende ’Final Cut’-version lignede den definitive udgave af Scotts mesterværk. Det er netop dette – efter sigende – endelige cut af filmen, der kan (gen)opleves i de danske biografer i maj.
Hvad anledningen helt præcist er i denne ombæring, er ikke til at sige, men timingen er ikke tosset med tanke på, at Denis Villeneuves (’Prisoners’, ’Enemy’) med skepsis imødesete sequel er ved at tage form. Også her synes grænsen mellem kommerciel kalkule og kunstneriske ambitioner i bedste fald sløret.
Uanset hvad er det altid værd at benytte chancen, når man kan se filmhistoriens klassikere på det store lærred.
Premiere 7. maj.
6. ’Lang historie kort’
Det danske talent May el-Thouky spillefilmdebuterer med den romantiske ensemblefilm, ’Lang historie kort’, der i grænselandet mellem drama og komedie udforsker illusionen om det perfekte liv. Vi følger en vennegruppe over otte forskellige fester, mens de med lys og lygte – og stærkt svingende held – leder efter voksenlivets lyksalige ro.
Mille Lehfeldts omflakkende singlekvinde søger desperat kærligheden og finder den måske, da hun møder sit mandlige modstykke i Jens Albinus’ forvirrede levemand. Men idealet om det perfekte parforhold er uholdbart i det 21. århundrede, og en serie af forviklinger slår skår i den søde musik.
Vedkommende, vittigt generationsportræt eller ’Love Actually’ light? Uanset hvad har el-Thouky samlet et forrygende cast: Trine Dyrholm, Danica Curcic og Peter Gantzler foruden Albinus og Lehfeldt.
Premiere 7. maj.
7. ’The Guest’
En mystisk mand møder op på hr. og fru Petersons trappetrin under påskud af at have kæmpet ved deres afdøde søns side i Afghanistan. Han lover at beskytte deres børn og holder, i hvert fald for en stund, sit ord på makaber vis: Det ene dødsfald afløser det andet i lokalsamfundet, mens beskytterenglens dæmoniske sider bryder ud i lys lue. Er han virkelig, hvem han giver sig ud for?
’Downtown Abbey’-skuespilleren Dan Stevens skifter afternoon tea ud med kynisk pistolvold i ’You’re Next’-instruktøren Adam Wingards hypervoldelige og sindrigt sammenstykkede thriller, der blev hyldet af såvel kritikere som publikum under sidste års Sundance-festival.
Premiere 7. maj.
8. ’Wild Tales’
Den argentinske ensemblefilm udraderede konkurrenterne ved hjemlandets største prisuddeling med 21 nomineringer og 10 sejre og satte kronen på værket, da den høstede en nominering til Oscar-uddelingen for bedste ikke-engelsksprogede film (hvor den måtte se sig besejret af ’Ida’).
’Wild Tales’ jonglerer med seks tematisk beslægtede plottråde, den ene mere sorthumoristisk end den anden. Den udfolder sig som en barok, Almodovar’sk anretning af hævn og vold i komedieklæder, rig på twists and turns, tragedie og hylemorsomme optrin.
Den mest sete argentinske film nogensinde fortjener også et stort dansk publikum.
Premiere 7. maj.
9. ‘Flugten til frihed’
Viggo Mortensen er ualmindeligt ringe til at føre sit annoncerede karrierestop ud i livet, og gud ske tak og lov for det. I ’Flugten til frihed’ spiller den halvdanske skuespiller en fransk-algiersk skolelærer, der tvinges til at tage stilling til den blodige, etniske konflikt mellem Frankrig og Algeriet, da en ven møder op på hans dørtrin med en arabisk fange som tvungen følgesvend.
’Flugten til frihed’ er baseret på en novelle af den store, fransk-algierske forfatter Albert Camus og beskæftiger sig ligesom hans litteratur med vægtige moralske og eksistentielle spørgsmål. Spørgsmålet er, om Camus’ tungsindige refleksioner over livets natur fremstår tunge eller tankevækkende på det store lærred?
Den positive modtagelse på sidste års Venedig-festival antyder det sidste.
Premiere 28. maj.
10. ‘Salt of the Earth’
Ingen skildrer den filmiske rejse så smukt som Wim Wenders.
I ’Salt of the Earth’ følger han fotografen Sebastiao Salgado fra golde sletter til frodige regnskove i et sanseligt portræt af en kunstner, der ønsker at fastfryse virkelighedens flygtige glimt af skønhed med sit kamera – hvis det overhovedet er muligt?
Den intellektuelle debat om fotografiets væsen udvikler sig til en lyrisk beskrivelse af livets vilkår og natur. Forvent et filosofisk billeddigt fra Wenders’ kyndige hånd.
Premiere 21. maj.
Læs også: Hold øje med – Otte danske filmtalenter, der kan slå igennem i år
Læs også: Se Viggo Mortensens sjove og rørende tale til Bodil