Ben Stillers oversete komiske stjernestunder

Den 'While We're Young'-aktuelle komiker har opnået stjernestatus med kæmpehit som ’Zoolander’ og ’Meet the Parents’, men han har også stået for flere uforglemmelige øjeblikke uden for Hollywoods største scener. Blandt andet som Tom Crooze og Hollywoods værste komponist.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

1. ‘Die Hard, Die Hungry’

Ben Stiller lod vanviddet regere i det Judd Apatow-producerede sketchshow, ‘The Ben Stiller Show’, der blev aflyst blot fire måneder efter første episode. Et af det kortlivede shows uomtvistelige højdepunkter er en bulls eye-parodi på Bruce Willis og ’Die Hard’ med Ben Stiller som wifebeater-bærende enmandshær i ildkamp mod udenlandske terrorister i et indkøbscenter.

En politimand uden for indkøbscentret beskriver situationens alarmerende karakter til sin chef: »He’s alone, he’s tired, the food is rotten, the bathroom is locked, and he’s running out of one-liners!«.

Imens har Stillers McClane gennemhullet en gemen forbryder med en dødbringende salve af spidse legetøjspinde. Han leder længe efter den verbale trumf, inden han graver dybt i repertoiret og skærer nok en grotesk macho-punchline ud gennem sammenbidte gummer: »Sorry to pick on you guys«…

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

2. Tom Cruises stunt double, Tom Crooze

Ligesom til Oscar har Stiller flere gange stået for højdepunkterne til MTV Music Awards, blandt andet da han i anledning af ’Tropic Thunder’ præsenterede en mindeværdig, falsk pr-video med Robert Downey Jr. og Jack Black i infantil infight. Han leverede dog sin foreløbigt mest gennemførte præstation i skikkelse af Tom Cruises godtroende stunt double, Tom Crooze.

Her understreger Stiller en af sine forcer som komiker, da han krydser det hjælpeløst taberagtige med det basalt elskværdige, noget han perfektionerede som den mandlige sygeplejerske Gaylord Focker i ’Meet the Parents’. Også Cruise skal have ros for at udsætte sig selv for bidende selvironi, ikke mindst da han får et manisk latteranfald sammen med Stillers wannabe-stuntmand: En slet skjult reference til skuespillerens berygtede rullekraveinterview hos Oprah Winfrey.

Stiller demonstrerer desuden sit talent for fysisk komik mod klippets slutning, hvor han gør sig som bartender med ti tommelfingre i et hæmningsløst take på ’Cocktail’.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

3. Følelserne får frit spil hos Fallon

Jimmy Fallon får dårligt et ben til jorden i følelsesdysten med Stiller. Præmissen er umiskendeligt Fallon’sk: De to komikere skal føre en samtale, mens de eksponerer den følelse, der vises på skærmen – fra jalousi til seksuel anspændthed.

Flere af overgangene mellem de emotionelle yderpunkter formidles med ypperlig timing, særligt da Stiller spørger om Fallons vægt og dernæst hans lønforhold, idet ’overly polite’ afløses af ’a little too nosy’ på skærmen. Indslaget kulminerer efterfølgende i drivende homoerotisk tension, da Fallon og Stiller blidt inspicerer hinandens ansigtstræk til studiepublikummets ekstatiske fornøjelse.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

4. Hollywoods mest uduelige komponist

Også i 1996, hvor Stiller var aktuel med Jim Carrey-komedien ‘The Cable Guy’, strålede han til MTV-prisuddelingen i form af nok en elskelig særling, en fjoget filmkomponist med rødder i country-genren.

Som bevis for sin adgang til en endeløs brønd af kunstnerisk inspiration spiller komponisten en opdigtet titelmelodi fra ’Cable Guy’-soundtracket og fortæller, at nummeret blev undfanget på baggrund af en simpel tanke: »What it meant to be a cable guy in America in 1996«.

Han runder af med en vidunderligt talentløs fortolkning af ’Weekend at Bernie’s’, en sang ved navn ’Dead Man Partyin’, der dog ikke klarede cuttet til komedien om den posthume festabe. »I’m not sure why«, siger Stillers guitartosse med en næsten bedårende mangel på realitetssans.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

5. Oceandybe v-udskæringer

Ben Stiller viste allerede sin evne til at portrættere sære karakterer fra eksotiske himmelstrøg i ’Anchorman’s cameo-tunge stand off, hvor han gjorde sig som nunchaku-svingende, spansk nyhedsreporter, og han gentog kunststykket i den absurd usexede SNL-sketch ’V-necks’ head to head med Andy Samberg.

I en drabelig duel om titlen som v-udskæringens ultimative betvinger tager Samberg første stik med ’The Negative’ – en trøje, der lever op til sin titel – inden Stiller leverer v-udskæringens svar på the magnum pose: En udskæring så dyb, at de ædlere dele stilles til skue.

Åndssvagt? Ja. Morsomt? I den grad.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

6. Regelrytter med uforløste drømme

Stiller har vist sig som en mester i cameoens kunst, fra langhåret guitarsælger med unik indsigt i rockhistoriens mysterier i ’Tenacious D’ til Steve Coogans mentale projektion i ’The Trip’.

Han er herligt øretæveindbydende som selvhævdende regelrytter i Paul Feig og Judd Apatows kultserie, ’Freaks & Geeks’, hvor han spiller en sikkerhedsvagt, der drømmer om at føle sig uerstattelig, men indser, at han er havnet på de knuste drømmes losseplads.

Stiller skildrer Secret Service-agentens vej mod den bitre selverkendelse med humoristisk overskud og paradoksal menneskelig varme. Da den petitessefikserede vigtigper sænker forsvarsværket og i et øjebliks illusionsløshed medgiver, at han er en nobody, er det således umuligt ikke at føle med ham. Og netop det er Stillers styrke: Hjertet fornægter sig sjældent på trods af hans karakterers til tider hovedrystende adfærd.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

7. Raseriudbrud mellem bregnerne

»Wouldn’t it be cool if you changed your last name to ‘There Done That’«.

Zach Galifianakis sørger fra første fløjt for den anspændte stemning i sit djævelske krydsforhør af Ben Stiller, et af de foreløbige højdepunkter i Funny or Dies ’Between Two Ferns’-serie. I kontrast til sine karikerede komedieroller er Stiller her afdæmpet, nærmest indadvendt, indtil han mod slutningen detonerer i vildt raseri off screen.

»Do you wish that you had ever followed your parents into comedy?«, spørger Galifianakis sit celebre offer mellem bregnerne, hvorefter Stiller smider mikrofonen og lader sin fornærmelse gå ud over studiets interiør.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

8. På jagt efter livløse kroppe i L.A.

Rob Huebel hiver Ben Stiller med i sin fordægtige varevogn i jagten på livløse kroppe i ’Do you want to see a dead body?’, en forunderlig, sorthumoristisk Funny or Die-serie, hvor meningen blafrer foruroligende diffust i vinden.

Kemien mellem Stiller og Huebel er særligt fortrinlig i de øjeblikke, hvor der sættes en tyk streg under deres meget forskellige agtelse i den amerikanske filmbranche. Huebels forundring er stor, da Stiller proklamerer, at han ikke går til auditions længere, ligesom han stirrer på ham i vantro, da han påstår at have mistet 10.000 dollar, efter en tyveknægt har stjålet hans pung.

Til sidst holder Huebel sit makabre løfte, og foran et kvæstet korpus truer han Stiller med vanviddet rasende i øjnene: »Look upon him. This is you in one month!«

Læs også: Se tre nye klip fra ‘While We’re Young’ med Ben Stiller, Adam Driver og Naomi Watts

Læs også: Robert Downey Jr.’s komiske glansstunder

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af