1. ’Bridge of Spies’
Status: En af tre forhåndsfavoritter
Bevares, det er ikke enhver Steven Spielberg-instrueret film, der på forhånd kan betrages som Oscar-favorit. Manden har trods alt penduleret mellem det seriøse og det kulørte karrieren igennem, men når han – som her – præsenterer verden for et seriøst drama om en speget affære under den kolde krig, er det svært ikke at se Oscar-statuetter forude.
Tom Hanks spiller hovedrollen som en CIA-advokat, der skal forsøge at orkestrere en vigtig mennesketransaktion supermagterne imellem. Denne involverer en sovjetisk spion og en tilfangetagen amerikansk pilot på østtysk grund. Den sovjetiske spion spilles af den fremragende engelske teaterskuespiller Mark Rylance (aktuel i BBC-serien ’Wolf Hall’), der hermed stiller op til en af sine sjældne filmroller. Det er vi vist mange, der ser frem til.
Spielberg ramte næsten alle Akademiets sweet spots for et par år siden med ’Lincoln’ (et andet koldkrigsdrama, ’Argo’, løb dog med hovedprisen – måske Spielberg blev inspireret af det faktum?), endnu en grund til, at det måske snart er på tide at se instruktøren tilbage på podiet med en sirligt sammenfoldet takketale i hånden? Det skal tilføjes, at selveste Coen-brødrene har finpudset manuskriptet, hvilket dog ikke altid borger for kvalitet, jævnfør deres venstrehåndsarbejde på Angelina Jolies ’Unbroken’ sidste år.
2. ’The Revenant’
Status: En af tre forhåndsfavoritter
Iñárritu vandt for ’Birdman’ sidste sæson, så det vil være naturligt at tænke, at han næppe kan snuppe Oscaren igen i år. Omvendt: Hvis man ser på filmens faktiske pedigree, så tilhører ’The Revenant’ ubestrideligt toppen af bunken.
Der har for nylig været en del rumsteren omkring ulidelige produktionsforhold for filmens tekniske personale, men mon dog lidt dårlig PR får lov til at afmontere chancerne for noget så stærkt som et drama af den tredobbelte Oscar-vinder fra 2015 (for både film, instruktion og manuskript)?
En væsentlig faktor er også, hovedrollen spilles af Leonardo DiCaprio. Han er en bjørnejæger, der efterlades alene i vildnisset af sine ledsagere efter at være blevet overfaldet af en bjørn. En af ledsagerne, som DiCaprios figur er fast besluttet på at hævne sig på, spilles af Tom Hardy. Historien foregår i 1820’erne i et ungt Amerika, hvor pionerånd brydes med barsk natur.
Den efter sigende dialogfattige film må forventes at være rig på smukke, men trøstesløse naturbilleder og en masse close-ups af DiCaprios langskæggede, forpinte ansigt og øjne. Fotografen er de sidste to års vinder af Oscaren for fotografering, Emmanuel Lubezcki. Det er endnu en overbevisende grund til at formode, at filmen har gode chancer for at gå hele vejen.
3. ’The Danish Girl’
Status: En af tre forhåndsfavoritter
Der vil nok klæbe en vis Oscar-interesse ved Tom Hoopers navn en rum tid endnu, efter han debuterede som spillefilminstruktør med Oscar-vinderen ’The Kings’ Speech’ i 2011. Godt nok skuffede han de flestes forventninger (de kunstneriske af slagsen, ikke de kommercielle) med sin version af musicaludgaven af ’Les Miserables’, der dog alligevel hev en birolle-Oscar i land til en rørstrømsk syngende Anne Hathaway i rollen som Fantine. Men her er Hooper tilbage med et gængs stykke filmdrama, nemlig historien om danske Einar Wegener, der som den første – i 1920’erne – undergik en kønsskifteoperation og fik navnet Lili Elbe.
Eddie Redmayne er på papiret en noget nær perfekt casting, da den klejne englænder ikke skal anstrenge sig synderligt for at efterligne en feminin gestik og fysiognomi. De første stills af ham in character satte internettet på den anden ende, og de er da også delikat iøjnefaldende, og ikke kun fordi Redmayne-in-drag bærer en næsten uhyggelig lighed med Jessica Chastain!
Sveriges måske mest succesfulde Hollywood-eksportsucces netop nu, Alicia Vikander, spiller rollen som Lilis hustru og tippes også som et godt bud på en Oscar for bedste kvindelige hovedrolle.
Man behøver næppe skære ud i pap, hvad Oscar-appellen ved en historie som ’The Danish Girl’ er. Men lad os gøre det i stikordsform alligevel: Personlig modgang, fysisk og mental transformation, accept af anderledeshed, kærlighed der overlever trods hårde odds (fortsæt selv listen…).
4. ’Steve Jobs’
Status: Tung outsider, lige under de tre forhåndsfavoritter
’Steve Jobs’ mangler ikke ligefrem awards pedigree. Manuskriptet til filmen om en af vor tids største guruer, teknologi-pioneren og Apple-grundlæggeren Steve Jobs (hvor mange biografiske film kan bære at være opkaldt efter den person, hvis liv de skildrer?), er skrevet af selveste Aaron Sorkin, der nok vil gå langt for at demonstrere, at han kan præstere en dialog- og monologkunst, der matcher Jobs skarpsind.
Filmen er instrueret af en anden tidligere Oscar-vinder, Danny Boyle. Hovedrollen spilles af et godt bud på en kommende Oscar-vinder for bedste mandlige hovedrolle, Michael Fassbender (selvom DiCaprio nok vil byde ind med modstand – i sit sjette forsøg – for ’The Revenant’). Når man tilmed har Kate Winslet (Oscar-vinder for ’The Reader’) i en større birolle, ser det på papiret ret lovende ud.
Det skal blive spændende at se, om ’Steve Jobs’ bliver 2015’s bud på ’The Social Network’ eller om den omvendt skuffer og dermed lægger sig i slipstrømmen på den to år gamle, kritikernedsablede Jobs-filmatisering med Ashton Kutcher.
Fassbender vs. Kutcher? Hmm, jeg ved godt, i hvilken kurv jeg lægger mine æg!
5. ’Carol’
Status: Oplagt nominering
Todd Haynes’ længe ventede filmatisering af Patricia Highsmith-romanen ’The Price of Salt’ (1952) hører til en af årets stærkest imødesete prestigedramaer fra den mere litterære ende af spektret.
Haynes – der har små mesterværker som ’Safe’ og ’Far From Heaven’ på samvittigheden – er en begavet instruktør, der har et særligt blik for netop den type historie, som han også zoomer ind på i ’Carol’: En undertrykt (lesbisk) romance i et konformt efterkrigstids-Amerika (parallellen til ’Far From Heaven’ og hans tv-serie ’Mildred Pierce’ er oplagt). Det skader ikke at have Cate Blanchett og Rooney Mara i de to kvindelige hovedroller, ligesom al den gode omtale (samt hovedrollepris til Mara), filmen fik med sig fra verdenspremieren i Cannes i maj måned, også hjælper til.
Der er altid en vis risiko forbundet med at fremvise sit produkt allerede i Cannes, for hypen kan let svinde ind inden Awards Season for alvor folder sig ud, men i tilfældet ’Carol’ ligner det ikke noget uoverstigeligt problem. Film i kunstfilm-enden af skalaen har som regel lidt længere levetid i bevidstheden hos de akademimedlemmer, som den slags film appellerer til. Se bare på en film som ’The Grand Budapest Hotel’, der sidste år scorede flest nomineringer af alle, selvom den havde premiere helt tilbage i februar måned.
6. ’Joy’
Status: Oplagt nominering
David O. Russell har på få år forbløffende formået at vende sin karriere på hovedet: Fra indie-auteur med enfant terrible-tilbøjeligheder (særlig berygtet for sit raserianfald mod ærværdige Lily Tomlin på settet til ’I Heart Huckabees’) til en del af Hollywoods indercirkel med selvfølgelig adgang til Oscar-nomineringer og stjernebesætninger.
Med ’Joy’ satser han alt på sin store breakout-star, Jennifer Lawrence, som har givet den hele armen i instruktørens ’Silver Linings Playbook’ og ’American Hustle’. I ’Joy’ har hun den altdominerende hovedrolle i historien om en enlig mor, der bliver en rig forretningskvinde, da hun opfinder rengøringsvidunderet The Miracle Mop, enhver amerikansk husmors våde drøm.
Bradley Cooper og Robert De Niro udgør (forudsigeligt) en del af birolle-castet. Mere interessant bliver det at holde øje med Virginia Madsen, som måske får sin første Oscar-bevågenhed efter ’Sideways’?
Russell deler vandene, og mon ikke ’Joy’ kommer til at gøre det samme? Hans fortalere er dog så talrige, at han med overvejende sandsynlighed rider nok en medgangsbølge hele vejen til The Dolby Theatre i februar 2016.
7. ’The Hateful Eight’
Status: Ligger lunt i svinget til en nominering
Akademiet har været venligt stemt over for Quentin Tarantino i de senere år, hvor både ’Inglourious Basterds’ og ’Django Unchained’ opnåede nomineringer trods deres ikke just konventionelle omgang med historiske epoker af en vis resonans (henholdsvis Anden verdenskrig og tiden omkring den amerikanske borgerkrig).
Det skader i den henseende ikke at have Harvey Weinstein bag sig, og ’The Hateful Eight’ vil i lyset af de to forgængeres succes automatisk være sikret en masse opmærksomhed. Den noget spegede tilblivelseshistorie – Tarantino nægtede på at tidspunkt at indspille den, efter at manuskriptet blev lækket online – spøger i baggrunden, men mon ikke den mediebevidste Tarantino spiller sine kort med sleben rutine og et smørret smil?
Ensemblet er om ikke andet mundvandsfremkaldende: Michael Madsen og Samuel L. Jackson (jamen, selvfølgelig…), Damian Bechir, Tim Roth, Bruce Dern, Kurt Russell og et meget velkomment gensyn med geniale/excentriske Jennifer Jason Leigh. Man spejder forgæves efter Christoph Waltz, så Akademiet må berede sig på lidt nytænkning i den afdeling…
8. ’Suffragette’
Status: Ligger lunt i svinget til en nominering
Hollywood har været martret/optændt af en rasende kønsdebat i det sidste års tid, så på den måde kan proto-feminisme-filmen ’Suffragette’ om de modige kvindesagsforkæmpere i England på kanten til det 20. Århundrede være årets oplagte kæledægge blandt de film, der har en politisk dagsorden at slå på.
Stærke engelske kræfter som Carey Mulligan, Ben Whishaw, Brendan Gleeson og Helena Bonham-Carter pynter. Og så har man – naturligvis – skibet Meryl Streep ind fra over there for at lægge ansigt og stemme til den berømteste af kvindesagsforkæmperne fra den tid, Emmeline Pankhurst.
Filmen er skrevet af en af tidens mest efterstræbte engelske manuskriptforfattere, Abi Morgan, der på en kortere årrække har givet os ’Shame’, ’The Invisible Woman’ og ’The Iron Lady’. Det største spørgsmålstegn, der knytter sig til ’Suffragette’, er instruktørtjansen, der er gået til det forholdsvis ubeskrevne blad Sarah Gavron. På den måde minder scenariet lidt om ’The Iron Lady’, der havde Phyllida Lloyd ved roret. Morgan og Streep går igen og det samme gør altså en god blanding af stærke engelske skuespillerkort.
Er det fugl eller fisk? Det er svært at sige på forhånd, men hvis filmen får en mere positiv kritikermodtagelse end ’The Iron Lady’, skulle den have gode chancer for op til flere nomineringer.
9. ’Everest’
Status: Med lidt held får den en nominering
For min skyld kan man nominere alt, hvad Jake Gyllenhaal er med i i 2015 alene på den baggrund, at Akademiet virkelig skylder at vise hans film den opmærksomhed, de og han fortjener. Måske ’Everest’ er det bedste Gyllenhaal-bud i denne sæson (især set i lyset af den lunkne modtagelse i USA af boksefilmen ’Southpaw’ med en beefed-up Jake i hovedrollen)? En film om en Mount Everest-mission, der går gruelig galt… det lover sugende flotte billeder og en intens, actionfyldt atmosfære.
Islandske Balthasar Kormakur (’Contraband’, ’2 Guns’) står for instruktionen, og selvom hans awards pedigree nok ikke er den styrende årsag til, at filmen spås gode Oscar-chancer, så har Hollywood ofte held med at satse butikken på – i blockbuster-sammenhæng – ubeskrevne blade.
Hvis navnet Kormakur ikke overbeviser dig om filmens Oscar-potentiale, hvad så med dette cast (udover altså Gyllenhaal): Jason Clarke, Keira Knightley, Emily Watson, Josh Brolin, John Hawkes, Sam Worthington og Robin Wright Penn. Hvadbehager?! Det bliver spændende at se, hvor mange af dem – og hvem! – der slipper tilbage fra verdens højeste bjerg med livet og førligheden i behold.
10. ’The Light Between Oceans’
Status: Med lidt held får den en nominering
Det kan meget vel blive Alicia Vikanders år. Hun spiller som sagt den kvindelige hovedrolle i ’The Danish Girl’, men har også interessante roller i Bradley Cooper-filmen ’Burnt’ og periodefilmen ’Tulip Fever’, alle film, der med lidt held kan gøre sig i Oscar-sammenhæng. Og så har vi ikke engang nævnt hendes præstation i en af forårets store uafhængigt producerede succesfilm, Alex Garlands ’Ex Machina’.
Her fokuserer vi på hendes hovedrolle i Derek Cianfrances ’The Light Between Oceans’, da netop Cianfrance meget vel kunne stå foran et større gennembrud, efter at han i de senere år har været tæt på at bryde afgørende igennem med glimrende film som ’Blue Valentine’ og ’The Place Beyond the Pines’.
Siden Akademiet tillod op til 10 nominerede film, har der gerne været plads til i hvert fald én indiefilm, og når Cianfrance arbejder sammen med et cast, der (udover Vikander) involverer Michael Fassbender og Rachel Weisz, er der grund til at holde et vågent øje med ham. Historien er baseret på en bestseller-roman (af ML Stedman) om en fyrtårnsbestyrer og hans kone, der en dag opdager en baby i en lille båd ud for kysten og beslutter sig for at tage sig af den (babyen, ikke båden!).
Der skulle være tale om en tragisk og dramatisk historie, som gerne skulle give skuespillertrioen lejlighed til at nå op på de helt store nagler, men også brænde igennem med stille intensitet og hjemsøgte blikke.