‘Ejersbo’

Mange dokumentarinstruktører ville nok finde kameraet frem, hvis de fik muligheden for at følge en kendt, afdød forfatters to venner på en rejse for at opfylde forfatterens sidste ønske om at få sin aske spredt fra toppen af Kilimanjaro.

Og de fleste instruktører ville nok have svært ved senere at klippe den historie ud af den færdige portrætfilm – men det burde Christian Holten Bonke muligvis have gjort i sin ellers på mange måde vellykkede film ’Ejersbo’.

For udenom den lange rejse op ad det tanzanianske bjerg broderer Holten Bonke et ofte fint og følsomt portræt af forfatteren og privatpersonen Jakob Ejersbo. Den unge mand med det store, rå skrivetalent, der allerede med sin først roman ’Nordkraft’ vandt tusinder af læsere og den fine litteraturpris De Gyldne Laurbær og siden nærmest oversteg forventningerne med den posthumt udgivne Afrika-trilogi.

Gennem interviews med Jakob Ejersbos familie, venner, ekskæreste og forlægger skitseres et kort liv præget af en omskiftelig barndom, en søgende, rodløs ungdom som endelig fandt en mission og en slags frelse i skrivekunsten.

Gyldendals direktør Johannes Riis fortæller om det nære og følelsesbetonede samarbejde med den ambitiøse forfatter. Ungdomsvennen Ali i Afrika og Ejersbos søster Ea fortæller tænksomt om den svære balance, når hvide expat-børn og lokale afrikanere knytter venskaber. Og interviews med Ejersbos forældre afslører stadig åbne sår i det komplekse og uforløste forhold til sønnen.

Faren kan stadig ikke skjule sin irritation over sønnens manglende retning og handlekraft i ungdomsårene, og moren ærgrer sig over, at Ejersbo aldrig nåede at modne sit teenageprægede syn på hende. Et fascinerende indblik i forfatteren bag de vilde fortællinger og samtidig almenmenneskelige oplevelser af tab og sorg.

Oplæsninger af stærke tekster-bidder fra Ejersbos romaner udpeger elegant parallellerne mellem romanpersonerne og Jakob Ejersbos egne erfaringer. Men den flotte prosa forstyrres desværre af filmens illustrerende iscenesættelser, der flere gange bliver lidt for konkrete, så man indimellem begynder at fokusere på de castede skuespillere og deres præstationer frem for på filmens virkelige og langt mere interessante personer.

Og så er der altså den der vandretur op ad bjerget. De vandrende er Jakob Ejersbos to nære venner, Morten Alsinger og Christian Kirk Muff, der også var samarbejds- og sparringspartnere for Ejersbo og derfor involveret i både privatliv og litteratur. Den megen skærmtid til deres anstrengende og konfliktfyldte opstigning forrykker desværre filmens balance og yder i øvrigt heller ikke retfærdighed til de to venners egne bidrag til fortællingen om den unge Ejersbos livtag med kunsten og livet.

Det gamle råd for forfattere gælder også filminstruktører: Kill your darlings.


Kort sagt:
Filmen om forfatteren Jakob Ejersbo rummer heldigvis mange seværdige interviews med den afdøde forfatters nærmeste fortrolige og litterære samarbejdspartnere. Men den desværre kun delvist vellykkede portrætfilm tynges af en dominerende rammefortælling om to venners forpustede vandretur op af Kilimanjaro.

Dokumentarfilm. Instruktion: Christian Holten Bonke. Spilletid: 75 minutter. Premiere: Den 25. november som led i DOX:BIO
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af