‘The Program’
Lance Armstrong er en skurk. Han er en helt. En mester og en snyder. Et forbillede og en tyran. Han besejrede kræften, oddsene og et felt af fjender, og han faldt fra tinderne, da det viste sig, at det hele var en løgn.
’The Program’, biografien om hans uærlige himmelfart mod Tour de France-tronen, dvæler ved skyggesiden af medaljen. Vi ser kun få opslidende træningspas, ingen storsindede gestusser på målstregen, ingen hyldest af hans tekniske overlegenhed, taktiske snilde og, vigtigst af alt, umenneskelige evne til at æde sig selv.
Da hans hold, US Postal, sælger sine cykler i bytte for forbryderlægen Michele Ferraris mirakelmidler, foranlediges man næsten til at tro, at de selvopofrende cykelstjerner slet ikke behøvede at træde i pedalerne for at vinde. Som Chris O’Dowds kritiske journalist, David Walsh, der indædt kæmper for at udstille Armstrongs løgn, ser instruktør Stephen Frears rytterne som kyniske kemikere snarere end atleter af kød og (urent) blod.
Ben Foster spiller den syvdobbelte Tour-vinder med imponerende spændvidde, men han forfalder flere gange til en karikeret selvtilfredshed, der harmonerer dårligt med Armstrongs afbalancerede, snu medietække. At Forster overhovedet formår at fremmane et par rørende øjeblikke undervejs, er dog et mindre mirakel, da Frears klodset skøjter over højdepunkterne i cykelrytterens liv uden ambitionen om at gribe publikum. Han forklarer blot, at Armstrong snød, og det vidste de fleste nok i forvejen.
Frears’ miljøskildring gennemsyres af en uforsonlig latterliggørelse. Tændstiktynde Alberto Contador fremstilles som en pumpet, enfoldig bulldog, Armstrongs sportsdirektør Johan Bruyneel er fed, dvask og renset for samvittighed, og Ferrari fremstår mest af alt som en fjern slægtning til ’The Big Lebowki’s bowlinggud, Jesus.
Guderne skal vide, at Lance Armstrong har fortjent kritikken, ikke mindst fordi han dirigerede flere holdkammerater, heriblandt den testosteronpumpede mormon Floyd Landis, ind i misbruget. Men man savner en flig af kærlighed til filmens fejlbarlige karakterer, en længsel efter cykelsportens rene, mytiske skønhed eller blot en ærlig interesse i bevæggrundene bag den institutionaliserede snyd.
Doping kan ødelægge liv. De liv, som ’The Program’ forsømmer at tage alvorligt.