1. ’Under sandet’ fejede alle af banen – undtagen Ulrich Thomsen
’Under sandet’ blev Robert-festens helt store vinder – fuldt fortjent. Priserne for bedste film, instruktør, originale manuskript, fotograf og klipper afslørede en vederkvægende beundring for Martin Zandvliets efterkrigsfilm, og desto mere overraskende var det, at hovedrolleindehaver Roland Møller ikke fuldendte triumfen.
I stedet vandt Ulrich Thomsen for bedste mandlige hovedrolle for sin rolle som Richard Møller Nielsen i ’Sommeren ’92’. En glimrende præstation, men måske antyder prisen også, at den bredt anerkendte, snart-veteran Thomsen har en større plads i hjertet på filmbranchens medlemmer end bulderbassen Roland Møller, der er blevet hot stjerne uden en formel skuespilleruddannelse i bagagen.
Jeg kunne sagtens forestille mig, at Møller tager revanche, når de danske filmkritikere uddeler deres priser ved Bodil-showet i starten af marts.
2. ‘Arvingerne’ tromlede hen over ’Norskov’
Robert har uddelt priser til årets bedste tv-serier siden 2013, og DR har vundet alle fire gange. Det er måske ikke så mærkeligt, eftersom public service-stationen laver det dyreste, mest prestigefyldte, mest populære og som regel også bedste tv-drama herhjemme. Men netop i år var der spænding om resultatet, da TV 2’s glimrende ’Norskov’ var med i spillet mod blandt andre DR’s ’Arvingerne’ sæson 2 og ’Broen’ sæson 3.
’Arvingerne’ vandt sidste år alt, hvad den kunne komme i nærheden af, og i år gentog den kunststykket. Trine Dyrholm, Carsten Bjørnlund, Lene Maria Christensen og Jesper Christensen vandt for deres skuespilpræstationer, mens Maya Ilsøes serie vandt for årets bedste drama.
’Norskov’, der som bekendt er blevet lukket ned af TV 2, måtte således gå tomhændet hjem trods fem nomineringer. Ufortjent i mine øjne, for mens ’Arvingerne’ dalede i niveau i sin sæson 2, var ’Norskov’ et friskt pust og TV 2’s første virkeligt gode dramasatsning. Spillerne i ’Arvingerne’ er glimrende, men de mange priser til DR-serien bærer samtidig en bismag af en lidt konservativ filmbranche, der spiller på det sikre.
Og tør man skrive det: Hvor mange af akademiets par tusinde medlemmer har egentlig set ’Norskov’ fra ende til anden?
3. Trine Dyrholm igen-igen-igen
Trine Dyrholm vandt sin syvende og ottende Robert-pris for ’Arvingerne’ og sin birolle i ’Lang historie kort’. Hun har i alt været nomineret 14 gange ved Robert-festen og 10 gange ved Bodil, og det er jo som sådan fuldt fortjent, for Dyrholm er utvivlsomt en af de dygtigste skuespillere, vi nogensinde har set på dansk grund.
Alligevel synes jeg, at man indimellem fornemmer en Dyrholm-default ved de danske prisfester. Hendes præstation i ’Lang historie kort’ er ikke dårlig – Dyrholm er aldrig dårlig – men det er en parentes i hendes samlede oeuvre, og hun skiller sig ikke voldsomt ud fra mængden i ensemble-komedien, hvor andre skuespillere lige så godt kunne have løbet med hæderen (for eksempel Dya Josefine Hauch eller Marijana Jankovic).
Her kunne man godt have håbet, at Robert-akademiet kørte lidt mindre på automatpilot, for det er da også sjovere at se navne som Trine Pallesen (’Nøgle hus spejl’) eller Marijana Jankovic (’Lang historie kort’) på scenen end Dyrholm igen-igen-igen.
4. Henning Jensen blev snydt
Nicolas Bro havde det oprigtigt skidt med at vinde prisen for bedste mandlige birolle for sin rolle i Anders Thomas Jensens ’Mænd og høns’. På scenen kom han med en dybfølt undskyldning til Henning Jensen, der havde fået sin første (!!) Robert-nominering for rollen som Ricardos tro tjener Kaj Johansen i ’Sommeren ’92’ og vel nok var favorit til prisen.
Bro var nomineret for syvende gang i karrieren (han vandt for ’Spies og Glistrup’), og man kunne da også godt have undet den 73-årige Henning Jensen en pris. Det havde været et rørende øjeblik på scenen.
5. Dokumentar-outsider sejrede
Dansk dokumentarfilm står utroligt stærkt i disse år, hvilket blev understreget af, at årets særpris, den såkaldte Ib-pris, gik til Joshua Oppenheimers danske producer på ’The Act of Killing’ og ’The Look of Silence’, Signe Byrge Sørensen.
Også årets bedste dokumentar-felt var stærkt uden dog at have en oplagt favorit. Prisen gik til Peter Anthonys ’The Man Who Saved the World’, hvilket var en overraskelse for mange, primært fordi Anthony er et ret ubeskrevet blad i filmbranchen modsat instruktører som Andreas Koefoed og Christian Sønderby Jepsen, der også var nomineret.
Jeg gav ’The Man Who Saved the World’ fem stjerner ved CPH:DOX-sidste år, så vil ingenlunde begræde prisen. Men gid man kunne have delt den, for Koefoeds ’Et hjem i verden’ om flygtningebørn på en Røde Kors-skole i Lynge er en af de mest rørende danske dokumentarfilm, jeg har set i årevis. Læs vores anmeldelse her.
Alle Robert-vinderne:
Årets danske spillefilm
– Under sandet / Nordisk Film Production, Producere: Mikael Rieks & Malte Grunert, Instr.: Martin Zandvliet
Årets børne- og ungdomsfilm
– Skammerens datter / Nepenthe Film, Producere: Nina Lyng & Eva Juel Hammerich, Instr.: Kenneth Kainz
Årets instruktør
– Martin Zandvliet / Under sandet
Årets originale manuskript
– Martin Zandvliet / Under sandet
Årets adapterede manuskript
– Anders Thomas Jensen / Skammerens datter
Årets mandlige hovedrolle
– Ulrich Thomsen / Sommeren ’92
Årets kvindelige hovedrolle
– Tuva Novotny / Krigen
Årets mandlige birolle
– Nicolas Bro / Mænd og Høns
Årets kvindelige birolle
– Trine Dyrholm / Lang historie kort
Årets scenograf
– Mia Stensgaard / Mænd og Høns
Årets fotograf
– Camilla Hjelm Knudsen / Under sandet
Årets kostumier
– Kicki Ilander / Skammerens datter
Årets sminkør
– Anne Cathrine Sauerberg, Morten Jacobsen & Thomas Foldberg / Mænd og Høns
Årets klipper
– Per Sandholt & Molly Malene Stensgaard / Under sandet
Årets sounddesigner
– Peter Albrechtsen / Idealisten
Årets score
– Jeppe Kaas / Skammerens datter
Årets originale sang
– ‘Svæver over byen’ – Wafande, Andreas Keilgaard & Søren Schou / Iqbal & den hemmelige opskrift
Årets visuelle effekter
– Martin Madsen & Morten Jacobsen / Skammerens datter
Årets kortfilm: Fiktion
– Mommy / Good Company Films, Producer: Stinna Lassen, Instr. Milad Alami
Årets kortfilm: Dokumentar
– Home Sweet Home / Good Company Pictures, Producer: Katrine A. Sahlstrøm, Instr.: Katrine Philp
Årets dokumentarfilm
– The Man Who Saved The World / Statement Film ApS, Producer: Jakob Staberg, Instr.: Peter Anthony
Årets korte tv-serie
– Ditte og Louise / DR Fiktion, Producer: Piv Bernth, Hovedforfattere: Ditte Hansen & Louise Mieritz, Instr.: Niclas Bendixen
Årets danske tv-serie
– Arvingerne II / DR Fiktion, Producer: Karoline Leth, Hovedforfatter: Maya Ilsøe, Instr.: Jesper Christensen
Årets kvindelige hovedrolle / tv-serie
– Trine Dyrholm / Arvingerne II
Årets mandlige hoverolle / tv-serie
– Carsten Bjørnlund / Arvingerne II
Årets kvindelige birolle / tv-serie
– Lene Maria Christensen / Arvingerne II
Årets mandlige birolle / tv-serie
– Jesper Christensen / Arvingerne II
Årets amerikanske film
– Birdman /Fox
Årets ikke-amerikanske film
– Mommy / Instr.: Xavier Dolan, Distr.: Camera Film
IB- prisen
– Signe Byrge Sørensen
Blockbuster Publikumsprisen
– Under sandet / Nordisk Film Production, Producer: Mikael Rieks, Instr.: Martin Zandvliet
Læs også: TV 2 bekender kulør med aflysningen af ‘Norskov’