1. ’10 Cloverfield Lane’
Brætspilshygge med bamsefar John Goodman og 60’er-glad baggrundsmusik. Familiekomedie? Overhovedet ikke!
’10 Cloverfield Lane’, der er blodsbeslægtet med, men ikke en direkte efterfølger til ’Cloverfield’, er nærmere en sci-fi gyser. Michelle (Mary Elizabeth Winstead) vågner efter en bilulykke op i en bunker, hvor en Howard Stambler (John Goodman) proklamerer at have reddet hende fra et kemisk udbrud, der har efterladt jorden ubeboelig. Men Michelle føler sig indespærret og prøver at flygte ud til en verden, der måske ikke er den samme som før.
Det lugter af et klaustrofobisk kammerspil, hvor den fremragende Goodman kan brillere som skingrende maniac. Filmen er produceret af J.J. Abrams og instrueret af debutanten Dan Trachtenberg. Manuskriptforfatterne er Matthew Stuecken, Josh Campbell og – mest bemærkelsesværdigt – den talentfulde Damien Chazelle, der stod bag ’Whiplash’.
Premiere 10. marts.
2. ’Room’
»Now check out a movie about a room full of white people« sagde Ali G aka. Sacha Baron Cohen, da han introducerede ’Room’ ved årets Oscar-show.
Heldigvis er ’Room’ meget mere end det. Filmen, der er baseret på Emma Donoghues roman og adapteret til filmmanuskript af forfatteren selv, handler om Joy (Brie Larson) og Jack (Jacob Tremblay), der holdes indespærret i et skur af Old Nick. Jack har aldrig været uden for værelsets fire vægge, men med hans sprudlende fantasi er det klaustrofobiske rum et veritabelt eventyrland.
Som bekendt vandt Brie Larson en Oscar for bedste kvindelige hovedrolle for sin præstation, men det er især hendes kemi med den i dag niårige Jacob Tremblay, der løfter filmen. Tremblays indlevelsesevne er ubegribeligt stor, og de to skuespillere gør ’Room’ til en gribende fortælling, der på trods af det dystre emne er en kærlighedserklæring til livet.
Premiere 17. marts.
3. ’Carol’
Cate Blanchett og Rooney Mara skinner igennem i mesterauteuren Todd Haynes’ stilsikre og underspillede drama om to kvinder, der bliver draget af hinanden stik mod konventionerne i et konservativt samfund.
En dag i 1950’ernes New York går Carol Aird (Cate Blanchett) ind i en butik og ser den unge butiksassistent Therese (Rooney Mara). De falder i snak, begynder at ses og udvikler følelser for hinanden. Men frisindet er ikke så udbredt i 50’ernes USA. Carol står med en skilsmisse i bagagen og en højt elsket datter, som hun ikke må se, hvis hun samtidig ser Therese.
Todd Haynes har tidligere instrueret en anden film om borgerskabets trykkende konformitet i lyset af en forbudt kærlighedsaffære i 50’erne, ’Far From Heaven’, ligesom han står bag mesterværket ’Safe’ og den særegne Bob Dylan bio-pic ’I’m Not There’.
’Carol’ er endnu et udsøgt værk fra hans hånd, perfekt udført i alt fra mise en scene til Carter Burwells score og skuespilpræstationer. Rooney Mara vandt på Cannes-festivalen prisen som bedste skuespillerinde, og både hun og Blanchett blev Oscar-nomineret for filmen.
Premiere 10. marts.
4. ’Anomalisa’
Allerede på overfladen ligner den egensindige instruktør og manuskriptforfatter Charlie Kaufmans ’Anomalisa’ en dybt original film: En film om en deprimeret kundeserviceguru på et gråt hotel, en film om psyken, livet og kærligheden – i stop motion-dukkeanimation!
Kaufman er en af de største manuskriptforfattere i nyere tid med film som ’Being John Malkovich’, ’Adaption’ og ’Eternal Sunshine of the Spotless Mind’, hvor fantasien løber løbsk, men aldrig overskygger for det centrale menneskelige drama.
For den midaldrende Michael Stone (David Thewlis) i ’Anomalisa’ lyder alle mennesker bogstaveligt talt som hinanden (alle indtalt af Tom Noonan), men han liver op, da han møder den sky beundrer Lisa (Jennifer Jason Leigh).
Det bliver til en sød romance – og ja, vi får en dukkesexscene! – men efterhånden blotlægger Kaufman også sin hovedkarakters komplicerede sind, ikke helt ulig hans debutfilm som instruktør, den monsterambitiøse ’Synecdoche, New York’ med Philip Seymour Hoffman.
Premiere 3. marts.
5. ’Dheepan’
Sidste års Guldpalme-vinder når endelig et dansk publikum, når Jacques Audiards humanistiske thriller ’Dheepan’ rammer de danske biografer.
’Dheepan’ er navnet, en tamilsk flygtning får tildelt, da han flygter fra sit hjemland. Oven i hatten får han en fremmed kvinde og en lille pige, han skal kalde sin kone og sit barn. De flygter som falsk familie til Paris, hvor de bliver udsat for en psykisk og fysisk terror, som minder foruroligende meget om det, de ellers prøvede at flygte fra.
Guldpalmestemplet borger i sig selv for kvalitet, men også Jacques Audiards tidligere film som ’Smagen af rust og ben’ og ’Profeten’ lover godt for ’Dheepan’.
Premiere 23. marts.
6. ’Knight of Cups’
En af de største amerikanske auteurs i nyere filmtid er Terrence Malik. Hans Guldpalmevinder ’The Tree of Life’ med Brad Pitt og den syvdobbelt Oscarnominerede krigsfilm ’The Thin Red Line’ er blot to af instruktørens distinkte værker.
’Knight of Cups’ lægger sig tilsyneladende i naturlig forlængelse af instruktørens naturelskende, filosofiske storværker. Christian Bale spiller en forfatter forblændet af det vilde og overfladiske liv i Las Vegas og Los Angeles, hvor han prøver at realisere sig selv gennem forhold til seks forskellige kvinder (heriblandt Cate Blanchett og Natalie Portman).
Opdelt i otte kapitler opkaldt efter tarotkort (ligesom filmens titel) kan vi vist roligt vente os metafysiske referencer en masse. Malicks seneste film, ’To the Wonder’, fik en hård medfart, men forhåbentligt er han tilbage i storform.
Premiere 24. marts.
7. ’Mustang’
Det lyder nærmest som ’The Virgin Suicides’ møder ’The Wolfpack’.
Frankrigs kritikerroste Oscarbud ’Mustang’ handler om fem piger, der spærres inde i deres konservative værgers hjem, efter de bliver opdaget i at lege med nogle drenge på en strand. Snart bliver deres ægteskaber arrangeret, men de fem piger prøver ihærdigt at snige sig uden om reglerne og leve deres eget liv.
Tyrkiske Deniz Gamze Ergüvens debutfilm er en rørende historie om søskendekærlighed, ungdom og frisindets kamp for udfoldelse trods truslen om repression. Den var en outsider til Oscaren for bedste ikke-engelsksprogede film, som ’Son of Saul’ dog var kæmpefavorit til og også vandt i sidste ende.
Filmen får premiere den 31. marts.
8. ’Sorgenfri’
En dansk zombiefilm? A for effort.
Bo Mikkelsens debutspillefilm er en zombiefilm, hvor ’The Walking Dead’ møder Whiskeybæltet.
Dino og Pernille (Troels Lyby og Mille Dinesen) er lykkelige forældre bosiddende i et trygt villakvarter med deres lille datter og teenagesøn. Deres hjemby Sorgenfri rammes imidlertid af en dødelig virus, der sætter byen og familien i karantæne. Flere og flere rammes af virussen, og snart må familien ty til ekstreme metoder for at redde sig selv: Vi taler våben, zombiespark og nabonedslagtning.
Genrefilm med dansk afsender er en sjælden vare, og det blive spændende at se, om Mikkelsens zombiefortælling bliver en velskabt skandinavisk pendant til de amerikanske genremastodonter.
Premiere 31. marts.
9. ’A Bigger Splash’
Der er intense kærlighedsintriger og en betragtelig ophobning af følelser på spil i Luca Guadagninos nye film med Tilda Swinton, Matthias Schoenaerts (’Bullhead’, ’Smagen af Rust og ben’), Ralph Fiennes og Dakota Johnson (’Fifty Shades of Grey’).
Filmen er en genindspilning af ’La Piscine’ fra 1969. Rockmusikeren Marianne (Swinton) er på ferieafslapning med sin kæreste Paul (Schoenaerts) ved St. Tropez. Hun inviterer sin tidligere elsker Harry (Fiennes) og hans datter Penelope (Johnson) med, og det viser sig at være en lige så farlig idé, som det lyder.
Italienske Guadagnino fik sit gennembrud i 2009 med den sansemættede ’I Am Love’, hvor Tilda Swinton også havde hovedrollen. ’A Bigger Splash’ er hans første spillefilm siden, og dette stjernespækkede kammerspilsdrama lover et større plask end dens afdæmpede forgænger. Så må vi se, om det er en god ting.
Premiere 17. marts.
10. ’Eddie the Eagle’
Hvem elsker ikke en god underdog-historie? Den sidste dag i måneden rammer sådan en de danske biografer. ’Eddie the Eagle’ er inspireret af historien om den britiske skihopper Eddie Edwards, hans ukuelige gåpåmod og usandsynlige vej til De Olympiske Lege.
Rollen som Eddie indtages af Taron Egerton, der tonede frem på de store lærreder i ’Kingsman: The Secret Service’ og ’Testament of Youth’. Han suppleres af Hugh Jackman i rollen som hans træner Bronson Peary. Filmen er instrueret af Dexter Fletxher (Soap fra ’Lock, Stock and Two Smoking Barrels), hans tredje spillefilm.
’Eddie The Eagle’ ligner en klassisk manden-mod-systemet-film tilsat en god portion humor og feel good-fornemmelse.
Premiere 31. marts.