I sidste uge kom det frem, at techverdenens enfant terrible Sean Parker, grundlægger af Napster og medejer af Facebook, sammen med musikmanden Prem Akkaraju ville starte streamingtjenesten Screening Room, hvor biografaktuelle film skal være tilgængelige hjemme i dagligstuen på premieredagen.
Selvom idéen lyder som dødsstødet til biograferne, er Parkers vision dog anderledes. Ifølge ‘Ringenes herre’-instruktør Peter Jackson ønsker Parker at nå dem, der alligevel aldrig går i biografen. Streamingtjenesten består af en boks til en værdi af 1000 kr., hvor hver film koster ca. 340 kr. pr. gang, man ser filmen. Og hvordan skal det hjælpe biograferne? Udover at filmlejen er ustyrligt dyr, så får seerne to billetter til den film, de har købt, således at de kan se den i biografen også. Og af de 340 kr. filmen koster, vil »op til«135 kr. gå til biograferne.
Ifølge TheWrap er biograferne dog bekymrede over den vage udmelding »op til«, og det er svært at gennemskue, hvordan pengene skal fordeles mellem flere biografer i samme område. Det er desuden svært at forestille sig, at de to biografbilletter, brugerne får foræret, bliver brugt, når nu de har set filmen via Screening Room.
På trods af biografernes bekymringer har flere distributører og filmskabere imidlertid tiltro til Screening Room. Steven Spielberg og Peter Jackson har meldt deres støtte. Også instruktører som J.J. Abrams, Martin Scorsese og Ron Howard tror på projektet som et vigtigt led i at følge med tiden.
Peter Jackson har sendt en erklæring til TheWrap, hvor han skriver: »Screening Room vil udvide publikummet til en film – ikke forårsage et skift fra biograf til dagligstue. Det sætter ikke studiet op mod biografejeren. I stedet respekterer det begge og er struktureret for at understøtte det langsigtede helbred for både fremvisere og distributører – hvilket resulterer i større bæredygtighed for den brede filmindustri«.
Nu vil det vise sig, om distributører og biografere kan blive enige om at støtte op om projektet. Foreløbigt tøver flere af de store biografspillere, og det placerer Screening Room på usikker grund.
»Biografvinduet har været den mest stabile indtægtskilde for de amerikanske studier, og filmenes succes i biograferne har været driveren for indtægter på alle de efterfølgende platforme«, siger Mark Zoradi fra biografkæden Cinemark, den tredjestørste kæde i USA, ifølge brancheforeningen Danske Biografer.