Psykologisk profil: Mads Mikkelsens filmsmag afkodet

CANNES: Mads Mikkelsen vandt i 2012 prisen for bedste mandlige hovedrolle for ’Jagten’ under Cannes-festivalen. I år har han fået æren af at deltage i den jury, der på næste søndag skal udpege årets Guldpalme, sammen med folk som ’Mad Max’-instruktør (og juryformand) George Miller, Kirsten Dunst, Donald Sutherland og ’Sauls søn’-instruktør Lazslo Nemes.

Men hvilken retning vil danskeren trække juryen i? Hvilken type film tænder han på? Vi spekulerer vildt og fundamentalt ubegrundet med udgangspunkt i hans egen filmografi.

Det skal være politisk ukorrekt

I en af sine seneste roller, Anders Thomas Jensens ’Mænd og høns’, tilsviner Mads Mikkelsen en handicappet, før han går ud og onanerer på toilettet. Med andre ord: Den danske skuespiller er ikke bange for at omfavne det politisk ukorrekte, hvilket det faste partnerskab med Anders Thomas Jensen (foruden ’Mænd og høns’ også ’Blinkende lygter, ’De grønne slagtere’ og ’Adams æbler’) sætter en tyk streg under.

Mads Mikkelsen er ikke en pæn og poleret stjerne, men tør være grim og ussel. Det vil han også se på lærredet (gætter vi på).

Der skal være humor

Mads Mikkelsen er en blændende komisk skuespiller, hvilket førnævnte roller hos Anders Thomas Jensen naturligvis også bevidner. Allerede i ’Rejseholdet’ demonstrerede han sin humoristiske timing, der dog er blevet undertryk en smule i hans roller uden for Danmark på det seneste.

Men Mads Mikkelsen fremstår også uden for lærredet som en sjov fætter. Ved juryens pressemøde var han lidt af en jokester, og han betonede i øvrigt, at han vil se på filmene som en normal tilskuer og ikke som filmmand. Vi regner med, at han sætter pris på at grine, når han sætter sig i biografsædet.

Det skal være blodigt

Der er meget vold og blod i Mads Mikkelsens projekter, fra Refn-samarbejderne ’Pusher’, ’Bleeder’ og ’Valhalla Rising’ til tv-serien ’Hannibal’ og ja, selv musikvideoen til Rihannas ’Bitch Better Have My Money’.

Mikkelsen er lidt af en drengerøv, og han skal da have en momentant ramasjangindskud til at ruske lidt liv i de fisefornemme film, der ellers dominerer konkurrenceprogrammet.

Der skal være masser af følelse

Han virker også som en følsom fyr, ham Mads. Og film som ’Jagten’, ’En kongelig affære’, ’Efter brylluppet’, ’Flammen & Citronen’ og ’Prag’ er da også stærkt emotionelt drevne film – film med en stærk hovedkarakter og en vedkommende historie.

Mads vil gerne kunne identificere sig med det, han ser – der skal ikke gå fuldstændigt Brecht-distance i den.

Det må godt være artsy

Det betyder dog ikke, at han bare vil have noget mainstream-pis! Selvom han i international regi er kendt for ’Casino Royale’, ynder han et engagere sig i mindre arthouse-projekter, gerne langsomme historiske film sat i den store skræmmende natur, som ’Michael Kohlhaas’ og ’Valhalla Rising’.

Det skal altså ikke være alt for konventionelt, men derimod film der tør gå deres egne veje.

Så det skal være politisk ukorrekt, blodigt, følelsesladet og artsy – hvad betyder det?

Jo, på papiret lyder det 100 procent som Nicolas Winding Refns nye film, ’The Neon Demon’. En blodig, horrorinspireret sag, der samtidig er udtryk for en egensindig kunstners vision og har et satirisk blik på modebranchen.

Men, men, men… Det er jo nepotisme! Refn grundlagde Mads Mikkelsens karriere med ’Pusher’, og de har et tæt forhold. Hvad har han egentlig selv tænkt sig at stille op? Det svarede han på ved juryens pressemøde efter et spørgsmål fra Berlingskes Kristian Lindberg:

»Hvis alle elsker den, er det simpelt. Hvis ingen elsker den, er det simpelt«, sagde hr. Mikkelsen. »Og er det uafgjort, er det også fair nok at diskutere det. Så jeg tror, at vi alle sammen kan være neutrale. Jeg elsker Nicolas. Jeg elsker hans film. Men jeg vil vurdere hans film som alle andre film. Og så er jeg åben over for bestikkelse!«.

Vi håber, at Refn har pengepungen klar.

Læs også: Cannes-highlights dag 1 – må man skrive om Woody Allen uden et ord om incest?

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af