‘Barbershop: The Next Cut’: Ice Cube og Nicki Minaj i tyndhåret afro-komedie
»People talk so much shit about me at the barbershops, they forget to get their haircut«, rapper Kanye West i ‘Everything I Am’ – og der bliver da også talt masser af shit, men desværre uden pondus i den tredje omgang af den tyndhårede ‘Barbershop’-serie, der udspiller sig i Kanyes mordplagede-hjemby Chicago.
Det er dog en anden hiphop-legende, der er i centrum i ’Barberhop: The Next Cut’, nemlig old school-rapperen, der blev skuespiller, Ice Cube. Det er 12 år siden, vi sidst besøgte Calvin’s Barbershop – og meget er sket siden da. Fremskridtet har ramt den lille biks, hvor mændene nu må dele salon med kvinder (!), men selvom en sort mand sidder i Det Hvide Hus, er Chicagos gadebillede mere end nogensinde præget af våben, mord og gangsteropgør.
De to første film i ’Barbershop’-trilogien havde ikke det store at byde på, men de formåede at omfavne den sorte kultur og dyrkede morsomt ideen om den klassiske frisørsalon som et sted, hvor man kan vende verdenssituationen blandt venner og fjender.
Konceptet er dog noget nært så forældet, som Rottehullet i ’Huset på Christianshavn’ ville være i nutidens Danmark. Fanget i forstokkede kønsroller med big booty hoes og macho-mænd mangler den dynamiske pingpong-dialog skarphed. Man savner frækheden fra Cedric The Entertainers gamle barber Eddies provokerende dundertale i den første ’Barbershop’, hvor Martin Luther King blev kaldt »a ho«, og han nedgjorde ikoner som Rosa Parks og Jesse Jackson. I ’Barbershop’ anno 2016 bliver Eddies mest provokerende kommentar ironisk nok, at han fordomsfuldt fortæller de kvindelige frisører, at de hører til i køkkenet – foruden selvfølgelig en søgt Bill Cosby-joke…
I en tid, hvor racedebatten raser i USA med Oscars so white, George Zimmermans nedskydning af teenageren Trayvon Martin, politivold og den blodige bandekrig i Chicago er der ellers rigeligt med materiale at gribe fat i. Men resultatet er et passivt drive-by, hvor kuglerne flyver om ørerne, men ingenting rammer.
Den udvandede historie om butikkens kampagne mod gadevold og Calvins (Ice Cube) faderlige kamp for at rette op på sønnen Jalen (Michael Rainey Jr.), der er begyndt at hænge ud med de forkerte typer, er kluntet og belærende. ’Barbershop’-trilogien dyrker ideen om lokalsamfundet som en grundsten i kulturen og med en banal filosofi om, at »sammen er vi stærkest«, fortæller den nye film sin historie med hjertet på rette sted, men med politiske skyklapper på.
Man prøver at opveje den spinkle, alvorstunge historie med ufarlige sideplots og komiske indslag. Men den nytilkomne Chicago-rapper Common mangler komisk-timing, og Nicki Minajs fortrin forbliver her den store numse. Til gengæld er ’New Girl’s Lamorne Morris’ fjollede og nørdede hipster-frisør et forfriskende højdepunkt, der fornøjeligt prikker til det amerikanske samfunds homofobi.Han er en fin repræsentant for Twitter-generationen – og den digitale udvikling, der har overhalet og efterladt barbersalonen som en forældet afroamerikansk institution.
’Barbershop: The Next Cut’ ender som en sviende rundbarbering.
Kort sagt:
Det tredje besøg i Ice Cubes barbersalon mangler skarphed. Frækheden er forstummet, og komedien vader rundt i forstokkede klicheer, belærende budskaber og banal lommefilosofi.