Hånden på hjertet: Vidste du, at der er Emmy-uddeling på søndag? Og ved du overhovedet, hvad Emmy-uddelingen er?
Er du trofast læser her på siden eller bare mere end almindeligt tv-nørdet, gør du nok. Men du vil næppe heller være uenig i, at opmærksomheden omkring USA’s fornemste tv-pris slet ikke kan måle sig med filmpendanten Oscar. Og da slet ikke set fra Danmark, hvor Emmy-uddelingen synes at være notitsstof i de fleste medier, helt uden det lange indløb, der bliver Oscar-showet til del. Tuner man ud fra medierne et døgns tid, er der faktisk en pæn risiko for, at man end ikke opdager, at priserne er blevet uddelt.
Emmy-showets parentetiske position er paradoksal, al den stund at serierne over en bred kam nyder mere opmærksomhed end filmene i disse år. Sidste år lå ’Game of Thrones’, ’Mad Men’, ’Orange Is the New Black’, ’House of Cards’ og ’Homeland’ lunt i svinget i hovedkategorien bedste dramaserie, fem serier, der tilsammen har et langt større dedikeret publikum end de film, der i år dominerede Oscar-feltet (’Spotlight’, ’The Big Short’, ’The Revenant’).
Serierne sætter den kulturelle dagsorden, mens Hollywood er stagneret i remakes, sequels, prequels og franchises. Tilmed besidder Emmy meget af den mangfoldighed, som Oscar er blevet skudt, nej gennemhaglet, i skoen for at mangle. I skuespilkategorierne var årets nomineringer de mest diverse nogensinde. Med Jimmy Kimmel som vært – sidste år Andy Samberg og forrige år Seth Meyers – står selve showet heller ikke udpræget tilbage for Oscar (hvor den de seneste år har heddet Chris Rock, Neil Patrick Harris og Ellen DeGeneres).
I USA mærker man da også et skifte. »Er Emmy’erne ved at blive større end Oscar-kampagnerne«, lød en overskrift hos det anerkendte film- og tv-medie Deadline.com tidligere på året. Her påpegede brancheanalytiker Pete Hammond, at promoveringen af de mange serier op til Emmy-nomineringerne var steget voldsomt. Studierne har altid kastet en massiv pose penge efter at få deres film med i Oscar-kapløbet (uden en god kampagne, ingen priser), og nu gør tv-kanalerne og streamingtjenesterne det samme i stigende grad.
Tv er blevet prestige, og prestigen måles i anmeldelser og priser. I en hårdere og hårdere konkurrencesituation (der er aldrig blevet produceret så mange og så dyre tv-serier) er det vigtigt at skille sig ud, og selv de mest talfikserede tv-bosser ser helst, at deres millioner af kroner omsættes i kvalitativ anerkendelse.
Så hvorfor er almenvældets interesse alligevel diminutiv i forhold til Oscar?
Meget handler selvfølgelig om tradition. Oscar blev grundlagt i 1929, Emmy først 20 år senere. Filmediet er blevet anset som højkultur siden 60’erne, mens tv primært har været forbundet med underholdningsmærkatet indtil den nye guldalder med start omkring årtusindskiftet. Indtil da var en stor skuespilstjerne en filmstjerne, mens tv-skuespillere enten var opkomlinge eller andenrangsfolk. Og seerne vil selvfølgelig helst se et show, hvor de rigtige stjerner kommer.
Oscar-showet er simpelthen større end de film, der er nomineret, og seerne er lige så spændte på at se kjoler, taler og skandaler, som de er på at finde ud af, hvem der vinder. Dette totalfokus skal Emmy stadig oparbejde. Men historik og tradition er ikke hele historien.
Det taler nemlig imod Emmy-uddelingen, at den kan virke mere overskuelig end hovedbanegården i Delhi. Ved Oscar kårer man årets bedste film, men på tv-fronten er det mere komplekst: Her skal både uddeles bedste dramaserie, komedieserie, tv-film, miniserie, talkshow, sketchshow og reality-program – med dertilhørende underkategorier. I år har topscoreren HBO for eksempel i alt 40 nomineringer.
Som ved Oscar får man mange af de tekniske priser af vejen nogle uger i forvejen, men det er stadig en fuldfed menu, der bliver serveret, når showet løber af stablen i Microsoft Theatre i L.A. Det er sværere at kåre én samlet vinder, som man finder fornøjelse i at gøre med Oscar. Forvirringen bliver heller ikke mindre af, at skuespillerne, instruktørerne og manuskriptforfatterne bliver nomineret for et specifikt afsnit og ikke for serien som helhed.
Det sker selvfølgelig af hensyn til de stemmeberettigedes mulighed for at se så meget som muligt, men det siger sig selv, at man bør se mere end ét afsnit af en serie for at kunne danne sig et seriøst indtryk af noget som helst.
Og så har vi slet ikke nævnt de internationale Emmyer, der finder sted i november og pludselig er enormt interessante, hvis der er danske islæt med (og forbigås i tavshed, hvis der ikke er) – eller uddelingen for daytime-programmer (modsat de aktuelle primetime-programmer), der blev afholdt i maj.
Emmy-akademiet består i øvrigt af 18.500 medlemmer mod Oscar-akademiets cirka 6.000. Tv er bare en mere spraglet affære end film. Og for seernes skyld burde man måske fokusere udelukkende på fiktionsserierne ved showet.
Alligevel fortjener Emmy større opmærksomhed, i hvert fald hvis man har en forkærlighed for at se stjernerne på halvslap line.
I år er der mulighed for at heppe på serier som ’Mr. Robot’, ’Transparent’, ’The Americans’, ’Better Call Saul’ og – som altid – ’Game of Thrones. Og vi kommer til at se folk som Aziz Ansari, Amy Schumer, Julia Louis-Dreyfus, Thomas Middleditch, Rami Malek, Bob Odenkirk, Kevin Spacey, Viola Davis, Robin Wright, Peter Dinklage, Bryan Cranston, Kate McKinnon, Key & Peele og Tony Hale under showet – en pulje af folk, der er mindst lige så interessante at følge som det gennemsnitlige Oscar-crowd.
Nå ja, og så skal vi da også se, om Susanne Bier hiver priser hjem for ’The Night Manager’.
Så kast kærligheden på Emmy Awards, kære tv-elsker. Showet bliver vist på TV 2 Zulu og TV 2 Play – kl. 01.00 fra den røde løber, mens selve showet starter kl. 02.00. Et perfekt tidspunktskompromis, der både tilgodeser A- og B-mennesker.
Se alle de nominerede HER.