’Afskåret’: Dansk lavbudgetsthriller jonglerer hævnporno med familiesammenbrud

3 6
’Afskåret’: Dansk lavbudgetsthriller jonglerer hævnporno med familiesammenbrud

»Fuck det«.

19-årige Sarah får at vide, at hun blot skal råbe ordene, når himlen styrter ned, og så vil al skam og lede forsvinde, men som ulykkerne siler ned over hende i ’Afskåret’, ville man ikke kunne fortænke hende i at kyle håndklædet i ringen.

Ikke nok med, at en sexvideo udsætter hende for hån i den digitale underverden, hendes familie styrter samtidig i ruiner under en udflugt til en svensk skovhytte, i takt med at hendes far, en nyligt fyret it-medarbejder, fortaber sig i mindreværd og selvhad.

Den debuterende instruktør Anders Fløe udfolder familietragedien under en sky af ulmende uro, fremmanet af droneskud over trækronerne og nerveflænsende underlægningsmusik a la David Lynch. Hvad der præcist lurer i skovmulden er længe omgærdet af mystik. Nok er der rust på familierelationerne, og nok frygter Sarah indholdet af videoen, men hun kan ikke se andet end et bufferikon i skovens dead zone, og til tider fortrænges hverdagens skærmydsler endda af familieidyl i den svenske sol.

’Afskåret’ er lavet for et forsvindende budget, men Fløe jonglerer talentfuldt med genrens byggesten. Nerven i familiens magtkampe – fra Sarahs rebelske alkoholindtag foran mor til fars febrilsk idylliserende løgne (mor og datter kender ikke til fyresedlen) – fanges i intense nærbilleder, mens enkelte horrorindslag sender suspensen mod bristepunktet. Alligevel består filmen ikke svendeprøven som thriller, fordi udløsningen af Pandoras æske føles, well, afskåret fra optakten i sit outrerede overdrev.

Måske er problemet, at sammenhængen mellem familiens nedsmeltning og Sarahs digitale korsfæstelse er så tynd, at man ikke kan undgå at føle, at gymnasieeleven har en utroværdigt elendig uge i det svenske. Med tanke på at hænvporno og deslige er et højaktuelt debatemne, er det en skam, at temaet får lov til at visne i periferien, mens familiekrigen raser.

Samtidig formår Morten Deurell som Sarahs far ikke for alvor at få blikket til at emme af desperation, selv om hans rigidt fasttømrede idealer om det perfekte liv harmonerer skidt med fyresedlen. Da svigerbroren (en velspillende Thomas Magnussen) – osende af ’yacht-attitude’ og med modelkæreste på slæb – besøger søster og co. i det svenske, skal han blot pirke en anelse til ham under et spil klodsmajor, før han rydder bordet og knytter næven. Men det er snarere komisk end fængslende, fordi det er at svært at tro på Deurell som en mand dinglende fra fornuftens yderste klippesats.

Mens ulykkerne hober sig op omkring stakkels Sarah, virker det, som om hun ikke ved, hvad hun skal tage mest alvorligt. Videoen eller de familiære kvaler? Som beskuer er tvivlen den samme, for ’Afskåret’ giver intet tilfredsstillende svar.


Kort sagt:
Den danske lavbudgetsthriller ’Afskåret’ benytter effektivt genrens byggesten til at skabe en sky af ulmende uro, men det flakkende fokus hæmmer fortællingen om online-ydmygelse og familiært sammenbrud.

Læs også: Alle vores CPH PIX-anmeldelser samlet på ét sted

Spillefilm. Instruktion: Anders Fløe. Medvirkende: Emilie Claudius Kruse, Morten Deurell, Mira Brandes, Thomas Magnussen, Julie Christiansen. Spilletid: 86 min.. Premiere: Den 4. og 7. november på CPH PIX
Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af