Alex Karpovsky fra ’Girls’: »Jeg frygtede, at kun 22-årige fra Brooklyn ville være interesserede«

Inden Alex Karpovsky slog igennem som Ray Ploshansky, var han et anerkendt navn på New Yorks indiescene for ultralavbudgetsfilm. Og noget af det, han er allermest stolt af ved ’Girls’ er, at den har overført indiefilmenes kvaliteter til et bredere publikum. Det fortæller han, da vi taler med ham op til den vemodige premiere på allersidste sæson ’Girls’.

De fleste stiftede nok første gang bekendtskab med den i dag 41-årige Alex Karpovsky med rollen som den kyniske og kritiske cafébestyrer Ray Ploshansky i ’Girls’.

Men før premieren på Lena Dunhams serie i 2012, havde Karpovsky faktisk en lovende karriere i New York. Han sprang ud som instruktør på byens ultralowbudget-indiescene allerede i 2005 med debutfilmen ‘The Hole Story’ om en aspirerende tv-producer, der kæmper med at søsætte en tv-pilot.

Efterfølgende instruerede han yderligere fire film, og det var i forbindelse med hans anden, dokumentaren ‘Trust Us, This Is All Made Up’, at han mødte en spirende filmskaber ved navn Lena Dunham på den texanske SXSW-festival i 2009. Dunham skulle selv præsentere sin spillefilmdebut ‘Creative Nonfiction’, ved et tilfælde stødte de ind i hinanden, og et venskab tog form.

Beundringen gik begge veje, og efter at have hængt ud i New York inviterede Dunham Karpovsky om bord på sin næste spillefilm ‘Tiny Furniture’, hvor han skulle spille hendes love interest. Derfra lå det naturligt i kortene, at han skulle være en del af ‘Girls’.

Ray Ploshanskys rejse

Da Karpovskys Ray blev introduceret, var det uden anden forhistorie, end at han var Marnies kæreste Charlies bedste ven, som droppede ud af sine latinstudier med en studiegæld på 50.000 dollars, hvilket er et af arnestederne for hans bitre tilgang til omverdenen. Det var ikke engang meningen, at Ray skulle være et fast indslag, men det ændrede sig undervejs.

»Langsomt som vi brugte mere tid sammen med ham – jeg mener, det var i midten af anden sæson – begyndte vi at forstå hans forhistorie og fundamentet for hans følelser og opførsel«, siger Alex Karpovsky, da vi fanger ham på en telefon fra New York.

»I de efterfølgende sæsoner, især tredje og fjerde, fortsatte vi med at udforske hans motivationer mere bredt. Hvad prøver han at få ud af livet, hvad er hans ambitioner, og hvorfor bliver hans eksistentielle tvivl ved med at forhindre ham i at realisere, hvem han ønsker at være«.

bal-girls-recap-its-a-shame-about-ray-20130203

Dunham og hendes hold af forfattere har gennem seriens fem sæsoner gjort Ray til en fuldblodet karakter, der tager ansvar, forfølger en karrierevej og i det hele taget udvikler sig. Ifølge Karpovsky spiller Ray da også en væsentlig rolle i den sidste sæson af ‘Girls’, der netop er begyndt.

»I sæson seks anvender han de hårdt lærte lektier fra de tidligere sæsoner til at håndtere det meget tragiske tab, som han bliver udsat for. Hvis tabet var sket i sæson et, så var han faldet fuldstændig fra hinanden«, siger han.

»Han ender også i et forhold, som virker virkelig sundt, og som fremmer de bedste kvaliteter hos begge personer i forholdet. Det er heller ikke noget, som han var i stand til i første sæson. Alt dette er tegn på personlig udvikling hos karakteren«.

Ray & Marnie, hvorfor?

Karpovsky kan naturligvis ikke afsløre, om personen, som Ray indleder et forhold til, er Marnie. Ray og Marnie kunne næsten ikke være mere forskellige, og derfor var det også en stor overraskelse, da de indledte en fling i tredje sæson, der kulminerede i femte sæsons tiende afsnit, hvor Marnie erklærede sin kærlighed til Ray, som indvilligede i at tage på turne med hende og den patetiske soon to be-eksmand Desi.

»Jeg tror til en vis grad, at Rays forhold til Marnie – der er i hvert fald en fysisk tiltrækning fra Rays side af – men der er også det faktum, at de deler en masse fejl, De har begge følt sig som outsidere, der har været udstødte eller marginaliserende, og som desperat har forsøgt at opnå en grundlæggende form for accept«, svarer Karpovsky på spørgsmålet om, hvad Ray og Marnie egentlig ser i hinanden.

girls-allison-williams-and-alex-karpovsky_56753514-4050x2700-4050x2700

»Jeg tror, at man i stedet for at kigge efter nogen, som man deler fejl med, skal finde nogen, som man deler ambitioner og positive kvaliteter med. Det tror jeg faktisk er noget af det, som Ray er i stand til at gøre i sjette sæson i modsætning til de tidligere sæsoner. Hans kærlighedsliv tager også en overraskende drejning midtvejs i sæsonen. På en måde og med en person, som jeg absolut ikke havde forventet«.

‘Girls’ gjorde indie til mainstream

Ray har haft sin del op- og nedture undervejs, men har siden tredje sæson bevæget sig i en overordnet set positiv retning. Anden sæsonen kredsede om hans forhold med Shoshanna, der dropper ham, fordi han mangler ambitioner i livet. Det får Ray til at revurdere tilværelsen, og da vi tager afsked med ham i femte sæson, er han ikke alene succesfuld cafébestyrer, men også i færd med at sparke en lokalpolitisk karriere i gang.

Det bliver dog ikke lutter lagkage for Ray i sjette sæson.

»Jeg kan ikke blive alt for konkret, men Ray oplever en reel modgang, en virkelig tragedie i hans liv, der bringer en følelse af sorg op i ham, som var ny for karakteren. Det var også interessant at se, hvordan han håndterede tragedien. I stedet for at blive selvdestruktiv, hvilket jeg ville have forventet af ham fra tidligere sæsoner, er han i stand til at finde en konstruktiv og sund måde at komme ud med sin smerte – selvfølgelig stadig på en klodset og forpint måde«.

girls-alex-karpovsky-lena-dunham

Efter at have været aktiv på New Yorks indie-scene i syv år før skuespillergennembruddet har Alex Karpovsky haft svært ved at lægge instruktørrollen helt bag sig.

Derfor trådte han sammen med makkeren og filmkomponisten Teddy Blanks frem som legesyg musikvideoinstruktør i 2015 under aliasset Spielbergs. Spielbergs har blandt andet stået bag videoer til RAC’s ‘Back of the Car’ og Tanlines’ ‘Palace, hvor Karpovsky selv spiller overfor Natasha Lyonne fra ‘Orange is the New Black’.

Tilmed har Karpovsky klemt en lang række mindre roller ind ved siden af ‘Girls’. Faktisk over 20 af slagsen, lige fra smalle indie-kortfilm til Coen-brødrenes ‘Inside Llewyn Davis’ og ‘Hil Cæsar’.

Selv synes han, at der er en klar rød tråd i hans hidtidige karriere.

»Da jeg lavede film og var en langt større del af indie-scenen, mødte jeg en masse fantastiske mennesker – inklusive Lena– og der var den her virkelig gode energi, en unik form for sensibilitet, der tog form mellem filmene og deres skabere. Der var en masse forholdsdrevne historier, især komedier, hvor emnet og tonen føltes virkelig realistisk, jordnær og relaterbar. Jeg så aldrig rigtig den tone på tv. Måske var den der, men jeg så den aldrig.

Alex Karpovsky i 'Tiny Furniture'
Alex Karpovsky i ‘Tiny Furniture’

Og eksperimentet med ‘Girls’ var at se, om vi kunne tage denne specifikke sensibilitet og bringe den ud til et mainstreampublikum. Jeg var selv skeptisk og tænkte, at det ville være et mindre mirakel, hvis det lykkedes. Jeg frygtede, at vores tilgang var for snæver og specifik til, at andre end 22-årige fra Brooklyn ville være interesseret«.

Blandende følelser om det store farvel

Heldigvis tog Karpovsky mildest talt fejl. Tv-publikum var faktisk klar til indie-scenens følsomhed. Og efterfølgende har mange gået i ‘Girls’ fodspor.

»Siden har en masse mennesker udvidet denne sensibilitet indenfor det mainstream. Folk som Duplass-brødrene, som lavede ‘Togetherness’ og snart skal lave endnu en serie. Joe Swanberg, der lavede serien ‘Easy’ på Netflix og Amy Seimetz, der lavede ‘The Girlfriend Experience’, samt mange andre mennesker derude.

Jeg tror, at det, jeg er mest stolt af ved ‘Girls’, er at have været en lille del af denne oversættelse af indie-scenens følsomhed til et bredere publikum, som nu har bredt sig til en lang række andre filmskabere«.

image

Sidste sæson ’Girls’ er kun lige startet, men det har længe været slut for de medvirkende, der lagde hånd på de sidste optagelser helt tilbage i slutningen af august. Efter seks års tæt samarbejde har det været hårdt at tage afsked.

»Det var meget sørgeligt, for jeg har virkelig elsket at arbejde på serien. Det er måske en kliché, men for mig passer det, at de er blevet til en slags familie for mig, så at sige farvel efter seks år, vel videde at du ikke kommer til at se dem lige så meget mere, som du gør nu, er virkelig en nedslående tanke«.

»Men jeg har blandede følelser omkring det. På den ene side var det virkelig sjovt og tilfredsstillende, men på den anden side kan det godt blive lidt for ensformigt, når du laver det samme i seks år.

Jeg kan mærke en kløe efter at prøve noget andet. Jeg har et par tv-projekter og en film næste år, og jeg håber på fortsat at kunne spille med i serier, som jeg finder lige så sjove, interessante og engagerende, som ‘Girls’ har været«.

Læs også: Anmeldelse af ‘Girls’ sæson 6 – Lena Dunham slutter af med en kæmpe fuckfinger til kritikerne

Læs også: Interview med Lena Dunham – »mange kvinder siger, at serien har fået deres sexliv til at virke normalt«

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af